Plzeňské regionální pověsti jako východisko pro tvorbu projetů v mateřské škole
Pilsen regional folk-tales as a source of projects in nursery school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90905Identifikátory
SIS: 143310
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zimová, Lucie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
12. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pověst, práce s příběhem, předškolní věk, projekt, Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, dramatická výchovaKlíčová slova (anglicky)
Folk-tale, story processing, preschool age, project, Framework Education Programme for Preschool Education, drama educationDiplomová práce představuje pověst jako východisko pro tvorbu projektů v mateřské škole. Cílem práce je představit regionální pověst a její zpracování v podobě projektů jako vhodný prostředek k naplňování cílů předškolního vzdělávání. Teoretickým podkladem práce je uvedení poznatků z oblasti literární vědy, metodiky práce s literárním textem v mateřské škole, dramatické výchovy, vývojové psychologie a předškolní pedagogiky v kontextu s Rámcově vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Je představena pověst, její původ v lidové slovesnosti, její blízká souvislost s pohádkou a potvrzeno tak její místo v literatuře pro děti. Dále jsou v práci uvedeny úkoly, cíle a možnosti využití literárního textu v mateřské škole a představen aktuální cíl v podobě čtenářské pregramotnosti. Dále práce seznamuje s možnostmi využití příběhu, dramatické výchovy a jejích postupů při naplňování cílů předškolního vzdělávání. Následně jsou představeny vhodné metody vzdělávání se zřetelem na předškolní dítě a jeho potřeby. V závěru teoretické části je uveden projekt a projektová metoda s ohledem na užití v mateřské škole. Praktická část popisuje dvě konkrétní regionální pověsti a jejich konkrétní zpracování v podobě projektů v podmínkách a prostředí konkrétní mateřské školy. Zhodnocení projektů na základě uplatnění...
This thesis introduces a folk-tale as a basement for projects in nursery school. The main goal of the thesis is to show a regional folk-tale and its processing for projects, and as a whole the tale serves as a suitable device for fulfilling goals of preschool education. Theoretical part is focused on providing knowledge of literal theory, methodology of work with text in nursery school, drama education, development psychology and preschool education in context of Framework Education Programme for Preschool Education. A folk-tale, its origin in folk literature and a close relation with fairy-tale is introduced as well as its place in literature for children. Further, the tasks, aims and possibilities of literary production in nursery school are provided and the actual goal of reader literacy is shown. Next discussed topics are the possibilities of using a story, drama education and its methodology in preschool education. Further, the suitable methods of preschool education are introduced with the consideration of preschool child and its needs. In the conclusion of theoretical part the project is described in consideration of its using in nursery school. Practical part deals with the two specific folk-tales and proposes their processing in particular school. Evaluation of projects in comparison with...