Využití biblioterapie u dětí s ADHD staršího školního věku
Using of bibliotherapy for older school age children with ADHD
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90909Identifikátory
SIS: 175264
Kolekce
- Kvalifikační práce [19273]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Němec, Zbyněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
12. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
ADHD, biblioterapie, biblioterapeutický program, biblioterapeutické setkání, cíle biblioterapieKlíčová slova (anglicky)
ADHD, bibliotherapy, bibliotherapeutic program, bibliotherapeutic meeting, objectives of bibliotherapyDiplomová práce se zabývá problematikou biblioterapie a možnostmi jejího využití u dětí s diagnózou ADHD staršího školního věku. Cílem této práce je vytvoření biblioterapeutického programu vhodného pro cílovou skupinu, jeho realizace a zhodnocení. V kapitolách věnovaných teorii je nejprve vymezen pojem biblioterapie, jsou popsány její typy, formy, cíle a proces sestavení biblioterapeutického programu. V další kapitole je popsána porucha ADHD, etiologie, diagnostika, projevy ADHD a možnosti léčby a výchovy dítěte s ADHD. Poslední teoretická kapitola popisuje využití biblioterapie u dětí s ADHD u nás a v zahraničí. Praktická část je věnovaná návrhu a realizaci biblioterapeutického programu, který je zaměřen na rozvoj sociálních schopností a dovedností, rozvoj schopnosti sebereflexe a rozvoj pozornosti u dětí s ADHD. Program je realizován s malou skupinou chlapců s ADHD ve věku 13 - 15 let. Použité výzkumné metody jsou strukturované a nestrukturované pozorování a nestrukturovaný rozhovor. Výsledky výzkumu poukazují na přínosy, ale i rizika biblioterapeutické práce s dětmi s ADHD.
The diploma thesis deals with the issue of bibliotherapy and possibilities of its use in older school age children with ADHD diagnosis. The objective of this thesis is to create, to implement and to evaluate a bibliotherapeutic program for the defined group. The first theoretical chapters defines the concept of bibliotherapy, its types, forms, objectives and the process of compiling the bibliotherapic program. The next chapters describes the ADHD disorder, its etiology, diagnostics, ADHD manifestations and the treatment and education of a child with ADHD. The last theoretical chapter describes the use of bibliotherapy for children with ADHD in our country and abroad. The practical part occupies with layout of a bibliotherapeutic program and its implementation. It is focused on the development of social skills and self-reflection and also on attention training for children with ADHD. The program have been done with a small group of boys with ADHD aged 13 - 15. Structured and unstructured observations and unstructured interview was used as a research method. The results of the research refer to the benefits and risks of bibliotherapeutic work with children with ADHD.