Show simple item record

The Influence of One?s Peers on the Behaviou r of Individuals and Opportunities for Didactic Use in Health Classes
dc.contributor.advisorKovaříková, Miroslava
dc.creatorKrálíčková, Aneta
dc.date.accessioned2017-04-03T09:05:37Z
dc.date.available2017-04-03T09:05:37Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/9098
dc.description.abstractTématem diplomové práce je zkoumání vlivu vrstevníků na chování jednotlivce a možnosti didaktického využití ve výchově ke zdraví. V první kapitole popisuji vlivy působící na chování jednotlivce. Ve druhé kapitole se zabývám sociálními skupinami. Třetí kapitolu věnuji vrstevníkům. V další kapitole řeším problematiku konformismu. Má pátá kapitola se nazývá "Manipulace" a rozebírá ji. Poslední teoretická kapitola se týká asertivity. Zobrazuje výčet asertivních lidských práv a základních asertivních dovedností, s poukázáním na jejich využití. Na teoretickou část navazuji praktickým experimentem, týkajícím se konformismu, s cílem zjistit, zda vůbec a do jaké míry jsou žáci 8. tříd ZŠ (13, 14 let) konformní. Poslední kapitola je věnována didaktickému využití této práce. Jde o projekt s názvem "Chování a jeho ovlivňování ve skupině vrstevníků (konformismus, manipulace, asertivita)", realizovatelný na 5 vyučovacích hodin.cs_CZ
dc.description.abstractTheme of my dissertation is an investigation of the impact of the peers on the individuals behavior and possibilities of didactic application in the upbringing to health. In the first chapter I describe influences acting on an individual behavior. In the second chapter I take an interest in social groups. The third chapter pays attention to the peers. In another part of my dissertation I solve the subject of conformity. Fifth part of my thesis calling itself "Manipulation" and analyses this area. Last chapter of the theoretical part of this dissertation refers to assertivity - represents assertive human rights and basic assertive skills with recommendation of its usage in daily routine. My thesis goes on with an practical experiment related to conformism with the aim to find out if the students of 8. th class of basic schoools (13, 14 years old) are conformai at all and to what extent. Last chapter is dedicated to practical utilization of my dissertation - the scope of project "Behavior and its influence in the peer groups (conformity, manipulation, asertivity)" carried out in the volume of 5 lessons.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVliv vrstevníků na chování jednotlivce a možnosti didaktického využití ve výchově ke zdravícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-21
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId22491
dc.title.translatedThe Influence of One?s Peers on the Behaviou r of Individuals and Opportunities for Didactic Use in Health Classesen_US
dc.contributor.refereeKučírek, Jiří
dc.identifier.aleph000829148
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - rodinná výchovacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Domestic Scienceen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - rodinná výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Domestic Scienceen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTématem diplomové práce je zkoumání vlivu vrstevníků na chování jednotlivce a možnosti didaktického využití ve výchově ke zdraví. V první kapitole popisuji vlivy působící na chování jednotlivce. Ve druhé kapitole se zabývám sociálními skupinami. Třetí kapitolu věnuji vrstevníkům. V další kapitole řeším problematiku konformismu. Má pátá kapitola se nazývá "Manipulace" a rozebírá ji. Poslední teoretická kapitola se týká asertivity. Zobrazuje výčet asertivních lidských práv a základních asertivních dovedností, s poukázáním na jejich využití. Na teoretickou část navazuji praktickým experimentem, týkajícím se konformismu, s cílem zjistit, zda vůbec a do jaké míry jsou žáci 8. tříd ZŠ (13, 14 let) konformní. Poslední kapitola je věnována didaktickému využití této práce. Jde o projekt s názvem "Chování a jeho ovlivňování ve skupině vrstevníků (konformismus, manipulace, asertivita)", realizovatelný na 5 vyučovacích hodin.cs_CZ
uk.abstract.enTheme of my dissertation is an investigation of the impact of the peers on the individuals behavior and possibilities of didactic application in the upbringing to health. In the first chapter I describe influences acting on an individual behavior. In the second chapter I take an interest in social groups. The third chapter pays attention to the peers. In another part of my dissertation I solve the subject of conformity. Fifth part of my thesis calling itself "Manipulation" and analyses this area. Last chapter of the theoretical part of this dissertation refers to assertivity - represents assertive human rights and basic assertive skills with recommendation of its usage in daily routine. My thesis goes on with an practical experiment related to conformism with the aim to find out if the students of 8. th class of basic schoools (13, 14 years old) are conformai at all and to what extent. Last chapter is dedicated to practical utilization of my dissertation - the scope of project "Behavior and its influence in the peer groups (conformity, manipulation, asertivity)" carried out in the volume of 5 lessons.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV