dc.contributor.advisor | Hogenová, Anna | |
dc.creator | Timingeriu, Filip | |
dc.date.accessioned | 2020-11-26T20:43:47Z | |
dc.date.available | 2020-11-26T20:43:47Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/92184 | |
dc.description.abstract | This thesis aims - based on my detailed analysis of the first one of the three Heidegger's lectures on The Nature of Language (Das Wesen der Sprache 1957/58) in which he deals with the possibility of undergoing the experience of speech with the support of the onto-logical starting point, which is overcome by meaning-compliant thinking (besinnlicher Nachdenken) into a poetic experience with a word and with its relation to the entity and non-entity of a thing from the poem by Stefan Georg titled The Word (Das Wort) - to contemplate on the assumptions and limits of the apprehension of the philosophically-educative questioning as the nurture towards thinking, which should inevitably be preceded by the knowledge about what it means to be or not to be brought up in thinking. KEYWORDS education, human being, language, experience, poetry, thinking, Heidegger | en_US |
dc.description.abstract | Disertační práce Člověk jako zoon politikon a filosofie jako výchova člověka s podtitulem Býti na světě lidsky prostřednictvím zkušenosti s řečí se pokouší - na základě detailní studie první ze tří Heideggerových přednášek k Bytnosti řeči (Das Wesen der Sprache 1957/58) v nichž se zabývá možností prodělání zkušenosti s řečí s oporou o onto-logické východisko, jež je překonáno smysludbajícím vmyšlením (besinnlicher Nachdenken) do básnické zkušenosti se slovem a jeho vztahem k bytí a nebytí věci z básně Stefana Georga Slovo (Das Wort) - promýšlet předpoklady a meze založení filosoficko-výchovného tázaní jako výchovy k myšlení, kterému by mělo nutně předcházet vědění o tom, co znamená být či nebýt v myšlení vychován. KLÍČOVÁ SLOVA výchova, člověk, řeč, zkušenost, básnění, myšlení, Heidegger | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | human being | en_US |
dc.subject | language | en_US |
dc.subject | experience | en_US |
dc.subject | poetry | en_US |
dc.subject | thinking | en_US |
dc.subject | Heidegger | en_US |
dc.subject | výchova | cs_CZ |
dc.subject | člověk | cs_CZ |
dc.subject | řeč | cs_CZ |
dc.subject | zkušenost | cs_CZ |
dc.subject | básnění | cs_CZ |
dc.subject | myšlení | cs_CZ |
dc.subject | Heidegger | cs_CZ |
dc.title | Člověk jako zoon politikon a filosofie jako výchova člověka (Býti na světě lidsky prostřednictvím zkušenosti s řečí) | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-25 | |
dc.description.department | Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 132936 | |
dc.title.translated | Human being as zoon politikon and philosophy as education of man (Being in the world human trough experience with language) | en_US |
dc.contributor.referee | Pauza, Miroslav | |
dc.contributor.referee | Kalábová, Helena | |
dc.identifier.aleph | 002156464 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Filozofie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Philosophy | en_US |
thesis.degree.program | Filozofie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philosophy | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Filozofie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Philosophy | en_US |
uk.degree-program.cs | Filozofie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philosophy | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Disertační práce Člověk jako zoon politikon a filosofie jako výchova člověka s podtitulem Býti na světě lidsky prostřednictvím zkušenosti s řečí se pokouší - na základě detailní studie první ze tří Heideggerových přednášek k Bytnosti řeči (Das Wesen der Sprache 1957/58) v nichž se zabývá možností prodělání zkušenosti s řečí s oporou o onto-logické východisko, jež je překonáno smysludbajícím vmyšlením (besinnlicher Nachdenken) do básnické zkušenosti se slovem a jeho vztahem k bytí a nebytí věci z básně Stefana Georga Slovo (Das Wort) - promýšlet předpoklady a meze založení filosoficko-výchovného tázaní jako výchovy k myšlení, kterému by mělo nutně předcházet vědění o tom, co znamená být či nebýt v myšlení vychován. KLÍČOVÁ SLOVA výchova, člověk, řeč, zkušenost, básnění, myšlení, Heidegger | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis aims - based on my detailed analysis of the first one of the three Heidegger's lectures on The Nature of Language (Das Wesen der Sprache 1957/58) in which he deals with the possibility of undergoing the experience of speech with the support of the onto-logical starting point, which is overcome by meaning-compliant thinking (besinnlicher Nachdenken) into a poetic experience with a word and with its relation to the entity and non-entity of a thing from the poem by Stefan Georg titled The Word (Das Wort) - to contemplate on the assumptions and limits of the apprehension of the philosophically-educative questioning as the nurture towards thinking, which should inevitably be preceded by the knowledge about what it means to be or not to be brought up in thinking. KEYWORDS education, human being, language, experience, poetry, thinking, Heidegger | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021564640106986 | |