Show simple item record

Analytic geometry textbooks used in The first Czechoslovak Republic
dc.contributor.advisorHromadová, Jana
dc.creatorMelčová, Babeta
dc.date.accessioned2017-10-31T10:54:59Z
dc.date.available2017-10-31T10:54:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/92747
dc.description.abstractMy thesis is intended not only for high school teachers and students, but also for the public to deepen their understanding of analytical geometry and to compare the knowledge of today's students with the knowledge of students from the 1920s and 1930s. The thesis includes analysis of textbooks of analytical geometry originated in the era of the First Republic and their further comparison in terms of content, used language and whole elaboration. Furthermore, it includes selected examples of calculations using both historical and contemporary methods, accompanied by pictures from Geogebra programme. The thesis contains testing of current students when solving historical excercises .en_US
dc.description.abstractTato práce je určena nejen pro učitele a studenty středních škol, ale také pro veřejnost jako rozšíření znalostí analytické geometrie a porovnání vědomostí dnešních studentů s vědomostmi studentů z 20. a 30. let 20. století. Práce obsahuje rozbor učebnic analytické geometrie z První republiky a jejich porovnání z hlediska obsahového, jazykového i z hlediska jejich zpracování. Dále zahrnuje vybrané ukázky příkladů řešené historickými i současnými metodami, které jsou doplněny obrázky vytvořenými v programu Geogebra. V práci je obsaženo i testování současných studentů při řešení historických úloh.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectAnalytická geometrie,střední školacs_CZ
dc.subjecthistorické učebnicecs_CZ
dc.subjectAnalytic geometryen_US
dc.titlePrvorepublikové učebnice analytické geometriecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-12
dc.description.departmentKatedra didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Mathematics Educationen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId173177
dc.title.translatedAnalytic geometry textbooks used in The first Czechoslovak Republicen_US
dc.contributor.refereeŠarounová, Alena
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematics Oriented at Education - Descriptive Geometry Oriented at Educationen_US
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávání - Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programMatematikacs_CZ
thesis.degree.programMathematicsen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávání - Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematics Oriented at Education - Descriptive Geometry Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csMatematikacs_CZ
uk.degree-program.enMathematicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce je určena nejen pro učitele a studenty středních škol, ale také pro veřejnost jako rozšíření znalostí analytické geometrie a porovnání vědomostí dnešních studentů s vědomostmi studentů z 20. a 30. let 20. století. Práce obsahuje rozbor učebnic analytické geometrie z První republiky a jejich porovnání z hlediska obsahového, jazykového i z hlediska jejich zpracování. Dále zahrnuje vybrané ukázky příkladů řešené historickými i současnými metodami, které jsou doplněny obrázky vytvořenými v programu Geogebra. V práci je obsaženo i testování současných studentů při řešení historických úloh.cs_CZ
uk.abstract.enMy thesis is intended not only for high school teachers and students, but also for the public to deepen their understanding of analytical geometry and to compare the knowledge of today's students with the knowledge of students from the 1920s and 1930s. The thesis includes analysis of textbooks of analytical geometry originated in the era of the First Republic and their further comparison in terms of content, used language and whole elaboration. Furthermore, it includes selected examples of calculations using both historical and contemporary methods, accompanied by pictures from Geogebra programme. The thesis contains testing of current students when solving historical excercises .en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV