Show simple item record

Topic of Islam in the Teaching of Basics of Civics and Social Sciences
dc.contributor.advisorZicha, Zbyněk
dc.creatorSarauerová, Radka
dc.date.accessioned2017-11-08T11:08:42Z
dc.date.available2017-11-08T11:08:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/92723
dc.description.abstractThe diploma thesis consists of a theoretical and a practical part. The first part deals with the theory in the form of a basic and brief introduction into the subject of Islam from the religious and anthropological point of view. Similarly, Czech society's perception of Islam is discussed as well as expert's and general public's estimation of teaching about Islam. Subsequently, the characteristics of stated educational topic and its placement into the broader context of education will be dealt with, the Framework Educational Program will be used as a means of comparison. The teaching of the stated topic and the controversy of it will be specified. In the practical part of the thesis, a qualitative research will be carried out, followed by its interpretation, which will take place with the participation of high school teachers. The diploma thesis will be focused on the identification of various concepts of teaching of this topic, it will attempt to critically view and formulate the recommendation for the current issues of the teaching of Islam, for it is a present topic that should not be omitted within the Citizenship Education. Key words Islam, teaching, grammar school, Basics of Civics and Social Sciences, Framework Education Programme, societyen_US
dc.description.abstractDiplomová práce sestává z teoretické a praktické části, přičemž jádro spočívá v části teoretické. V první části se zaměřím na teorii v podobě základního a stručného uvedení do tematiky islámu z perspektivy religionistické a antropologické. Součástí uvedeného oddílu bude také představení obecného pohledu české společnosti na islám a zároveň postojů odborné a širší veřejnosti k jeho výuce. Dále se soustředím na charakteristiku zvoleného výukového tématu a jeho zařazení do širšího kontextu vzdělávání, přičemž zde použiji obsah rámcového vzdělávacího programu. Též představím specifika výuky uvedeného tématu a připojím rozbor jeho možné kontroverze. Jako součást diplomové práce jsem realizovala též kvalitativní výzkum realizovaný prostřednictvím reflexe hospitovaných hodit věnovaných tématu islám. Diplomová práce se zaměřuje na rozpoznání různých pojetí výuky tohoto tématu, kriticky se snaží nahlédnout a formulovat doporučení pro současnou problematiku výuky tématu islámu, neboť je v dnešní době vybrané téma aktuální a eticky exponované. Proto by toto téma nemělo být v rámci výuky výchovy k občanství na základních školách a občanského a společenskovědního základu na středních školách opomíjeno. Klíčová slova Islám, výuka, gymnázium, občanský a společenskovědní základ, rámcový vzdělávací program, společnostcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectislámcs_CZ
dc.subjectvýukacs_CZ
dc.subjectgymnáziumcs_CZ
dc.subjectobčanský a společenskovědní základcs_CZ
dc.subjectrámcový vzdělávací programcs_CZ
dc.subjectspolečnostcs_CZ
dc.subjectIslamen_US
dc.subjectteachingen_US
dc.subjectgrammer schoolen_US
dc.subjectBasics of Civics and Social Sciencesen_US
dc.subjectFramework Education Programmeen_US
dc.subjectsocietyen_US
dc.titleTéma islámu ve výuce občanského a společenskovědního základucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-11
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId186492
dc.title.translatedTopic of Islam in the Teaching of Basics of Civics and Social Sciencesen_US
dc.contributor.refereeRybák, David
dc.identifier.aleph002158567
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German language - Foundations of Humanitiesen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - základy společenských vědcs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - základy společenských vědcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German language - Foundations of Humanitiesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce sestává z teoretické a praktické části, přičemž jádro spočívá v části teoretické. V první části se zaměřím na teorii v podobě základního a stručného uvedení do tematiky islámu z perspektivy religionistické a antropologické. Součástí uvedeného oddílu bude také představení obecného pohledu české společnosti na islám a zároveň postojů odborné a širší veřejnosti k jeho výuce. Dále se soustředím na charakteristiku zvoleného výukového tématu a jeho zařazení do širšího kontextu vzdělávání, přičemž zde použiji obsah rámcového vzdělávacího programu. Též představím specifika výuky uvedeného tématu a připojím rozbor jeho možné kontroverze. Jako součást diplomové práce jsem realizovala též kvalitativní výzkum realizovaný prostřednictvím reflexe hospitovaných hodit věnovaných tématu islám. Diplomová práce se zaměřuje na rozpoznání různých pojetí výuky tohoto tématu, kriticky se snaží nahlédnout a formulovat doporučení pro současnou problematiku výuky tématu islámu, neboť je v dnešní době vybrané téma aktuální a eticky exponované. Proto by toto téma nemělo být v rámci výuky výchovy k občanství na základních školách a občanského a společenskovědního základu na středních školách opomíjeno. Klíčová slova Islám, výuka, gymnázium, občanský a společenskovědní základ, rámcový vzdělávací program, společnostcs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis consists of a theoretical and a practical part. The first part deals with the theory in the form of a basic and brief introduction into the subject of Islam from the religious and anthropological point of view. Similarly, Czech society's perception of Islam is discussed as well as expert's and general public's estimation of teaching about Islam. Subsequently, the characteristics of stated educational topic and its placement into the broader context of education will be dealt with, the Framework Educational Program will be used as a means of comparison. The teaching of the stated topic and the controversy of it will be specified. In the practical part of the thesis, a qualitative research will be carried out, followed by its interpretation, which will take place with the participation of high school teachers. The diploma thesis will be focused on the identification of various concepts of teaching of this topic, it will attempt to critically view and formulate the recommendation for the current issues of the teaching of Islam, for it is a present topic that should not be omitted within the Citizenship Education. Key words Islam, teaching, grammar school, Basics of Civics and Social Sciences, Framework Education Programme, societyen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV