Show simple item record

The Representation of Hebrew Script in Christian Iconography and Its Functions
dc.contributor.advisorŽonca, Milan
dc.creatorGlancová, Alžběta
dc.date.accessioned2020-11-11T10:52:08Z
dc.date.available2020-11-11T10:52:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/91566
dc.description.abstractThe bachelor thesis discusses examples of Hebrew and pseudo-Hebrew script incorporated into Christian art. The earliest evidence of pseudo-Hebrew script in art is dated by the 6th century. The thesis deals with the period between the 12th and 17th centuries when these inscriptions were most common. Most authors of the inscriptions had no knowledge of Hebrew and they produced skilful copies of Hebrew letters with which they were acquainted only visually. Nevertheless, they employed these inscriptions in their works in various sophisticated ways which change according to the cultural-historical context of the artwork, the order, the placement of the artwork, its author and other facts. The portrayal of Hebrew language is set within the context of medieval and early- modern understanding of Hebrew as the original holy language and it connects the phenomenon of Hebrew inscriptions in Christian Art with the Judeo-Christian polemics and the interest of Christian theologians in Hebrew. Individual chapters deal with the portrayal of the titulus crucis, the tablets of the law and the inscriptions on clothes and objects of daily or ritual use.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá výskyty hebrejského a pseudo-hebrejského písma v křesťanském umění. Nejranější výskyt pseudo-hebrejského písma v umění je datován již do šestého století o. l. Práce se věnuje období od 12.-17. století, kdy je výskyt dochovaných inskripcí nejčastější. Většina autorů těchto inskripcí buď neovládala hebrejský jazyk vůbec, nebo dokázala pouze umně okopírovat hlásky hebrejské abecedy, s nimiž měla vizuální zkušenost. Přesto můžeme pozorovat různá, někdy velmi důmyslná, užití inskripcí ve výtvarném umění, která se mění v závislosti na kulturně-historickém kontextu doby vzniku díla, objednávce mecenáše, umístění uměleckého díla, na jeho autorovi a dalších skutečnostech. Na pozadí konkrétních příkladů zasazuje práce zobrazování hebrejštiny do kontextu středověkého a raně novověkého chápání hebrejštiny jako původního svatého jazyka, a propojuje fenomén hebrejských inskripcí v křesťanském umění s židovsko-křesťanskou polemikou a zájmem křesťanských teologů o hebrejštinu. Jednotlivé kapitoly práce se věnují zobrazení titulu crucis, desek desatera a nápisům na oděvech a předmětech.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectHebrew Inscriptions|Hebrew|Iconography|Christianity|Judaism|Giotto|Rembrandt|Schäufelein|Michelangelo|Old Testament|New Testament|Titulus crucis|Bible|Ritual clothes|Profane clothes|Arten_US
dc.subjecthebrejské inskripce|hebrejština|ikonografie|křesťanství|judaismus|Giotto|Rembrandt|Schäufelein|Michelangelo|Starý zákon|Nový zákon|titulus crucis|Bible|rituální oděvy|profánní oděvy|výtvarné uměnícs_CZ
dc.titleReprezentace hebrejského písma v křesťanské ikonografii a jeho funkcecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-06
dc.description.departmentKatedra Blízkého východucs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Middle Eastern Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId186757
dc.title.translatedThe Representation of Hebrew Script in Christian Iconography and Its Functionsen_US
dc.contributor.refereeSládek, Pavel
dc.identifier.aleph002155371
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHebraistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineHebrew Studiesen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra Blízkého východucs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Middle Eastern Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHebraistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enHebrew Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá výskyty hebrejského a pseudo-hebrejského písma v křesťanském umění. Nejranější výskyt pseudo-hebrejského písma v umění je datován již do šestého století o. l. Práce se věnuje období od 12.-17. století, kdy je výskyt dochovaných inskripcí nejčastější. Většina autorů těchto inskripcí buď neovládala hebrejský jazyk vůbec, nebo dokázala pouze umně okopírovat hlásky hebrejské abecedy, s nimiž měla vizuální zkušenost. Přesto můžeme pozorovat různá, někdy velmi důmyslná, užití inskripcí ve výtvarném umění, která se mění v závislosti na kulturně-historickém kontextu doby vzniku díla, objednávce mecenáše, umístění uměleckého díla, na jeho autorovi a dalších skutečnostech. Na pozadí konkrétních příkladů zasazuje práce zobrazování hebrejštiny do kontextu středověkého a raně novověkého chápání hebrejštiny jako původního svatého jazyka, a propojuje fenomén hebrejských inskripcí v křesťanském umění s židovsko-křesťanskou polemikou a zájmem křesťanských teologů o hebrejštinu. Jednotlivé kapitoly práce se věnují zobrazení titulu crucis, desek desatera a nápisům na oděvech a předmětech.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis discusses examples of Hebrew and pseudo-Hebrew script incorporated into Christian art. The earliest evidence of pseudo-Hebrew script in art is dated by the 6th century. The thesis deals with the period between the 12th and 17th centuries when these inscriptions were most common. Most authors of the inscriptions had no knowledge of Hebrew and they produced skilful copies of Hebrew letters with which they were acquainted only visually. Nevertheless, they employed these inscriptions in their works in various sophisticated ways which change according to the cultural-historical context of the artwork, the order, the placement of the artwork, its author and other facts. The portrayal of Hebrew language is set within the context of medieval and early- modern understanding of Hebrew as the original holy language and it connects the phenomenon of Hebrew inscriptions in Christian Art with the Judeo-Christian polemics and the interest of Christian theologians in Hebrew. Individual chapters deal with the portrayal of the titulus crucis, the tablets of the law and the inscriptions on clothes and objects of daily or ritual use.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra Blízkého východucs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990021553710106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV