Show simple item record

Some railway tunnels of old era in territory of Czech Republic
dc.contributor.advisorRott, Josef
dc.creatorČerný, Tomáš
dc.date.accessioned2019-05-03T19:14:55Z
dc.date.available2019-05-03T19:14:55Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/92460
dc.description.abstractThe Bachelor thesis deals with some tunnels from the total number of 120 railway tunnels build in the period 1848-1910 in the territory of the Czech Republic. The aim of these admirable buildings was the research for masonry, geology and rock strength. The introductory articles are devoted to the classical tunneling methods used in earlier times. As a result of today's higher operating speeds of trains, which was not taken into account when initially planning the lining and limitation to the use of stone and wood only. The work includes the most frequent reconstruction methods for tunnel optimization, the possibility of faster transport and their stability. It has been shown that, for the purpose of possible reconstruction, it is necessary to count on the considerable strength of the masonry which, even after 100-170 years, often does not show signs of deep degradation.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce pojednává o některých tunelech z celkového počtu 120 železničních tunelů realizované v období 1848-1910 na území České republiky. Cílem těchto obdivuhodných staveb byla rešerše z hlediska zdiva, geologie a pevnosti horniny. Úvodní statě jsou věnovány klasickým metodám ražení tunelů, které se využívaly v dřívější době. V důsledku dnešní vyšší provozní rychlosti vlaků, s kterou se nepočítalo při prvotním plánováním ostění a omezení možnosti použití pouze kamene a dřeva. V práci je zahrnuto nejčastější metody rekonstrukce pro optimalizaci tunelů, možnost rychlejší přepravy a zajištění jejich stability. Ukázalo se, že pro účely případné rekonstrukce je nutné počítat se značnou pevností zdiva, které ani po 100 - 170 letech mnohdy nevykazuje známky hloubkové degradace.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectklasické metody,železnice,tunel,kámen,obezdívkacs_CZ
dc.subjectclassical methods,railway,tunnel,stone,liningen_US
dc.titleNěkteré železniční tunely staré éry na území ČRcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-07
dc.description.departmentInstitute of Hydrogeology, Engineering Geology and Applied Geophysicsen_US
dc.description.departmentÚstav hydrogeologie, inž. geologie a užité geofyzikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId185173
dc.title.translatedSome railway tunnels of old era in territory of Czech Republicen_US
dc.contributor.refereeMalát, Richard
dc.identifier.aleph002157448
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeotechnologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineGeotechnologyen_US
thesis.degree.programGeologiecs_CZ
thesis.degree.programGeologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Ústav hydrogeologie, inž. geologie a užité geofyzikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Institute of Hydrogeology, Engineering Geology and Applied Geophysicsen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csGeotechnologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enGeotechnologyen_US
uk.degree-program.csGeologiecs_CZ
uk.degree-program.enGeologyen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csBakalářská práce pojednává o některých tunelech z celkového počtu 120 železničních tunelů realizované v období 1848-1910 na území České republiky. Cílem těchto obdivuhodných staveb byla rešerše z hlediska zdiva, geologie a pevnosti horniny. Úvodní statě jsou věnovány klasickým metodám ražení tunelů, které se využívaly v dřívější době. V důsledku dnešní vyšší provozní rychlosti vlaků, s kterou se nepočítalo při prvotním plánováním ostění a omezení možnosti použití pouze kamene a dřeva. V práci je zahrnuto nejčastější metody rekonstrukce pro optimalizaci tunelů, možnost rychlejší přepravy a zajištění jejich stability. Ukázalo se, že pro účely případné rekonstrukce je nutné počítat se značnou pevností zdiva, které ani po 100 - 170 letech mnohdy nevykazuje známky hloubkové degradace.cs_CZ
uk.abstract.enThe Bachelor thesis deals with some tunnels from the total number of 120 railway tunnels build in the period 1848-1910 in the territory of the Czech Republic. The aim of these admirable buildings was the research for masonry, geology and rock strength. The introductory articles are devoted to the classical tunneling methods used in earlier times. As a result of today's higher operating speeds of trains, which was not taken into account when initially planning the lining and limitation to the use of stone and wood only. The work includes the most frequent reconstruction methods for tunnel optimization, the possibility of faster transport and their stability. It has been shown that, for the purpose of possible reconstruction, it is necessary to count on the considerable strength of the masonry which, even after 100-170 years, often does not show signs of deep degradation.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Ústav hydrogeologie, inž. geologie a užité geofyzikycs_CZ
thesis.grade.code4
dc.identifier.lisID990021574480106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV