Show simple item record

Using of bibliotherapy for older school age children with ADHD
dc.contributor.advisorValešová Malecová, Barbara
dc.creatorVejvodová, Milena
dc.date.accessioned2017-10-23T09:46:05Z
dc.date.available2017-10-23T09:46:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/90909
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the issue of bibliotherapy and possibilities of its use in older school age children with ADHD diagnosis. The objective of this thesis is to create, to implement and to evaluate a bibliotherapeutic program for the defined group. The first theoretical chapters defines the concept of bibliotherapy, its types, forms, objectives and the process of compiling the bibliotherapic program. The next chapters describes the ADHD disorder, its etiology, diagnostics, ADHD manifestations and the treatment and education of a child with ADHD. The last theoretical chapter describes the use of bibliotherapy for children with ADHD in our country and abroad. The practical part occupies with layout of a bibliotherapeutic program and its implementation. It is focused on the development of social skills and self-reflection and also on attention training for children with ADHD. The program have been done with a small group of boys with ADHD aged 13 - 15. Structured and unstructured observations and unstructured interview was used as a research method. The results of the research refer to the benefits and risks of bibliotherapeutic work with children with ADHD.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou biblioterapie a možnostmi jejího využití u dětí s diagnózou ADHD staršího školního věku. Cílem této práce je vytvoření biblioterapeutického programu vhodného pro cílovou skupinu, jeho realizace a zhodnocení. V kapitolách věnovaných teorii je nejprve vymezen pojem biblioterapie, jsou popsány její typy, formy, cíle a proces sestavení biblioterapeutického programu. V další kapitole je popsána porucha ADHD, etiologie, diagnostika, projevy ADHD a možnosti léčby a výchovy dítěte s ADHD. Poslední teoretická kapitola popisuje využití biblioterapie u dětí s ADHD u nás a v zahraničí. Praktická část je věnovaná návrhu a realizaci biblioterapeutického programu, který je zaměřen na rozvoj sociálních schopností a dovedností, rozvoj schopnosti sebereflexe a rozvoj pozornosti u dětí s ADHD. Program je realizován s malou skupinou chlapců s ADHD ve věku 13 - 15 let. Použité výzkumné metody jsou strukturované a nestrukturované pozorování a nestrukturovaný rozhovor. Výsledky výzkumu poukazují na přínosy, ale i rizika biblioterapeutické práce s dětmi s ADHD.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectADHDen_US
dc.subjectbibliotherapyen_US
dc.subjectbibliotherapeutic programen_US
dc.subjectbibliotherapeutic meetingen_US
dc.subjectobjectives of bibliotherapyen_US
dc.subjectADHDcs_CZ
dc.subjectbiblioterapiecs_CZ
dc.subjectbiblioterapeutický programcs_CZ
dc.subjectbiblioterapeutické setkánícs_CZ
dc.subjectcíle biblioterapiecs_CZ
dc.titleVyužití biblioterapie u dětí s ADHD staršího školního věkucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-12
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId175264
dc.title.translatedUsing of bibliotherapy for older school age children with ADHDen_US
dc.contributor.refereeNěmec, Zbyněk
dc.identifier.aleph002153584
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá problematikou biblioterapie a možnostmi jejího využití u dětí s diagnózou ADHD staršího školního věku. Cílem této práce je vytvoření biblioterapeutického programu vhodného pro cílovou skupinu, jeho realizace a zhodnocení. V kapitolách věnovaných teorii je nejprve vymezen pojem biblioterapie, jsou popsány její typy, formy, cíle a proces sestavení biblioterapeutického programu. V další kapitole je popsána porucha ADHD, etiologie, diagnostika, projevy ADHD a možnosti léčby a výchovy dítěte s ADHD. Poslední teoretická kapitola popisuje využití biblioterapie u dětí s ADHD u nás a v zahraničí. Praktická část je věnovaná návrhu a realizaci biblioterapeutického programu, který je zaměřen na rozvoj sociálních schopností a dovedností, rozvoj schopnosti sebereflexe a rozvoj pozornosti u dětí s ADHD. Program je realizován s malou skupinou chlapců s ADHD ve věku 13 - 15 let. Použité výzkumné metody jsou strukturované a nestrukturované pozorování a nestrukturovaný rozhovor. Výsledky výzkumu poukazují na přínosy, ale i rizika biblioterapeutické práce s dětmi s ADHD.cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the issue of bibliotherapy and possibilities of its use in older school age children with ADHD diagnosis. The objective of this thesis is to create, to implement and to evaluate a bibliotherapeutic program for the defined group. The first theoretical chapters defines the concept of bibliotherapy, its types, forms, objectives and the process of compiling the bibliotherapic program. The next chapters describes the ADHD disorder, its etiology, diagnostics, ADHD manifestations and the treatment and education of a child with ADHD. The last theoretical chapter describes the use of bibliotherapy for children with ADHD in our country and abroad. The practical part occupies with layout of a bibliotherapeutic program and its implementation. It is focused on the development of social skills and self-reflection and also on attention training for children with ADHD. The program have been done with a small group of boys with ADHD aged 13 - 15. Structured and unstructured observations and unstructured interview was used as a research method. The results of the research refer to the benefits and risks of bibliotherapeutic work with children with ADHD.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV