Analýza učebnic pro výuku předmětů se zaměřením na ICT a informatiku na základní škole v Rusku a na Slovenku
Analysis of textbooks for Informatics and ICT subjects in basic schools in Russia and in Slovakia
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90670Identifikátory
SIS: 162768
Kolekce
- Kvalifikační práce [18891]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fialová, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
11. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Učebnice, analýzy učebnic, hodnocení učebnic, funkce učebnice, informatika, Rusko, SlovenskoKlíčová slova (anglicky)
Textbooks, analysis of textbooks, evaluation of textbooks, role of textbooks, informatics, Russia, SlovakiaPráce se v teoretické části zabývá charakteristikou tištěných učebnic jako didaktického prostředku a jako kurikulárního projektu, popisem struktury učebnice a mnoha jejích funkcí. Seznamuje s metodami používanými k hodnocení a analýze učebnic, především dle hodnotících kritérií. V experimentální části zjišťuje pomocí dotazníkového šetření využívání a potřebu učebnic Informatiky učitelů základních škol v ČR. Dále se věnuje zmapování dostupných učebnic pro ICT a informaticky zaměřené předměty používané na Slovensku, v Rusku a v ČR a provádí jejich obsahovou analýzu a srovnání pomocí kvantitativní metody zaměřené na tematické úlohy a aktivity vybraných učebnic vzhledem k počtu stran.
The theoretical part deals with characteristics of printed textbooks as didactical tools and as curriculum projects, including descriptions of textbook structures and their many functions. It acquaints with the methods used to mark and analyze textbooks, especially according to the evaluation criteria. The experimental part uses the questionnaires to show Informatic teachers' use and need of textbooks in the elementary schools in the Czech Republic. It also focuses on the mapping available in textbooks for ICT and computer-focused subjects used in Slovakia, Russia and the Czech Republic. It also conducts their content analysis and comparison using a quantitative method focused on the thematic tasks and activities of selected textbooks in consideration to the number of pages.