dc.contributor.advisor | Zicha, Zbyněk | |
dc.creator | Sarauerová, Radka | |
dc.date.accessioned | 2017-11-08T11:08:42Z | |
dc.date.available | 2017-11-08T11:08:42Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/92723 | |
dc.description.abstract | The diploma thesis consists of a theoretical and a practical part. The first part deals with the theory in the form of a basic and brief introduction into the subject of Islam from the religious and anthropological point of view. Similarly, Czech society's perception of Islam is discussed as well as expert's and general public's estimation of teaching about Islam. Subsequently, the characteristics of stated educational topic and its placement into the broader context of education will be dealt with, the Framework Educational Program will be used as a means of comparison. The teaching of the stated topic and the controversy of it will be specified. In the practical part of the thesis, a qualitative research will be carried out, followed by its interpretation, which will take place with the participation of high school teachers. The diploma thesis will be focused on the identification of various concepts of teaching of this topic, it will attempt to critically view and formulate the recommendation for the current issues of the teaching of Islam, for it is a present topic that should not be omitted within the Citizenship Education. Key words Islam, teaching, grammar school, Basics of Civics and Social Sciences, Framework Education Programme, society | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce sestává z teoretické a praktické části, přičemž jádro spočívá v části teoretické. V první části se zaměřím na teorii v podobě základního a stručného uvedení do tematiky islámu z perspektivy religionistické a antropologické. Součástí uvedeného oddílu bude také představení obecného pohledu české společnosti na islám a zároveň postojů odborné a širší veřejnosti k jeho výuce. Dále se soustředím na charakteristiku zvoleného výukového tématu a jeho zařazení do širšího kontextu vzdělávání, přičemž zde použiji obsah rámcového vzdělávacího programu. Též představím specifika výuky uvedeného tématu a připojím rozbor jeho možné kontroverze. Jako součást diplomové práce jsem realizovala též kvalitativní výzkum realizovaný prostřednictvím reflexe hospitovaných hodit věnovaných tématu islám. Diplomová práce se zaměřuje na rozpoznání různých pojetí výuky tohoto tématu, kriticky se snaží nahlédnout a formulovat doporučení pro současnou problematiku výuky tématu islámu, neboť je v dnešní době vybrané téma aktuální a eticky exponované. Proto by toto téma nemělo být v rámci výuky výchovy k občanství na základních školách a občanského a společenskovědního základu na středních školách opomíjeno. Klíčová slova Islám, výuka, gymnázium, občanský a společenskovědní základ, rámcový vzdělávací program, společnost | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | islám | cs_CZ |
dc.subject | výuka | cs_CZ |
dc.subject | gymnázium | cs_CZ |
dc.subject | občanský a společenskovědní základ | cs_CZ |
dc.subject | rámcový vzdělávací program | cs_CZ |
dc.subject | společnost | cs_CZ |
dc.subject | Islam | en_US |
dc.subject | teaching | en_US |
dc.subject | grammer school | en_US |
dc.subject | Basics of Civics and Social Sciences | en_US |
dc.subject | Framework Education Programme | en_US |
dc.subject | society | en_US |
dc.title | Téma islámu ve výuce občanského a společenskovědního základu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-11 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 186492 | |
dc.title.translated | Topic of Islam in the Teaching of Basics of Civics and Social Sciences | en_US |
dc.contributor.referee | Rybák, David | |
dc.identifier.aleph | 002158567 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German language - Foundations of Humanities | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - základy společenských věd | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - základy společenských věd | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German language - Foundations of Humanities | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce sestává z teoretické a praktické části, přičemž jádro spočívá v části teoretické. V první části se zaměřím na teorii v podobě základního a stručného uvedení do tematiky islámu z perspektivy religionistické a antropologické. Součástí uvedeného oddílu bude také představení obecného pohledu české společnosti na islám a zároveň postojů odborné a širší veřejnosti k jeho výuce. Dále se soustředím na charakteristiku zvoleného výukového tématu a jeho zařazení do širšího kontextu vzdělávání, přičemž zde použiji obsah rámcového vzdělávacího programu. Též představím specifika výuky uvedeného tématu a připojím rozbor jeho možné kontroverze. Jako součást diplomové práce jsem realizovala též kvalitativní výzkum realizovaný prostřednictvím reflexe hospitovaných hodit věnovaných tématu islám. Diplomová práce se zaměřuje na rozpoznání různých pojetí výuky tohoto tématu, kriticky se snaží nahlédnout a formulovat doporučení pro současnou problematiku výuky tématu islámu, neboť je v dnešní době vybrané téma aktuální a eticky exponované. Proto by toto téma nemělo být v rámci výuky výchovy k občanství na základních školách a občanského a společenskovědního základu na středních školách opomíjeno. Klíčová slova Islám, výuka, gymnázium, občanský a společenskovědní základ, rámcový vzdělávací program, společnost | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis consists of a theoretical and a practical part. The first part deals with the theory in the form of a basic and brief introduction into the subject of Islam from the religious and anthropological point of view. Similarly, Czech society's perception of Islam is discussed as well as expert's and general public's estimation of teaching about Islam. Subsequently, the characteristics of stated educational topic and its placement into the broader context of education will be dealt with, the Framework Educational Program will be used as a means of comparison. The teaching of the stated topic and the controversy of it will be specified. In the practical part of the thesis, a qualitative research will be carried out, followed by its interpretation, which will take place with the participation of high school teachers. The diploma thesis will be focused on the identification of various concepts of teaching of this topic, it will attempt to critically view and formulate the recommendation for the current issues of the teaching of Islam, for it is a present topic that should not be omitted within the Citizenship Education. Key words Islam, teaching, grammar school, Basics of Civics and Social Sciences, Framework Education Programme, society | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021585670106986 | |