Show simple item record

Environmental aspects of reading and reading self-concept
dc.contributor.advisorPresslerová, Pavla
dc.creatorRusnáková, Kristýna
dc.date.accessioned2017-09-29T07:47:04Z
dc.date.available2017-09-29T07:47:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/90611
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the problems of child literacy and the environmental factors which condition its origin and development. My work maps the importance of external environmental determiners that affect reading comprehension and attitudes to reading including motivation and reading habits. The theoretical part looks into the elements of the children's reading process such as gaining skills and sub-skills, self-reflection and forms of aids to support reading in school and family - these two factors are the crucial ones. My work also considers the role of institutions such libraries but also the media and devices (TV, PC, the Internet). The empirical part presents the results of questionaires collected from the research of fourth grade elementary school students and their parents. The aim of the research was to see how is reading comprehension reflected in the assessment of children own reading skills of 4th grade pupils. Further, the thesis deals with how the influence of the family is reflected in the performance of reading comprehension and in the pupil's reading skills. Key words Environmental influences, reading literacy, reading habits, reading comprehension, reading self-concept.en_US
dc.description.abstractPředložená diplomová práce se zabývá otázkou dětského čtenářství a environmentálních faktorů, jež vznik a průběh tohoto procesu podmiňují a provází. Práce mapuje význam determinantů vnějšího prostředí v oblasti porozumění čtenému, v utváření žákových postojů ke čtení, jeho motivaci a čtenářských návyků. Teoretická část se věnuje otázkám dětského čtenářství jako důležité složky v procesu osvojování si čtenářských dovedností, dále charakterizuje čtenářské sebepojetí a možnosti podpory čtenářství v rodinném a školním prostředí. Těžištěm práce jsou jednotlivé faktory formující čtenářství dětí, z nichž nejdůležitější postavení zaujímá rodina a škola. Práce neopomíjí také prostředí knihoven a stále více do utváření čtenářských návyků a postojů prostupující média (televize, počítač, internet). V empirické části je provedena kvalitativní obsahová analýza dotazníků získaných od rodičů a žáků 4 tříd. Cílem tohoto výzkumu je zmapovat, jak se výkony v porozumění čtenému odráží v hodnocení vlastních čtenářských dovedností žáků 4. tříd. Dále se práce zabývá tím, jak se rodinné prostředí promítá do výkonů v porozumění čtenému a do vlastního hodnocení čtenářských dovedností žáka. Klíčová slova Čtenářská gramotnost, čtenářské návyky, environmentální vlivy, porozumění čtenému, čtenářský self-koncept.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectenvironmental influencesen_US
dc.subjectreading literacyen_US
dc.subjectreading habits,reading comprehensionen_US
dc.subjectreading self-concepten_US
dc.subjectčtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectčtenářské návyky,čtenářský self-konceptcs_CZ
dc.subjectenvironmentální vlivycs_CZ
dc.subjectporozumění čtenémucs_CZ
dc.titleEnvironmentální aspekty čtenářství a čtenářský self-konceptcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-08
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId161171
dc.title.translatedEnvironmental aspects of reading and reading self-concepten_US
dc.contributor.refereeKucharská, Anna
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředložená diplomová práce se zabývá otázkou dětského čtenářství a environmentálních faktorů, jež vznik a průběh tohoto procesu podmiňují a provází. Práce mapuje význam determinantů vnějšího prostředí v oblasti porozumění čtenému, v utváření žákových postojů ke čtení, jeho motivaci a čtenářských návyků. Teoretická část se věnuje otázkám dětského čtenářství jako důležité složky v procesu osvojování si čtenářských dovedností, dále charakterizuje čtenářské sebepojetí a možnosti podpory čtenářství v rodinném a školním prostředí. Těžištěm práce jsou jednotlivé faktory formující čtenářství dětí, z nichž nejdůležitější postavení zaujímá rodina a škola. Práce neopomíjí také prostředí knihoven a stále více do utváření čtenářských návyků a postojů prostupující média (televize, počítač, internet). V empirické části je provedena kvalitativní obsahová analýza dotazníků získaných od rodičů a žáků 4 tříd. Cílem tohoto výzkumu je zmapovat, jak se výkony v porozumění čtenému odráží v hodnocení vlastních čtenářských dovedností žáků 4. tříd. Dále se práce zabývá tím, jak se rodinné prostředí promítá do výkonů v porozumění čtenému a do vlastního hodnocení čtenářských dovedností žáka. Klíčová slova Čtenářská gramotnost, čtenářské návyky, environmentální vlivy, porozumění čtenému, čtenářský self-koncept.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the problems of child literacy and the environmental factors which condition its origin and development. My work maps the importance of external environmental determiners that affect reading comprehension and attitudes to reading including motivation and reading habits. The theoretical part looks into the elements of the children's reading process such as gaining skills and sub-skills, self-reflection and forms of aids to support reading in school and family - these two factors are the crucial ones. My work also considers the role of institutions such libraries but also the media and devices (TV, PC, the Internet). The empirical part presents the results of questionaires collected from the research of fourth grade elementary school students and their parents. The aim of the research was to see how is reading comprehension reflected in the assessment of children own reading skills of 4th grade pupils. Further, the thesis deals with how the influence of the family is reflected in the performance of reading comprehension and in the pupil's reading skills. Key words Environmental influences, reading literacy, reading habits, reading comprehension, reading self-concept.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV