Show simple item record

Inclusion of pupils with behavioral disorder in the first grade of elementary school
dc.contributor.advisorMottlová, Jana
dc.creatorLešková, Denisa
dc.date.accessioned2017-10-12T21:00:32Z
dc.date.available2017-10-12T21:00:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/91501
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with a problem of iclusion of pupils with behavioral disorder in the first grade of elementary shool. The goal of the thesis is to describe an approach of the teachers in the first grade of ordinary elementary school to these pupils. The theorethical part of the thesis describes complex of problems of behavioral disorders, inclusion and current situation of czech educational system. The practical part of the thesis focuses on two czech elementary schools where I have been doing a research during school year 2016/2017. In a process of finding solution of examined problem was used a way of qualitative research and observing methods, analyzes of articles and documents, an interview and comments. The thesis contains a complex case report about pupils with behavioral disorder. This case report is based on information gained during the research and there are also described pedagogical approaches of their teachers. According to that research was found out that a topic of school inclusion is ongoing and teachers are very familier with it. But sometimes they keep mistaking this concept for a concept of integration. There was also found out that teachers have experience with children with behavioral disorder but they are not always able to work correctly with these children. Main...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce řeší téma inkluze žáků s poruchou chování na prvním stupni základní školy. Cílem práce bylo popsat přístup učitelek na prvním stupni běžné základní školy k těmto žákům. Teoretická část práce popisuje problematiku poruch chování, inkluze a současnou situaci v českém školství. Praktická část je zaměřena na dvě české základní školy, kde jsem během školního roku 2016/2017 prováděla výzkum. V řešení zkoumaného problému je použita forma kvalitativního výzkumu a metody pozorování, rozbor textů a dokumentů, rozhovor a poznámkování. Ze získaných informací je vypracována celková kazuistika žáků s poruchami chování a popsané pedagogické přístupy jejich třídních učitelek. Provedeným výzkumem je zjištěno, že téma školní inkluze je aktuální a u učitelek známý pojen, který se jim ale někdy plete s pojmem integrace. Dále je zjištěno, že učitelky mají zkušenosti s dětmi s poruchou chování, ale ne vždy s nimi dokážou správně pracovat. Za hlavní je považováno zjištění, že učitelkám chybí vzdělání v speciálně pedagogické tématice, které by jim mohlo pomoct líp pracovat s dětmi s poruchou chování. Na základě toho je v závěru doporučeno zařadit do studia Učitelství na prvním stupni více předmětu týkajících se speciální pedagogiky a zvýšit počet speciálních pedagogů na běžných základních školách.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectinclusionen_US
dc.subjectbehavioral disorderen_US
dc.subjectelementary schoolen_US
dc.subjectpupilen_US
dc.subjectteacheren_US
dc.subjectinkluzecs_CZ
dc.subjectporucha chovánícs_CZ
dc.subjectzákladní školacs_CZ
dc.subjectžákcs_CZ
dc.subjectučitelcs_CZ
dc.titleInkluze žáka s poruchou chování na 1. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-18
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId162538
dc.title.translatedInclusion of pupils with behavioral disorder in the first grade of elementary schoolen_US
dc.contributor.refereeŠotolová, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce řeší téma inkluze žáků s poruchou chování na prvním stupni základní školy. Cílem práce bylo popsat přístup učitelek na prvním stupni běžné základní školy k těmto žákům. Teoretická část práce popisuje problematiku poruch chování, inkluze a současnou situaci v českém školství. Praktická část je zaměřena na dvě české základní školy, kde jsem během školního roku 2016/2017 prováděla výzkum. V řešení zkoumaného problému je použita forma kvalitativního výzkumu a metody pozorování, rozbor textů a dokumentů, rozhovor a poznámkování. Ze získaných informací je vypracována celková kazuistika žáků s poruchami chování a popsané pedagogické přístupy jejich třídních učitelek. Provedeným výzkumem je zjištěno, že téma školní inkluze je aktuální a u učitelek známý pojen, který se jim ale někdy plete s pojmem integrace. Dále je zjištěno, že učitelky mají zkušenosti s dětmi s poruchou chování, ale ne vždy s nimi dokážou správně pracovat. Za hlavní je považováno zjištění, že učitelkám chybí vzdělání v speciálně pedagogické tématice, které by jim mohlo pomoct líp pracovat s dětmi s poruchou chování. Na základě toho je v závěru doporučeno zařadit do studia Učitelství na prvním stupni více předmětu týkajících se speciální pedagogiky a zvýšit počet speciálních pedagogů na běžných základních školách.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with a problem of iclusion of pupils with behavioral disorder in the first grade of elementary shool. The goal of the thesis is to describe an approach of the teachers in the first grade of ordinary elementary school to these pupils. The theorethical part of the thesis describes complex of problems of behavioral disorders, inclusion and current situation of czech educational system. The practical part of the thesis focuses on two czech elementary schools where I have been doing a research during school year 2016/2017. In a process of finding solution of examined problem was used a way of qualitative research and observing methods, analyzes of articles and documents, an interview and comments. The thesis contains a complex case report about pupils with behavioral disorder. This case report is based on information gained during the research and there are also described pedagogical approaches of their teachers. According to that research was found out that a topic of school inclusion is ongoing and teachers are very familier with it. But sometimes they keep mistaking this concept for a concept of integration. There was also found out that teachers have experience with children with behavioral disorder but they are not always able to work correctly with these children. Main...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV