Show simple item record

Human being as zoon politikon and philosophy as education of man (Being in the world human trough experience with language)
dc.contributor.advisorHogenová, Anna
dc.creatorTimingeriu, Filip
dc.date.accessioned2020-11-26T20:43:47Z
dc.date.available2020-11-26T20:43:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/92184
dc.description.abstractThis thesis aims - based on my detailed analysis of the first one of the three Heidegger's lectures on The Nature of Language (Das Wesen der Sprache 1957/58) in which he deals with the possibility of undergoing the experience of speech with the support of the onto-logical starting point, which is overcome by meaning-compliant thinking (besinnlicher Nachdenken) into a poetic experience with a word and with its relation to the entity and non-entity of a thing from the poem by Stefan Georg titled The Word (Das Wort) - to contemplate on the assumptions and limits of the apprehension of the philosophically-educative questioning as the nurture towards thinking, which should inevitably be preceded by the knowledge about what it means to be or not to be brought up in thinking. KEYWORDS education, human being, language, experience, poetry, thinking, Heideggeren_US
dc.description.abstractDisertační práce Člověk jako zoon politikon a filosofie jako výchova člověka s podtitulem Býti na světě lidsky prostřednictvím zkušenosti s řečí se pokouší - na základě detailní studie první ze tří Heideggerových přednášek k Bytnosti řeči (Das Wesen der Sprache 1957/58) v nichž se zabývá možností prodělání zkušenosti s řečí s oporou o onto-logické východisko, jež je překonáno smysludbajícím vmyšlením (besinnlicher Nachdenken) do básnické zkušenosti se slovem a jeho vztahem k bytí a nebytí věci z básně Stefana Georga Slovo (Das Wort) - promýšlet předpoklady a meze založení filosoficko-výchovného tázaní jako výchovy k myšlení, kterému by mělo nutně předcházet vědění o tom, co znamená být či nebýt v myšlení vychován. KLÍČOVÁ SLOVA výchova, člověk, řeč, zkušenost, básnění, myšlení, Heideggercs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjecteducationen_US
dc.subjecthuman beingen_US
dc.subjectlanguageen_US
dc.subjectexperienceen_US
dc.subjectpoetryen_US
dc.subjectthinkingen_US
dc.subjectHeideggeren_US
dc.subjectvýchovacs_CZ
dc.subjectčlověkcs_CZ
dc.subjectřečcs_CZ
dc.subjectzkušenostcs_CZ
dc.subjectbásněnícs_CZ
dc.subjectmyšlenícs_CZ
dc.subjectHeideggercs_CZ
dc.titleČlověk jako zoon politikon a filosofie jako výchova člověka (Býti na světě lidsky prostřednictvím zkušenosti s řečí)cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-25
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId132936
dc.title.translatedHuman being as zoon politikon and philosophy as education of man (Being in the world human trough experience with language)en_US
dc.contributor.refereePauza, Miroslav
dc.contributor.refereeKalábová, Helena
dc.identifier.aleph002156464
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce Člověk jako zoon politikon a filosofie jako výchova člověka s podtitulem Býti na světě lidsky prostřednictvím zkušenosti s řečí se pokouší - na základě detailní studie první ze tří Heideggerových přednášek k Bytnosti řeči (Das Wesen der Sprache 1957/58) v nichž se zabývá možností prodělání zkušenosti s řečí s oporou o onto-logické východisko, jež je překonáno smysludbajícím vmyšlením (besinnlicher Nachdenken) do básnické zkušenosti se slovem a jeho vztahem k bytí a nebytí věci z básně Stefana Georga Slovo (Das Wort) - promýšlet předpoklady a meze založení filosoficko-výchovného tázaní jako výchovy k myšlení, kterému by mělo nutně předcházet vědění o tom, co znamená být či nebýt v myšlení vychován. KLÍČOVÁ SLOVA výchova, člověk, řeč, zkušenost, básnění, myšlení, Heideggercs_CZ
uk.abstract.enThis thesis aims - based on my detailed analysis of the first one of the three Heidegger's lectures on The Nature of Language (Das Wesen der Sprache 1957/58) in which he deals with the possibility of undergoing the experience of speech with the support of the onto-logical starting point, which is overcome by meaning-compliant thinking (besinnlicher Nachdenken) into a poetic experience with a word and with its relation to the entity and non-entity of a thing from the poem by Stefan Georg titled The Word (Das Wort) - to contemplate on the assumptions and limits of the apprehension of the philosophically-educative questioning as the nurture towards thinking, which should inevitably be preceded by the knowledge about what it means to be or not to be brought up in thinking. KEYWORDS education, human being, language, experience, poetry, thinking, Heideggeren_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990021564640106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV