dc.contributor.advisor | Presslerová, Pavla | |
dc.creator | Rusnáková, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2017-09-29T07:47:04Z | |
dc.date.available | 2017-09-29T07:47:04Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/90611 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis deals with the problems of child literacy and the environmental factors which condition its origin and development. My work maps the importance of external environmental determiners that affect reading comprehension and attitudes to reading including motivation and reading habits. The theoretical part looks into the elements of the children's reading process such as gaining skills and sub-skills, self-reflection and forms of aids to support reading in school and family - these two factors are the crucial ones. My work also considers the role of institutions such libraries but also the media and devices (TV, PC, the Internet). The empirical part presents the results of questionaires collected from the research of fourth grade elementary school students and their parents. The aim of the research was to see how is reading comprehension reflected in the assessment of children own reading skills of 4th grade pupils. Further, the thesis deals with how the influence of the family is reflected in the performance of reading comprehension and in the pupil's reading skills. Key words Environmental influences, reading literacy, reading habits, reading comprehension, reading self-concept. | en_US |
dc.description.abstract | Předložená diplomová práce se zabývá otázkou dětského čtenářství a environmentálních faktorů, jež vznik a průběh tohoto procesu podmiňují a provází. Práce mapuje význam determinantů vnějšího prostředí v oblasti porozumění čtenému, v utváření žákových postojů ke čtení, jeho motivaci a čtenářských návyků. Teoretická část se věnuje otázkám dětského čtenářství jako důležité složky v procesu osvojování si čtenářských dovedností, dále charakterizuje čtenářské sebepojetí a možnosti podpory čtenářství v rodinném a školním prostředí. Těžištěm práce jsou jednotlivé faktory formující čtenářství dětí, z nichž nejdůležitější postavení zaujímá rodina a škola. Práce neopomíjí také prostředí knihoven a stále více do utváření čtenářských návyků a postojů prostupující média (televize, počítač, internet). V empirické části je provedena kvalitativní obsahová analýza dotazníků získaných od rodičů a žáků 4 tříd. Cílem tohoto výzkumu je zmapovat, jak se výkony v porozumění čtenému odráží v hodnocení vlastních čtenářských dovedností žáků 4. tříd. Dále se práce zabývá tím, jak se rodinné prostředí promítá do výkonů v porozumění čtenému a do vlastního hodnocení čtenářských dovedností žáka. Klíčová slova Čtenářská gramotnost, čtenářské návyky, environmentální vlivy, porozumění čtenému, čtenářský self-koncept. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | environmental influences | en_US |
dc.subject | reading literacy | en_US |
dc.subject | reading habits,reading comprehension | en_US |
dc.subject | reading self-concept | en_US |
dc.subject | čtenářská gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | čtenářské návyky,čtenářský self-koncept | cs_CZ |
dc.subject | environmentální vlivy | cs_CZ |
dc.subject | porozumění čtenému | cs_CZ |
dc.title | Environmentální aspekty čtenářství a čtenářský self-koncept | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-08 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 161171 | |
dc.title.translated | Environmental aspects of reading and reading self-concept | en_US |
dc.contributor.referee | Kucharská, Anna | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předložená diplomová práce se zabývá otázkou dětského čtenářství a environmentálních faktorů, jež vznik a průběh tohoto procesu podmiňují a provází. Práce mapuje význam determinantů vnějšího prostředí v oblasti porozumění čtenému, v utváření žákových postojů ke čtení, jeho motivaci a čtenářských návyků. Teoretická část se věnuje otázkám dětského čtenářství jako důležité složky v procesu osvojování si čtenářských dovedností, dále charakterizuje čtenářské sebepojetí a možnosti podpory čtenářství v rodinném a školním prostředí. Těžištěm práce jsou jednotlivé faktory formující čtenářství dětí, z nichž nejdůležitější postavení zaujímá rodina a škola. Práce neopomíjí také prostředí knihoven a stále více do utváření čtenářských návyků a postojů prostupující média (televize, počítač, internet). V empirické části je provedena kvalitativní obsahová analýza dotazníků získaných od rodičů a žáků 4 tříd. Cílem tohoto výzkumu je zmapovat, jak se výkony v porozumění čtenému odráží v hodnocení vlastních čtenářských dovedností žáků 4. tříd. Dále se práce zabývá tím, jak se rodinné prostředí promítá do výkonů v porozumění čtenému a do vlastního hodnocení čtenářských dovedností žáka. Klíčová slova Čtenářská gramotnost, čtenářské návyky, environmentální vlivy, porozumění čtenému, čtenářský self-koncept. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis deals with the problems of child literacy and the environmental factors which condition its origin and development. My work maps the importance of external environmental determiners that affect reading comprehension and attitudes to reading including motivation and reading habits. The theoretical part looks into the elements of the children's reading process such as gaining skills and sub-skills, self-reflection and forms of aids to support reading in school and family - these two factors are the crucial ones. My work also considers the role of institutions such libraries but also the media and devices (TV, PC, the Internet). The empirical part presents the results of questionaires collected from the research of fourth grade elementary school students and their parents. The aim of the research was to see how is reading comprehension reflected in the assessment of children own reading skills of 4th grade pupils. Further, the thesis deals with how the influence of the family is reflected in the performance of reading comprehension and in the pupil's reading skills. Key words Environmental influences, reading literacy, reading habits, reading comprehension, reading self-concept. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |