Show simple item record

Regional analysis and forecast of the number of pupils in upper secondary education
dc.contributor.advisorHulíková Tesárková, Klára
dc.creatorMačková, Zuzana
dc.date.accessioned2017-10-02T07:33:49Z
dc.date.available2017-10-02T07:33:49Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/90663
dc.description.abstractRegional analysis and forecast of the number of pupils in upper secondary education Abstract The goal of this thesis is to analyze the current structure of secondary school pupils according to the main KKOV classification scheme within individual regions of the Czech Republic and to estimate the future development in the schoolyear 2024/2025. Two main methods were used for this purpose, the method of participation in education from population classes and the method of quotient of transitions between individual years. The first part of the thesis focuses on the history of the development of the educational system and the methodology of classification of the educational system in the Czech Republic. The second part of this thesis deals with the application of selected methods to data for the regions of the Czech Republic. The ratio of newly admitted pupils to the size of population in the region per age and field of study and in schoolyears 2006/2007-2015/2016 is determined. Further, numbers of newly admitted pupils, pupils in each year of study, and graduates according to selected groups of disciplines are estimated in the schoolyear 2024/2025. This information can facilitate decision-making and planning of educational capacities in individual regions and the direction of the labor market in the region....en_US
dc.description.abstractRegionální analýza a prognóza počtu žáků středních škol Abstrakt Cílem této diplomové práce je analyzovat současnou strukturu počtu žáků středních školdle hlavních tříd klasifikace KKOV a dle jednotlivých krajů ČR a odhadnout budoucí vývoj do školního roku 2024/2025. Za tímto účelem byly využity dvě hlavní metody, metoda míry účasti na vzdělávání z populačních ročníků a metoda kvocientů přechodů mezi jednotlivými ročníky. První část práce se zaměřuje na historii vývoje vzdělávací soustavy a metodologiiklasifikace vzdělávací soustavy v České republice. Druhá část práce se věnuje aplikaci vybraných metod na data za kraje České republiky. S jejich pomocí jsou zjištěny podíly nově přijatých žáků dle věku a oboru studia na celkovém počtu osob v populaci daného kraje a pravděpodobnostipřechodu žáků mezi jednotlivými ročníky studia ve školních letech 2006/2007-2015/2016. Dále jsou odhadnuty počty nově přijatých žáků, žáků v jednotlivých ročnících studia a počty absolventů dle vybraných skupin oborů do školního roku 2024/2025. Tato informace může usnadnit rozhodovánía o plánování školských kapacit v jednotlivých krajích a směřování trhu práce v daném regionu. Klíčová slova: prognóza vzdělanostní struktury populace, vzdělávací soustava, střední vzdělávání, střední školycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titleRegionální analýza a prognóza počtu žáků středních školcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-11
dc.description.departmentDepartment of Demography and Geodemographyen_US
dc.description.departmentKatedra demografie a geodemografiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId160776
dc.title.translatedRegional analysis and forecast of the number of pupils in upper secondary educationen_US
dc.contributor.refereeKurtinová, Olga
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDemographyen_US
thesis.degree.disciplineDemografiecs_CZ
thesis.degree.programDemografiecs_CZ
thesis.degree.programDemographyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra demografie a geodemografiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Demography and Geodemographyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDemografiecs_CZ
uk.degree-discipline.enDemographyen_US
uk.degree-program.csDemografiecs_CZ
uk.degree-program.enDemographyen_US
thesis.grade.csNeprospělcs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csRegionální analýza a prognóza počtu žáků středních škol Abstrakt Cílem této diplomové práce je analyzovat současnou strukturu počtu žáků středních školdle hlavních tříd klasifikace KKOV a dle jednotlivých krajů ČR a odhadnout budoucí vývoj do školního roku 2024/2025. Za tímto účelem byly využity dvě hlavní metody, metoda míry účasti na vzdělávání z populačních ročníků a metoda kvocientů přechodů mezi jednotlivými ročníky. První část práce se zaměřuje na historii vývoje vzdělávací soustavy a metodologiiklasifikace vzdělávací soustavy v České republice. Druhá část práce se věnuje aplikaci vybraných metod na data za kraje České republiky. S jejich pomocí jsou zjištěny podíly nově přijatých žáků dle věku a oboru studia na celkovém počtu osob v populaci daného kraje a pravděpodobnostipřechodu žáků mezi jednotlivými ročníky studia ve školních letech 2006/2007-2015/2016. Dále jsou odhadnuty počty nově přijatých žáků, žáků v jednotlivých ročnících studia a počty absolventů dle vybraných skupin oborů do školního roku 2024/2025. Tato informace může usnadnit rozhodovánía o plánování školských kapacit v jednotlivých krajích a směřování trhu práce v daném regionu. Klíčová slova: prognóza vzdělanostní struktury populace, vzdělávací soustava, střední vzdělávání, střední školycs_CZ
uk.abstract.enRegional analysis and forecast of the number of pupils in upper secondary education Abstract The goal of this thesis is to analyze the current structure of secondary school pupils according to the main KKOV classification scheme within individual regions of the Czech Republic and to estimate the future development in the schoolyear 2024/2025. Two main methods were used for this purpose, the method of participation in education from population classes and the method of quotient of transitions between individual years. The first part of the thesis focuses on the history of the development of the educational system and the methodology of classification of the educational system in the Czech Republic. The second part of this thesis deals with the application of selected methods to data for the regions of the Czech Republic. The ratio of newly admitted pupils to the size of population in the region per age and field of study and in schoolyears 2006/2007-2015/2016 is determined. Further, numbers of newly admitted pupils, pupils in each year of study, and graduates according to selected groups of disciplines are estimated in the schoolyear 2024/2025. This information can facilitate decision-making and planning of educational capacities in individual regions and the direction of the labor market in the region....en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra demografie a geodemografiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV