dc.contributor.advisor | Němec, Zbyněk | |
dc.creator | Kamenická, Petra | |
dc.date.accessioned | 2017-10-12T20:35:27Z | |
dc.date.available | 2017-10-12T20:35:27Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/91410 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis is concerned with the issues of educational support within the integration of pupils with mild mental disabilities in common primary schools. The theoretical part is divided into chapters which deal with the definition of mild mental disability and its classification, the description of pupils with mild mental disabilities in school age, the specific needs within the education of pupils with mild mental disabilities, the issue of integration, the valid legislature concerning these pupils and most importantly with the supporting measures which are provided for these pupils. The aim of the practical part of the thesis was to find out which supporting measures are provided for pupils with mild mental disabilities in common primary schools and how are these measures put into practice. To gather the required information, the method of a semi-structured interview with selected teachers and the staff of school consulting centers has been used. To further specify the acquired data, the analysis of pupil documentation (mainly individual education plans) has been carried out. The research showed that all students with mild mental disabilities, who are integrated into primary schools, are provided support, but the extent of said support varies according to the awareness of educational... | en_US |
dc.description.abstract | Ústředním tématem diplomové práce je problematika podpory vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením při integraci v běžných základních školách. Teoretická část diplomové práce se v jednotlivých kapitolách věnuje vymezení termínu mentálního postižení a jeho klasifikaci, charakteristice žáků s lehkým mentálním postižením ve školním věku, specifickým potřebám ve vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, problematice integrace, platné legislativě, týkající se těchto žáků a především podpůrným opatřením, která jsou těmto žákům poskytována. Cílem výzkumné části bylo zjistit, jaká podpůrná opatření jsou poskytována žákům s lehkým mentálním postižením integrovaným v základních školách a jakým způsobem jsou tato opatření realizována. K získání potřebných informací byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru s vybranými pedagogy a pracovníky školního poradenského pracoviště. Pro upřesnění získaných údajů z rozhovorů byla také využita analýza dat žákovské dokumentace, především individuálních vzdělávacích plánů. Ve výzkumném šetření bylo zjištěno, že všem žákům s lehkým mentálním postižením, integrovaným v základních školách, je poskytována podpora, avšak její míra se liší především dle informovanosti a připravenosti pedagogických pracovníků v oblasti péče o tyto žáky. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Mental disability | en_US |
dc.subject | pupil with a mild mental disability | en_US |
dc.subject | primary education | en_US |
dc.subject | common primary school | en_US |
dc.subject | support measures | en_US |
dc.subject | integration | en_US |
dc.subject | inclusion | en_US |
dc.subject | mentální postižení | cs_CZ |
dc.subject | žák s lehkým mentálním postižením | cs_CZ |
dc.subject | základní vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | běžná základní škola | cs_CZ |
dc.subject | podpůrná opatření | cs_CZ |
dc.subject | integrace | cs_CZ |
dc.subject | inkluze | cs_CZ |
dc.title | Podpora vzdělávání žáků s mentálním postižením v základních školách | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-18 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 176318 | |
dc.title.translated | Support education for pupils with mental disabilities in primary schools | en_US |
dc.contributor.referee | Felcmanová, Lenka | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Ústředním tématem diplomové práce je problematika podpory vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením při integraci v běžných základních školách. Teoretická část diplomové práce se v jednotlivých kapitolách věnuje vymezení termínu mentálního postižení a jeho klasifikaci, charakteristice žáků s lehkým mentálním postižením ve školním věku, specifickým potřebám ve vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, problematice integrace, platné legislativě, týkající se těchto žáků a především podpůrným opatřením, která jsou těmto žákům poskytována. Cílem výzkumné části bylo zjistit, jaká podpůrná opatření jsou poskytována žákům s lehkým mentálním postižením integrovaným v základních školách a jakým způsobem jsou tato opatření realizována. K získání potřebných informací byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru s vybranými pedagogy a pracovníky školního poradenského pracoviště. Pro upřesnění získaných údajů z rozhovorů byla také využita analýza dat žákovské dokumentace, především individuálních vzdělávacích plánů. Ve výzkumném šetření bylo zjištěno, že všem žákům s lehkým mentálním postižením, integrovaným v základních školách, je poskytována podpora, avšak její míra se liší především dle informovanosti a připravenosti pedagogických pracovníků v oblasti péče o tyto žáky. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis is concerned with the issues of educational support within the integration of pupils with mild mental disabilities in common primary schools. The theoretical part is divided into chapters which deal with the definition of mild mental disability and its classification, the description of pupils with mild mental disabilities in school age, the specific needs within the education of pupils with mild mental disabilities, the issue of integration, the valid legislature concerning these pupils and most importantly with the supporting measures which are provided for these pupils. The aim of the practical part of the thesis was to find out which supporting measures are provided for pupils with mild mental disabilities in common primary schools and how are these measures put into practice. To gather the required information, the method of a semi-structured interview with selected teachers and the staff of school consulting centers has been used. To further specify the acquired data, the analysis of pupil documentation (mainly individual education plans) has been carried out. The research showed that all students with mild mental disabilities, who are integrated into primary schools, are provided support, but the extent of said support varies according to the awareness of educational... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |