Show simple item record

Úloha a použití řečových aktů v dialozích románu Pýcha a předsudek Jane Austenové
dc.contributor.advisorPípalová, Renata
dc.creatorPellar, Jan
dc.date.accessioned2017-10-12T20:03:23Z
dc.date.available2017-10-12T20:03:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/91881
dc.description.abstractThis work from the field of pragmatics introduces the application of the concept of speech acts (see J. L. Austin, J. Searle) to the literary sample of 15 chosen dialogues i.e. 1122 sentences from the novel Pride and Prejudice by the classical English author Jane Austen. It introduces an eight-member modified classification of speech acts: representatives, assertives, directives, connissives, expressives, interrogatives, requestives and daclarations. There are eight literary characters included in the research together with marginally Charlotte Lucas, who use speech acts to express their communicative intentions. The main heroine Elizabeth occurring in 12 dialogues uses mostly representatives, assertives and expressives. The remaining three dialogues involve Mrs Bennet and her husband Mr Bennet. Jane Austen's language is very rich and complex, with frequent occurrence of politeness turns of phrase. Some mixed and multiple categories also add to this complexity (there are 55.8% of simple ones; 39.1% of double, 4.6% of triple, quadruple only 0.5 % of the 969 sentences counted). This work also contains some comments on stylistic analysis featuring selected interesting literary and pragmatic aspects of the dialogical samples.en_US
dc.description.abstractTato práce z oblasti pragmatiky přináší aplikaci konceptu řečových aktů (viz např. J. L. Austin, J. Searle) na literární vzorek 15 vybraných dialogů o celkovém rozsahu 1122 vět z románu Pýcha a předsudek klasické anglické autorky Jane Austenové. Představena je osmičlenná modifikace klasifikace řečových aktů: representativa, assertiva, direktiva, commissiva, expressiva, interrogativa, requestiva a deklarativa. Do výzkumu je započítáno celkem osm literárních postav (a dále okrajově Charlotta Lucasová), které používají řečové akty k vyjadřování svých komunikačních záměrů. Výzkum ukazuje, že nejčetněji se vyskytují representativa, expressiva a assertiva, zatímco okrajová jsou direktiva. Hlavní hrdinka Elizabeth, zastoupená ve 12 dialozích, nejvíce používá representativa, assertiva a expressiva. Zbývající 3 dialogy vede paní Bennetová se svým manželem panem Bennetem. Jazyk Austenové je celkově velmi bohatý a komplexní, s častým výskytem zdvořilostních formulací. Tomu odpovídají také smíšené, vícečetné kategorie (jednoduchých je 55,8; dvojitých 39,1%, trojitých 4,6 %, čtverných pouze 0,5% z počítaných 969 vět). Práce navíc obsahuje komentáře stylistického rozboru s vybranými zajímavými literárními i doplňujícími pragmatickými aspekty zkoumaných dialogických ukázek.cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectspeech actsen_US
dc.subjectpragmaticsen_US
dc.subjectperformative prefixen_US
dc.subjectnarrative text;fiction;en_US
dc.subjectspeech actscs_CZ
dc.subjectpragmaticscs_CZ
dc.subjectperformative prefixcs_CZ
dc.subjectnarrative textcs_CZ
dc.subjectfiction;cs_CZ
dc.titleRole and Use of Speech Acts in the Dialogues of the Novel Pride and Prejudice by Jane Austenen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-15
dc.description.departmentKatedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId177194
dc.title.translatedÚloha a použití řečových aktů v dialozích románu Pýcha a předsudek Jane Austenovécs_CZ
dc.contributor.refereeRichterová, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Musicen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - hudební výchovacs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - hudební výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Musicen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce z oblasti pragmatiky přináší aplikaci konceptu řečových aktů (viz např. J. L. Austin, J. Searle) na literární vzorek 15 vybraných dialogů o celkovém rozsahu 1122 vět z románu Pýcha a předsudek klasické anglické autorky Jane Austenové. Představena je osmičlenná modifikace klasifikace řečových aktů: representativa, assertiva, direktiva, commissiva, expressiva, interrogativa, requestiva a deklarativa. Do výzkumu je započítáno celkem osm literárních postav (a dále okrajově Charlotta Lucasová), které používají řečové akty k vyjadřování svých komunikačních záměrů. Výzkum ukazuje, že nejčetněji se vyskytují representativa, expressiva a assertiva, zatímco okrajová jsou direktiva. Hlavní hrdinka Elizabeth, zastoupená ve 12 dialozích, nejvíce používá representativa, assertiva a expressiva. Zbývající 3 dialogy vede paní Bennetová se svým manželem panem Bennetem. Jazyk Austenové je celkově velmi bohatý a komplexní, s častým výskytem zdvořilostních formulací. Tomu odpovídají také smíšené, vícečetné kategorie (jednoduchých je 55,8; dvojitých 39,1%, trojitých 4,6 %, čtverných pouze 0,5% z počítaných 969 vět). Práce navíc obsahuje komentáře stylistického rozboru s vybranými zajímavými literárními i doplňujícími pragmatickými aspekty zkoumaných dialogických ukázek.cs_CZ
uk.abstract.enThis work from the field of pragmatics introduces the application of the concept of speech acts (see J. L. Austin, J. Searle) to the literary sample of 15 chosen dialogues i.e. 1122 sentences from the novel Pride and Prejudice by the classical English author Jane Austen. It introduces an eight-member modified classification of speech acts: representatives, assertives, directives, connissives, expressives, interrogatives, requestives and daclarations. There are eight literary characters included in the research together with marginally Charlotte Lucas, who use speech acts to express their communicative intentions. The main heroine Elizabeth occurring in 12 dialogues uses mostly representatives, assertives and expressives. The remaining three dialogues involve Mrs Bennet and her husband Mr Bennet. Jane Austen's language is very rich and complex, with frequent occurrence of politeness turns of phrase. Some mixed and multiple categories also add to this complexity (there are 55.8% of simple ones; 39.1% of double, 4.6% of triple, quadruple only 0.5 % of the 969 sentences counted). This work also contains some comments on stylistic analysis featuring selected interesting literary and pragmatic aspects of the dialogical samples.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka a literaturycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV