Show simple item record

The influence of playing Abaku game on pupils' numerical skills and their understanding of mathematical operations
dc.contributor.advisorVondrová, Naďa
dc.creatorPelcová, Karolina
dc.date.accessioned2018-01-04T10:49:02Z
dc.date.available2018-01-04T10:49:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/91057
dc.description.abstractThis thesis focuses on the Abaku game. Abaku is a game with numbers similar to Scrabble. The aim of the thesis was to find out whether there is a relation between playing the Abaku game and pupils' numerical skills and their understanding of mathematical operations. 843 pupils (401 players and 442 non-players) from 10 schools were tested in total. Data were collected through questionnaires and 2 tests. The questionnaire surveyed the popularity of and success in mathematics and whether the pupil was a player. In such a case, the questionnaire looked at how often a player plays and how many years he has been playing. The first test focused on the relation between playing Abaku and numerical skills and the second between Abaku playing and understanding of additive and multiplicative operations. The statistical survey was used to verify the validity of the established hypotheses. I filled the data into Excel and Minitab, where I used analytical tools. I searched for the relation between being a player, the liking of mathematics, the success in mathematics, the number of test points earned, the test completion speed, the playing frequency and the number of years played. Most of the results are sorted by grades. The research did not show any significant influence of playing Abaku on the numerical...en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá hrou Abaku. Abaku je hra s čísly podobná hře Scrabble. Cílem práce bylo zjistit, zda existuje vztah mezi hraním hry Abaku a početními dovednostmi žáků a jejich porozuměním matematickým operacím. Testováno bylo celkem 843 žáků (401 hráčů a 442 nehráčů) druhého stupně celkem z 10 škol. Sběr dat probíhal prostřednictvím dotazníků a dvou testů. Dotazník zjišťoval oblibu matematiky a úspěšnost v ní, a zda se jednalo o hráče. Pokud se jednalo o hráče, tak dotazník zjišťoval, jak často hráč hraje a kolik let se hraní věnuje. První test ověřoval vliv hraní na numerické schopnosti a druhý na porozumění aditivním a multiplikativním operacím. K ověření pravdivosti stanovených hypotéz bylo použito statistické kvantitativní šetření. Údaje jsem zapisovala do programů Excel a Minitab, ve kterých jsem následně za použití analytických nástrojů, hledala vztahy mezi tím, zda se jednalo o hráče, oblibou matematiky, úspěšností v matematice, počtem získaných bodů v testech, rychlostí vyplňování testů, frekvencí hraní a počtem odehraných let. Většinu výsledků jsem rozdělovala podle ročníků. Výzkum neprokázal vliv hraní Abaku na numerické schopnosti ani na porozumění aditivním a multiplikativním operacím a ani na rychlost numerického počítání. Výzkum potvrdil vztah mezi ročníkem a oblibou matematiky a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmathematicsen_US
dc.subjectelementary schoolen_US
dc.subjectgameen_US
dc.subjectAbakuen_US
dc.subjectpupilen_US
dc.subjectnumerical skillsen_US
dc.subjectmatematikacs_CZ
dc.subjectzákladní školacs_CZ
dc.subjecthracs_CZ
dc.subjectAbakucs_CZ
dc.subjectžákcs_CZ
dc.subjectnumerické dovednostics_CZ
dc.titleVliv hraní hry Abaku na početní dovednosti žáků a jejich porozumění matematickým operacímcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-13
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId163569
dc.title.translatedThe influence of playing Abaku game on pupils' numerical skills and their understanding of mathematical operationsen_US
dc.contributor.refereeJančařík, Antonín
dc.identifier.aleph002153895
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Health Educationen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - výchova ke zdravícs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - výchova ke zdravícs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Health Educationen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá hrou Abaku. Abaku je hra s čísly podobná hře Scrabble. Cílem práce bylo zjistit, zda existuje vztah mezi hraním hry Abaku a početními dovednostmi žáků a jejich porozuměním matematickým operacím. Testováno bylo celkem 843 žáků (401 hráčů a 442 nehráčů) druhého stupně celkem z 10 škol. Sběr dat probíhal prostřednictvím dotazníků a dvou testů. Dotazník zjišťoval oblibu matematiky a úspěšnost v ní, a zda se jednalo o hráče. Pokud se jednalo o hráče, tak dotazník zjišťoval, jak často hráč hraje a kolik let se hraní věnuje. První test ověřoval vliv hraní na numerické schopnosti a druhý na porozumění aditivním a multiplikativním operacím. K ověření pravdivosti stanovených hypotéz bylo použito statistické kvantitativní šetření. Údaje jsem zapisovala do programů Excel a Minitab, ve kterých jsem následně za použití analytických nástrojů, hledala vztahy mezi tím, zda se jednalo o hráče, oblibou matematiky, úspěšností v matematice, počtem získaných bodů v testech, rychlostí vyplňování testů, frekvencí hraní a počtem odehraných let. Většinu výsledků jsem rozdělovala podle ročníků. Výzkum neprokázal vliv hraní Abaku na numerické schopnosti ani na porozumění aditivním a multiplikativním operacím a ani na rychlost numerického počítání. Výzkum potvrdil vztah mezi ročníkem a oblibou matematiky a...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the Abaku game. Abaku is a game with numbers similar to Scrabble. The aim of the thesis was to find out whether there is a relation between playing the Abaku game and pupils' numerical skills and their understanding of mathematical operations. 843 pupils (401 players and 442 non-players) from 10 schools were tested in total. Data were collected through questionnaires and 2 tests. The questionnaire surveyed the popularity of and success in mathematics and whether the pupil was a player. In such a case, the questionnaire looked at how often a player plays and how many years he has been playing. The first test focused on the relation between playing Abaku and numerical skills and the second between Abaku playing and understanding of additive and multiplicative operations. The statistical survey was used to verify the validity of the established hypotheses. I filled the data into Excel and Minitab, where I used analytical tools. I searched for the relation between being a player, the liking of mathematics, the success in mathematics, the number of test points earned, the test completion speed, the playing frequency and the number of years played. Most of the results are sorted by grades. The research did not show any significant influence of playing Abaku on the numerical...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.identifier.lisID990021538950106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV