Reception of Strategic Economic Narratives: Case Study of the Kenyan News Discourse.
Recepce strategických ekonomických narativů: Případová studie keňského mediálního diskurzu
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91702Identifikátory
SIS: 149710
Kolekce
- Kvalifikační práce [18441]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horáková, Hana
Záhořík, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mezinárodní vztahy
Katedra / ústav / klinika
Katedra mezinárodních vztahů
Datum obhajoby
21. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
nový regionalismus, strategické narativy, vnímání globálních velmocí v Keni, diskurzní analýza, mediální diskurz, národní politicko-ekonomické modelyKlíčová slova (anglicky)
new regionalism, strategic narratives, perception of global powers in Kenya, discourse analysis, media discourse, national models of political economyStrategický narativ je komunikační nástroj politických elit, které jeho prostřednictvím konstruují sdílený význam mezinárodního dění, formulují národní zájmy, snaží se změnit mezinárodní diskurzivní prostředí a také ovlivnit chování ostatních aktérů. Strategický narativ je složen ze tří dynamických procesů, které probíhají současně a vzájemně se ovlivňují a posilují: formování narativu v daném státě, jeho projekce na mezinárodní scéně a jeho recepce v ostatních státech. Teorie strategických narativů zapadá do teoretického rámce tzv. nového regionalismu, který se snaží analyzovat vztahy mezi procesy globalizace, globalismu (globálního vládnutí), regionalizace a regionalismu. Až donedávna byla tato analýza prováděna výhradně ze státně-centrické a pozitivistické perspektivy, což víceméně znemožňovalo zahrnout do analýzy otázku percepce a recepce mezinárodně-politických, resp. mezinárodně- ekonomických událostí. Předložená dizertace se snaží vyplnit tuto mezeru v současném výzkumu. Dizertace analyzuje globální politickou ekonomii z interpretativního konstruktivistického pohledu: jako zdrojová data využívá články z místního nejčtenějšího deníku a analyzuje mediální (zpravodajský) diskurz jako jednu z forem širokého společenského diskurzu. Takto provedená analýza nám může pomoci odhalit, jak místní...
Strategic narrative is a communicative tool for political elites to construct a shared meaning to the international politics, to articulate state's interests, to change the discursive environment, and to shape the behaviour of other actors. It has three different dynamics, which proceed simultaneously and reinforce each other: formation of the narrative within the given state, its projection in the international arena, and its reception in other states. Theory of strategic narratives fits well into the framework of new regionalism, which tries to analyse relations between the processes of globalization, globalism, regionalization, and regionalism. Until recently, such analyses were conducted from state-level and positivist perspective. As a result, the dimension of reception remained understudied. The presented thesis is an attempt to fill this gap. It analyses global political economy from the interpretivist constructivist perspective: it uses the leading local newspaper as a data sources and analyses media (news) discourse as one form of a broad societal discourse. Such an analysis can help us to analyse how local society assesses and reacts to strategic narratives and their internalization or rejection by local elites. In my thesis, I focus on narratives of the three superpowers (the US, the EU,...