Zobrazit minimální záznam

Religion in textbooks for the second-grade elementary schools
dc.contributor.advisorBeneš, Ladislav
dc.creatorHanychová, Alžběta
dc.date.accessioned2019-09-20T08:39:54Z
dc.date.available2019-09-20T08:39:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/91700
dc.description.abstract1 Anotace Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií. V poslední době stoupá ve veřejném prostoru míra diskuzí a polemik o náboženství. Nezřídka se však jedná o nepoučená stanoviska. Ve své práci jsem se zaměřila na to, jaké informace se dostávají k žákům základních škol, a to bez ohledu na zájem konkrétního učitele. V první části porovnávám základní kurikulární dokumenty (tzv. Bílou knihu a Rámcový vzdělávací program) a jednotlivé vzdělávací oblasti. V druhé části se zaměřuji na konkrétní učebnice vybraných předmětů (dějepis, výchova k občanství, etika), které prošly schválením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Všímám si, jak často, do jaké míry a v jakých kontextech pojednávají o náboženství (včetně přehledu, o kterých náboženstvích referují). Následně vyhodnocuji, jestli zaujímají nějaké hodnotící stanovisko, případně zda vedou žáky k zájmu o tuto oblast a zda rozvíjí jejich schopnosti dohledat si relevantní informace. Klíčová slova Náboženství, obsahová analýza, učebnice, rámcový vzdělávací program, Bílá kniha, předsudky, religiozita, schvalovací doložka, dějepis, etická výchova, občanská výchova, hodnocení.cs_CZ
dc.description.abstract1 Summary Religion in textbooks for the second-grade elementary schools. Recently, there has been an increasing level of discussion about religion in the public space. Nonetheless, uneducated opinions are often being used. In my work, I focused on what kind of information are being passed onto pupils of primary schools, regardless of the interest of particular teacher. In the first part of my thesis, I compare basic curriculum documents (so called Whitepaper and Framework Education Program) and individual educational areas. In second part, I work with specific books of selected subjects (history, civics, ethics) that have been authorized by the Ministry of Education Youth and Sports (MEYS). I pay particular attention to how frequently, to what extent and in what context do they referrer about religion (including list of reported religions). Afterwards, I evaluate, whether they take evaluated stands, alternatively whether they encourage pupils to be interested in this area and finally whether they develop pupils' ability to look up relevant information on that subject. Keywords Religion, content analysis, textbook, Framework Educational Program, Whitepaper, prejudice, religiosity, Approval Clause, history, ethics, civics, evaluation.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectNáboženstvícs_CZ
dc.subjectobsahová analýzacs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectrámcový vzdělávací programcs_CZ
dc.subjectBílá knihacs_CZ
dc.subjectpředsudkycs_CZ
dc.subjectreligiozitacs_CZ
dc.subjectschvalovací doložkacs_CZ
dc.subjectdějepiscs_CZ
dc.subjectetická výchovacs_CZ
dc.subjectobčanská výchovacs_CZ
dc.subjecthodnocenícs_CZ
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectcontent analysisen_US
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjectFramework Educational Programen_US
dc.subjectWhitepaperen_US
dc.subjectprejudiceen_US
dc.subjectreligiosityen_US
dc.subjectApproval Clauseen_US
dc.subjecthistoryen_US
dc.subjectethicsen_US
dc.subjectcivicsen_US
dc.subjectevaluationen_US
dc.titleNáboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnáziícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-19
dc.description.departmentEvangelická teologická fakultacs_CZ
dc.description.departmentProtestant theological facultyen_US
dc.description.facultyEvangelická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyProtestant Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId141145
dc.title.translatedReligion in textbooks for the second-grade elementary schoolsen_US
dc.contributor.refereeLandová, Tabita
dc.identifier.aleph002155927
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEvangelická teologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineProtestant Theologyen_US
thesis.degree.programTheologyen_US
thesis.degree.programTeologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csEvangelická teologická fakulta::Evangelická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enProtestant Theological Faculty::Protestant theological facultyen_US
uk.faculty-name.csEvangelická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enProtestant Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csETFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEvangelická teologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enProtestant Theologyen_US
uk.degree-program.csTeologiecs_CZ
uk.degree-program.enTheologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs1 Anotace Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií. V poslední době stoupá ve veřejném prostoru míra diskuzí a polemik o náboženství. Nezřídka se však jedná o nepoučená stanoviska. Ve své práci jsem se zaměřila na to, jaké informace se dostávají k žákům základních škol, a to bez ohledu na zájem konkrétního učitele. V první části porovnávám základní kurikulární dokumenty (tzv. Bílou knihu a Rámcový vzdělávací program) a jednotlivé vzdělávací oblasti. V druhé části se zaměřuji na konkrétní učebnice vybraných předmětů (dějepis, výchova k občanství, etika), které prošly schválením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Všímám si, jak často, do jaké míry a v jakých kontextech pojednávají o náboženství (včetně přehledu, o kterých náboženstvích referují). Následně vyhodnocuji, jestli zaujímají nějaké hodnotící stanovisko, případně zda vedou žáky k zájmu o tuto oblast a zda rozvíjí jejich schopnosti dohledat si relevantní informace. Klíčová slova Náboženství, obsahová analýza, učebnice, rámcový vzdělávací program, Bílá kniha, předsudky, religiozita, schvalovací doložka, dějepis, etická výchova, občanská výchova, hodnocení.cs_CZ
uk.abstract.en1 Summary Religion in textbooks for the second-grade elementary schools. Recently, there has been an increasing level of discussion about religion in the public space. Nonetheless, uneducated opinions are often being used. In my work, I focused on what kind of information are being passed onto pupils of primary schools, regardless of the interest of particular teacher. In the first part of my thesis, I compare basic curriculum documents (so called Whitepaper and Framework Education Program) and individual educational areas. In second part, I work with specific books of selected subjects (history, civics, ethics) that have been authorized by the Ministry of Education Youth and Sports (MEYS). I pay particular attention to how frequently, to what extent and in what context do they referrer about religion (including list of reported religions). Afterwards, I evaluate, whether they take evaluated stands, alternatively whether they encourage pupils to be interested in this area and finally whether they develop pupils' ability to look up relevant information on that subject. Keywords Religion, content analysis, textbook, Framework Educational Program, Whitepaper, prejudice, religiosity, Approval Clause, history, ethics, civics, evaluation.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, Evangelická teologická fakultacs_CZ
thesis.grade.codeC
dc.identifier.lisID990021559270106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV