Show simple item record

The Educational Process in a Waldorf School with a View to the Teaching of the German Language
dc.contributor.advisorŠvermová, Dagmar
dc.creatorPopelková, Michaela
dc.date.accessioned2017-04-03T09:10:35Z
dc.date.available2017-04-03T09:10:35Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/9116
dc.description.abstractVe své práci jsem se zabývala specifiky výchovně-vzdělávacího procesu ve WŠ s důrazem na výuku německého jazyka a s tím související metodikou v nejširším slova smyslu. Prostřednictvím výzkumných nástrojů popsaných v úvodu a na základě do jisté míry omezených možností, které jsem pro ověřování stanovených tezí měla k dispozici, jsem se snažila dojít k co nejobjektivnějším závěrům. Tyto nechť jsou brány jako jeden z možných pohledů na danou problematiku. Zjištěná specifika způsobu výuky německého jazyka platí do jisté míry i pro waldorfský systém výuky obecně. Jejich společným východiskem je Steinerův pedagogický koncept z počátku minulého století, částečně adaptovaný na dnešní dobu. Zvláštnosti, které jsem během svého ověřování mohla zjistit, pramení z několika skutečností. První z nich je nezvyklá svoboda učitele, jež zasahuje všechny oblasti výuky. Dle orientačně stanovených učebních osnov učitel v praxi (na základě subjektivního posouzení zralosti a schopností žáků) rozhoduje jak o obsahu, tak z větší části i o cílech a metodách výuky v příslušném ročníku. Obsah a způsob výuky jednotlivých pedagogů, a to i ve stejných ročnících, se proto mohou podstatně lišit, což může následně mít znatelně pozitivní, ale i negativní vliv. Adekvátně různá je pak i výsledná účinnost výuky v podobě dosažené jazykové úrovně žáků.cs_CZ
dc.description.abstractMeine Diplomarbeit sollte das pädagogische Konzept der Waldorfschule, als einer der wichtigsten Bildungsalternativen in der heutigen Tschechischen Republik, aus didaktischer Sicht untersuchen. In meiner Arbeit setzte ich mir vor allem das Ziel, die Spezifika der Methoden im Deutschunterricht dieser Schulform zu beschreiben. Zu diesem Zweck verwendete ich ausgewählte tschechische und fremdsprachliche Literaturquellen, zugängliche pädagogische Dokumente der Waldorfschulen und zahlreiche Internetseiten mit aktuellsten Informationen über das Thema. Für den praktischen Teil nutzte ich darüber hinaus noch folgende empirische Methoden: die Analyse der pädagogischen Dokumente, ein Interview und eigene Beobachtungen. Als Informationsquelle standen mir zwei Prager Grundschulen mit Waldorfunterricht und das neueröffnete Waldorflyzeum, gleichfalls in Prag, zur Verfugung. In den ersten drei Kapiteln beschäftigte ich mich mit dem Thema überwiegend theoretisch. Neben den Bemühungen der bedeutendsten alternativen pädagogischen Bewegungen um eine Umgestaltung der heutigen Schule, erläuterte ich die Anfänge und Hauptideen der Waldorfpädagogik und konzentrierte mich im übrigen auf die spezifische Schulorganisation und den Unterrichtsinhalt der Waldorfschule im Allgemeinen.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVýchovně-vzdělávací proces ve waldorfské škole se zaměřením na výuku německého jazykacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-21
dc.description.departmentKatedra germanistikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId22339
dc.title.translatedThe Educational Process in a Waldorf School with a View to the Teaching of the German Languageen_US
dc.contributor.refereeNečasová, Pavla
dc.identifier.aleph000799598
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - německý jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Germanen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - německý jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Germanen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVe své práci jsem se zabývala specifiky výchovně-vzdělávacího procesu ve WŠ s důrazem na výuku německého jazyka a s tím související metodikou v nejširším slova smyslu. Prostřednictvím výzkumných nástrojů popsaných v úvodu a na základě do jisté míry omezených možností, které jsem pro ověřování stanovených tezí měla k dispozici, jsem se snažila dojít k co nejobjektivnějším závěrům. Tyto nechť jsou brány jako jeden z možných pohledů na danou problematiku. Zjištěná specifika způsobu výuky německého jazyka platí do jisté míry i pro waldorfský systém výuky obecně. Jejich společným východiskem je Steinerův pedagogický koncept z počátku minulého století, částečně adaptovaný na dnešní dobu. Zvláštnosti, které jsem během svého ověřování mohla zjistit, pramení z několika skutečností. První z nich je nezvyklá svoboda učitele, jež zasahuje všechny oblasti výuky. Dle orientačně stanovených učebních osnov učitel v praxi (na základě subjektivního posouzení zralosti a schopností žáků) rozhoduje jak o obsahu, tak z větší části i o cílech a metodách výuky v příslušném ročníku. Obsah a způsob výuky jednotlivých pedagogů, a to i ve stejných ročnících, se proto mohou podstatně lišit, což může následně mít znatelně pozitivní, ale i negativní vliv. Adekvátně různá je pak i výsledná účinnost výuky v podobě dosažené jazykové úrovně žáků.cs_CZ
uk.abstract.enMeine Diplomarbeit sollte das pädagogische Konzept der Waldorfschule, als einer der wichtigsten Bildungsalternativen in der heutigen Tschechischen Republik, aus didaktischer Sicht untersuchen. In meiner Arbeit setzte ich mir vor allem das Ziel, die Spezifika der Methoden im Deutschunterricht dieser Schulform zu beschreiben. Zu diesem Zweck verwendete ich ausgewählte tschechische und fremdsprachliche Literaturquellen, zugängliche pädagogische Dokumente der Waldorfschulen und zahlreiche Internetseiten mit aktuellsten Informationen über das Thema. Für den praktischen Teil nutzte ich darüber hinaus noch folgende empirische Methoden: die Analyse der pädagogischen Dokumente, ein Interview und eigene Beobachtungen. Als Informationsquelle standen mir zwei Prager Grundschulen mit Waldorfunterricht und das neueröffnete Waldorflyzeum, gleichfalls in Prag, zur Verfugung. In den ersten drei Kapiteln beschäftigte ich mich mit dem Thema überwiegend theoretisch. Neben den Bemühungen der bedeutendsten alternativen pädagogischen Bewegungen um eine Umgestaltung der heutigen Schule, erläuterte ich die Anfänge und Hauptideen der Waldorfpädagogik und konzentrierte mich im übrigen auf die spezifische Schulorganisation und den Unterrichtsinhalt der Waldorfschule im Allgemeinen.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra germanistikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV