Ženy a móda v díle Gustava Klimta
Women and Fashion in Gustav Klimt's Paintings
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91664Identifikátory
SIS: 178272
Kolekce
- Kvalifikační práce [24986]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Prahl, Roman
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
7. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Gustav Klimt|Emilie Flöge|Wiener Werkstätte|Adolf Loos|secese|móda|genderKlíčová slova (anglicky)
Gustav Klimt|Emilie Flöge|Wiener Werkstätte|Adolf Loos|Secession|fashion|genderCílem této práce je nahlédnout dobu a dílo Gustava Klimta ze současné feministické perspektivy v kontextu módní reformy, která probíhala napříč celou Evropou v období fin de siècle. Ústředním principem této reformy byla ženská emancipace, a proto práce zkoumá, zda zapojení reformních oděvů do Klimtových portrétů s touto fundamentální myšlenkou souzní, a ve světle argumentů Adolfa Loose poté zvažuje, zda bylo vídeňské pojetí módní reformy skutečně pokrokové. Závěrem práce diskutuje, zda lze dovozovat reálnou situaci žen z období fin de siècle na základě jejich zobrazení a naznačuje, že příčinou nedochování příkladů význačných žen nemusí být jejich pasivita či marginálnost, nýbrž prostupnost dominantní ideologie do akademického diskurzu o modernitě.
This bachelor thesis aims to approach paintings of women by Gustav Klimt from a contemporary feminist perspective in the context of fin de siècle fashion reform in Europe. The main object of this reform was the emancipation of women, therefore the thesis examines whether Klimt's inclusion of reformed garments in his paintings is compatible with this primary intent. Furthermore, in light of Adolf Loos's arguments, it discusses whether the Viennese incarnation of the reform was truly progressive in a sense of true emancipation of women. Finally, the thesis is concerned with the real situation of women in fin de siècle Vienna, and argues that the reason for the absence of prominent women in the art of the period does not necessarily lie in their passivity or marginality, rather in the permeation of dominant ideology into academic discourse about modernity.
