dc.contributor.advisor | Laufková, Veronika | |
dc.creator | Matoušková, Vendula | |
dc.date.accessioned | 2017-10-02T07:38:07Z | |
dc.date.available | 2017-10-02T07:38:07Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/90686 | |
dc.description.abstract | The thesis "Contemporary Magazines for Preschool Children from Family Point of View" introduces the area of reading pre-literacy focused on the issue of children's magazines. The theoretical part of the thesis defines the notion of the pre-literacy and the importance of reading pre-literacy in relation to the child of pre-school age. It also focuses on the child's relationship to the book and the children's magazine. The empirical part aims to explore children's magazines through documentary analysis, focusing on the content of current magazines for pre- school children. Another goal is to find out, by means of a questionnaire survey, on what criteria the parents choose children's magazines and what role the children themselves have in choosing the magazine. The results of the analysis found that there are magazines of good quality and content suitable for preschool children (Báječná školka, Raketa) and lesser quality magazines (Barbie, Auta). The results of the questionnaire survey show that most parents choose a children's magazine according to the quality of the texts, however the children's wishes plays an important role in the selection. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce "Současné časopisy pro děti předškolního věku z pohledu rodičů" přibližuje oblast čtenářské pregramotnosti zaměřenou na problematiku dětských časopisů. Teoretická část práce se zaměřuje na vymezení pojmu čtenářská pregramotnost a význam čtenářské pregramotnosti ve vztahu k dítěti předškolního věku. Dále přibližuje vztah dítěte ke knize ak dětskému časopisu. V empirické části je cílem prozkoumat dětské časopisy prostřednictvím analýzy dokumentů se zaměřením na obsah současné časopisecké produkce pro děti předškolního věku. Dalším cílem je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit, podle jakých kritérií si rodiče vybírají dětské časopisy a jakou roli mají při výběru časopisu samotné děti. Výsledky obsahové analýzy ukázaly, že jsou na našem trhu časopisy kvalitní a obsahově vhodné pro děti předškolního věku s minimem reklamy (Báječná školka, Raketa) i méně kvalitní časopisy (Barbie, Auta). Z výsledků dotazníkového šetření vyplývá, že většina rodičů vybírá dětský časopis podle kvality textů, ale velkou roli při výběru hraje i přání dětí. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | preschool children | en_US |
dc.subject | family | en_US |
dc.subject | book | en_US |
dc.subject | children's magazine | en_US |
dc.subject | kindergarten | en_US |
dc.subject | reading pre-literacy | en_US |
dc.subject | dítě předškolního věku | cs_CZ |
dc.subject | rodina | cs_CZ |
dc.subject | kniha | cs_CZ |
dc.subject | dětský časopis | cs_CZ |
dc.subject | mateřská škola | cs_CZ |
dc.subject | čtenářská pregramotnost | cs_CZ |
dc.title | Současné časopisy pro děti předškolního věku z pohledu rodičů | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-11 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 174593 | |
dc.title.translated | Contemporary magazines for pre-school children from family point of view | en_US |
dc.contributor.referee | Zimová, Lucie | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogy of Pre-School Age | en_US |
thesis.degree.discipline | Pedagogika předškolního věku | cs_CZ |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Pedagogy | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika předškolního věku | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Pedagogy of Pre-School Age | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce "Současné časopisy pro děti předškolního věku z pohledu rodičů" přibližuje oblast čtenářské pregramotnosti zaměřenou na problematiku dětských časopisů. Teoretická část práce se zaměřuje na vymezení pojmu čtenářská pregramotnost a význam čtenářské pregramotnosti ve vztahu k dítěti předškolního věku. Dále přibližuje vztah dítěte ke knize ak dětskému časopisu. V empirické části je cílem prozkoumat dětské časopisy prostřednictvím analýzy dokumentů se zaměřením na obsah současné časopisecké produkce pro děti předškolního věku. Dalším cílem je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit, podle jakých kritérií si rodiče vybírají dětské časopisy a jakou roli mají při výběru časopisu samotné děti. Výsledky obsahové analýzy ukázaly, že jsou na našem trhu časopisy kvalitní a obsahově vhodné pro děti předškolního věku s minimem reklamy (Báječná školka, Raketa) i méně kvalitní časopisy (Barbie, Auta). Z výsledků dotazníkového šetření vyplývá, že většina rodičů vybírá dětský časopis podle kvality textů, ale velkou roli při výběru hraje i přání dětí. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis "Contemporary Magazines for Preschool Children from Family Point of View" introduces the area of reading pre-literacy focused on the issue of children's magazines. The theoretical part of the thesis defines the notion of the pre-literacy and the importance of reading pre-literacy in relation to the child of pre-school age. It also focuses on the child's relationship to the book and the children's magazine. The empirical part aims to explore children's magazines through documentary analysis, focusing on the content of current magazines for pre- school children. Another goal is to find out, by means of a questionnaire survey, on what criteria the parents choose children's magazines and what role the children themselves have in choosing the magazine. The results of the analysis found that there are magazines of good quality and content suitable for preschool children (Báječná školka, Raketa) and lesser quality magazines (Barbie, Auta). The results of the questionnaire survey show that most parents choose a children's magazine according to the quality of the texts, however the children's wishes plays an important role in the selection. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |