Show simple item record

Comparison of English and Russian phonetic system
Srovnávací analýza fonetického systému angličtiny a ruštiny
dc.contributor.advisorKonečný, Jakub
dc.creatorTurova, Maria
dc.date.accessioned2017-10-12T19:41:17Z
dc.date.available2017-10-12T19:41:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/91756
dc.description.abstractANNOTATION: The thesis is exclusively allocated to a contrastive analysis of phonetic systems of English and Russian language. The given text is divided into two parts: the first one focuses on the theoretical description of main phonetic phenomena, that are characteristic for the languages; and the second one concentrates on the comparison of two languages based on the previously described features. The first chapter of this thesis is dedicated to individual phonemes - vowels, consonants and aspects of connected speech such as assimilation, assibilation, and elision. The second chapter focuses on prosodic features of the languages such as a syllable, stress, vowel reduction, syntagmatic division, and intonation. The following practical part wholly mirrors the structure of the theoretical part, which enables the contrastive analysis to be more transparent. The main aspiration of the thesis is to discover differences and similarities in phonetics and phonology between the two languages. The particular endeavor of this work was not only to list the differences between languages but also to unearth plausible errors and its causes while learning these languages as foreign.en_US
dc.description.abstractANOTACE: Tato práce je zcela věnovaná porovnávání fonetického systému ruského a anglického jazyka. Předkládaný text má dvě části: první je zaměřena na teoretický popis hlavních fonetických jevů charakteristických pro tyto jazyky; druhá na praktické porovnávání popsaných jednotek systému mezi sebou. První kapitola teoretické části je věnovaná popisu segmentální roviny, tj. vokalickému a konsonantickému systému jazyků a následným popisem různých kombinaci těchto jednotek. Druhá kapitola se zabývá suprasegmentálními jevy, jako jsou slabika, přízvuk, redukce, syntagmatické členění a intonace. Následující praktická část má stejnou strukturu jako část teoretická, což dělá porovnávání názorným. Cílem této práce bylo zjištění shod a rozdílů mezi fonetickou a fonologickou stránkou obou jazyků. Snahou bylo nejen popsat rozdíly, ale rovněž zjistit případné chyby a jejich příčiny při výuce těchto jazyků jako cizích.cs_CZ
dc.languageRussiancs_CZ
dc.language.isoru_RU
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectPhoneticsen_US
dc.subjectphonologyen_US
dc.subjectphonemeen_US
dc.subjectspeech dynamicsen_US
dc.subjectstressen_US
dc.subjectvowel reductionen_US
dc.subjectintonation and melodyen_US
dc.subjectFonetikacs_CZ
dc.subjectfonologiecs_CZ
dc.subjectfonémcs_CZ
dc.subjectdynamika řečics_CZ
dc.subjectpřízvukcs_CZ
dc.subjectredukcecs_CZ
dc.subjectintonace a melodiecs_CZ
dc.titleSopostavitel'nyj analiz fonetičeskich sistem anglijskogo i russkogo jazykovru_RU
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-15
dc.description.departmentKatedra rusistiky a lingvodidaktikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId148281
dc.title.translatedComparison of English and Russian phonetic systemen_US
dc.title.translatedSrovnávací analýza fonetického systému angličtiny a ruštinycs_CZ
dc.contributor.refereeRozboudová, Lenka
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language Oriented at Education - Russian Language Oriented at Educationen_US
thesis.degree.disciplineAnglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra rusistiky a lingvodidaktikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language Oriented at Education - Russian Language Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csANOTACE: Tato práce je zcela věnovaná porovnávání fonetického systému ruského a anglického jazyka. Předkládaný text má dvě části: první je zaměřena na teoretický popis hlavních fonetických jevů charakteristických pro tyto jazyky; druhá na praktické porovnávání popsaných jednotek systému mezi sebou. První kapitola teoretické části je věnovaná popisu segmentální roviny, tj. vokalickému a konsonantickému systému jazyků a následným popisem různých kombinaci těchto jednotek. Druhá kapitola se zabývá suprasegmentálními jevy, jako jsou slabika, přízvuk, redukce, syntagmatické členění a intonace. Následující praktická část má stejnou strukturu jako část teoretická, což dělá porovnávání názorným. Cílem této práce bylo zjištění shod a rozdílů mezi fonetickou a fonologickou stránkou obou jazyků. Snahou bylo nejen popsat rozdíly, ale rovněž zjistit případné chyby a jejich příčiny při výuce těchto jazyků jako cizích.cs_CZ
uk.abstract.enANNOTATION: The thesis is exclusively allocated to a contrastive analysis of phonetic systems of English and Russian language. The given text is divided into two parts: the first one focuses on the theoretical description of main phonetic phenomena, that are characteristic for the languages; and the second one concentrates on the comparison of two languages based on the previously described features. The first chapter of this thesis is dedicated to individual phonemes - vowels, consonants and aspects of connected speech such as assimilation, assibilation, and elision. The second chapter focuses on prosodic features of the languages such as a syllable, stress, vowel reduction, syntagmatic division, and intonation. The following practical part wholly mirrors the structure of the theoretical part, which enables the contrastive analysis to be more transparent. The main aspiration of the thesis is to discover differences and similarities in phonetics and phonology between the two languages. The particular endeavor of this work was not only to list the differences between languages but also to unearth plausible errors and its causes while learning these languages as foreign.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra rusistiky a lingvodidaktikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV