Kdo je Izrael? Proměny pojetí Izraele v Tóře a v Prorocích
Who is Israel? Transformations of the concepts of Israel into the Torah and the Prophets
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91691Identifikátory
SIS: 193591
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rückl, Jan
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Evangelická teologie
Katedra / ústav / klinika
Evangelická teologická fakulta
Datum obhajoby
18. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Obecná představa, že dějiny starověkého Izraele korespondují s biblickými dějinami a jejich chronologií byla ve světle moderní archeologie a biblické kritiky nabourána do té míry, že je dnes upírána historická realita příběhům praotců, exodu, násilného dobytí Kenaanu a dalších biblických vyprávění, včetně reálií Davidova království. Máme tedy dvoje rozdílné dějiny starověkého Izraele: dějiny skutečné, jejíž rekonstrukci poskytuje moderní historická věda, a dějiny biblické. První část této práce podává moderní rekonstrukci dějin starověkého Izraele, opřenou o interní, biblickou, evidenci a externí, archeologická, data. Na pozadí této skutečné historie jsou sledovány proměny historického společenství kolektivně označeného jako Izrael. Zároveň jsou biblické dějiny uvedeny do vztahu ke skutečným dějinám jako jejich specifická interpretace, vyjadřující sebepochopení tohoto společenství nabyté v jisté historické epoše. Dále, zpochybněním historicity Davidova království jakožto historického spojení mezi severním a jižním královstvím odpadá institucionální základ pro jakoukoli společnou identitu izraelské a judské populace. Objevuje se tedy otázka, jak je možné, že se "Judsko stalo Izraelem", tj. vztáhlo na sebe toto kolektivní označení. Druhá část této práce se snaží na tuto otázku odpovědět a zároveň se...
The common understanding of the history of ancient Israel as being coincident with its biblical account has been disrupted, mainly due to recently acquired archaeological data and modern biblical criticism, to such an extent that historicity is today denied to the Patriarchs, Exodus and to other biblical narratives. Disputed is also historical existence of the great and powerful kingdom of David. We are thus left with two histories of ancient Israel: the first one is a real history as it is given by a realistic reconstruction of the modern history science, while the second one is the biblical history, substantially differing from the first one. The first part of this work provides a modern reconstruction of the history of ancient Israel, based on internal, i.e. biblical, evidence as well as on external, i.e. archaeological, data. We track the development and changes of the community denoted as Israel in the course of this real history. Biblical history is considered to be a specific interpretation of the real history, expressing a fundamental self-understanding of that community. Further, the denial of historicity of the Davidic kingdom removes the once assumed institutional base for a common Israelite sense of belonging comprising the northern Israelite population as well as the southern population...