Proměny televizního média z pohledu publika
Tranformation of television from the perspective of its audience
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91747Identifiers
Study Information System: 189725
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Svoboda, Aleš
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
15. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
televize, média, nová média, internet, digitalizace, globalizace, manipulace, sdělení, publikum, informaceKeywords (English)
television, media, new media, internet, digitalization, globalization, manipulation, announcement, audience, information1 Abstrakt Diplomová práce bude věnována tématu televize jako neustále se vyvíjejícího média a otázce, zda současné televizní publikum stále tvoří diváci a je pro něj vhodné označení používané pro klasická masmédia, anebo se televize natolik přiblížila novým médiím, že by už bylo příhodnější hovořit o jejích "uživatelích". Na základě předpokladu, že přístup společnosti k televizi se během let její existence proměňoval, budeme archeologicky zkoumat televizi z pohledu několika předních mediálních teoretiků v posledních desetiletích. Budeme zkoumat především to, jak se změnilo rozhraní mezi televizním médiem a divákem, a zejména možnosti, které televize nabízí svému publiku. Nejprve se zaměříme na perspektivu Marshalla McLuhana, téma tzv. remediace autorů Jay D. Boltera a Richarda Grusina. Následně se zaměříme na badatelský směr archeologie médií vycházející z díla Archeologie vědění Michala Foucaulta a budeme zkoumat televizi a diskurz, jehož je součástí. Odrazíme se především od myšlenek autorů, jako je Jussi Parikka, Siegfried Zielinski, William Uricchio či Axel Bruns. Objeví se také dílo Lva Manoviche a dalších. Zvláštní pozornost bude věnována především problematice postupného vývoje televize jako média a jejího publika. Televize je totiž považována za jedno z tradičních (starých) médií, to se podle mého...
1 Abstract The diploma thesis will focus on television as a constantly evolving medium and the question whether the present TV audience is still a viewer and is suitable for the classic mass media, or that television is so close to the new media that it would be more convenient to talk about its "users ". Based on the assumption that society's access to television has changed over the years of its existence, we will archaeologically investigate television from the perspective of several leading media theorists over the past decades. We will examine first of all how the interface between the television medium and the viewer has changed, and especially the possibilities that television offers to its audience. At first, we will focus on the perspective of Marshall McLuhan, the theme of the remedation of the authors Jay D. Bolter and Richard Grusin. Subsequently, we will focus on the research direction of media archeology, based on the work of Michael Foucault's Archeology of Knowledge, and will examine the television and the discourse it is part of. We will focus on the ideas of writers such as Jussi Parikka, Siegfried Zielinski, William Uricchio and Axel Bruns. The work of Lva Manoviche and others will also appear. Particular attention will be paid to the gradual development of television as a medium and its...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Trendy a vnímání efektivity nástrojů media ralations v oboru PR
Defence status: DEFENDEDČalounová, Markéta (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 12. 9. 2023This bachelor's thesis focuses on media relations, which are part of the field of PR. It aims to describe the current situation in the Czech PR and to find out whether traditional media relations tools are still effective ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Defence status: DEFENDEDPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Date of defense: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Defence status: DEFENDEDProcházková, Pavla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 1. 2. 2023Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na ...