Show simple item record

Language in Contemporary Discourse on Computer Games
dc.contributor.advisorMareš, Petr
dc.creatorKapounová, Jana
dc.date.accessioned2017-10-13T11:14:30Z
dc.date.available2017-10-13T11:14:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/92016
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with selected language aspects of contemporary discourse on computer games. The analyzed material comes from game magazines Level and Score. The first part of the thesis deals with the delineation of the topic and the summary of the knowledge from the professional literature concerning the language of computers, computer games and internet communication. This includes a characteristic of the collected material. The second part is an analysis of game texts focusing on vocabulary of computer game players, expression in game texts, intertextuality, elements of humor, phraseology, comparison, rhymes, irony and self- irony. In addition, the work focuses on the communication situation in game reviews. The last part summarizes the knowledge gained from the analysis of game magazines and formulates conclusions about the language used in the discourse on computer games.en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá vybranými jazykovými aspekty současného diskurzu o počítačových hrách. Analyzovaný materiál pochází z herních periodik Level a Score. První část práce se věnuje bližšímu vymezení tématu a shrnutí poznatků z odborné literatury, které se týkají jazyka počítačů, počítačových her a internetové komunikace. Součástí je charakteristika sebraného materiálu. Druhá část představuje analýzu herních textů se zaměřením na slovní zásobu hráčů počítačových her, expresivitu v herních textech, intertextualitu, prvky humoru  frazeologii, přirovnání, slovní hříčky rýmy, ironii a sebeironii. Dále se práce věnuje komunikační situaci v herních recenzích. Poslední část práce shrnuje poznatky získané při analýze herních časopisů a formuluje závěry týkající se jazyka užívaného v diskurzu o počítačových hrách.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcomputer game|computer games players|Score|Level|slangen_US
dc.subjectpočítačová hra|hráči počítačových her|Score|Level|slangcs_CZ
dc.titleJazyk v současném diskurzu o počítačových hráchcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-04
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId164914
dc.title.translatedLanguage in Contemporary Discourse on Computer Gamesen_US
dc.contributor.refereeSynková, Pavlína
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá vybranými jazykovými aspekty současného diskurzu o počítačových hrách. Analyzovaný materiál pochází z herních periodik Level a Score. První část práce se věnuje bližšímu vymezení tématu a shrnutí poznatků z odborné literatury, které se týkají jazyka počítačů, počítačových her a internetové komunikace. Součástí je charakteristika sebraného materiálu. Druhá část představuje analýzu herních textů se zaměřením na slovní zásobu hráčů počítačových her, expresivitu v herních textech, intertextualitu, prvky humoru  frazeologii, přirovnání, slovní hříčky rýmy, ironii a sebeironii. Dále se práce věnuje komunikační situaci v herních recenzích. Poslední část práce shrnuje poznatky získané při analýze herních časopisů a formuluje závěry týkající se jazyka užívaného v diskurzu o počítačových hrách.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with selected language aspects of contemporary discourse on computer games. The analyzed material comes from game magazines Level and Score. The first part of the thesis deals with the delineation of the topic and the summary of the knowledge from the professional literature concerning the language of computers, computer games and internet communication. This includes a characteristic of the collected material. The second part is an analysis of game texts focusing on vocabulary of computer game players, expression in game texts, intertextuality, elements of humor, phraseology, comparison, rhymes, irony and self- irony. In addition, the work focuses on the communication situation in game reviews. The last part summarizes the knowledge gained from the analysis of game magazines and formulates conclusions about the language used in the discourse on computer games.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV