Show simple item record

Children's groups in counseling in the context of the active cooperation with parents
dc.contributor.advisorPavlas Martanová, Veronika
dc.creatorNováková, Marie
dc.date.accessioned2017-09-29T07:45:54Z
dc.date.available2017-09-29T07:45:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/90604
dc.description.abstractThis diploma thesis discusses the children's groups in counselling in the context of active parenting. It maps experiences of parents in groups from the point of view of mothers and therapists. The theoretical part focuses on the definition of the group psychotherapy, the specifics of child psychotherapy and the support groups. Furthermore, it focuses on the experiences of a parent of a problem child and its active role in the process of a child psychotherapy. It also considers the work of a therapist. The qualitative research is presented in the empirical part. Semi-structured interviews with 5 mothers and 4 therapists were conducted. These interviews were analysed based on the method of creating thematic categories. The evaluation of the data is also inspired by the method of grounded theory. The results show that the views of parents and therapists are the same in most areas. Both groups perceive the importance of a parent participating in the group. The group acts therapeutically for both the child and the parents. This affects the process of the whole therapy. KEYWORD: child psychotherapy, group psychotherapy, support groups, parent of a problem child, cooperation with parenten_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá dětskými skupinami v poradenství v kontextu aktivní spolupráce rodiče. Mapuje prožívání rodiče na skupinách z pohledu matek a terapeutů. Teoretická část se zaměřuje na vymezení skupinové psychoterapie, specifik dětské psychoterapie a podpůrných skupin. Dále je zde věnována pozornost prožívání rodiče problémového dítěte a jeho aktivní roli v procesu dětské psychoterapie. Věnuje se také roli terapeuta. V empirické části je představen kvalitativní výzkum. Byly provedeny polostrukturované rozhovory s 5 matkami a se 4 terapeuty. Tyto rozhovory byly analyzovány dle metody vytváření tematických trsů. Vyhodnocování dat bylo inspirováno také metodou zakotvené teorie. Výsledky dokazují, že pohledy rodičů a terapeutů se ve většině oblastech shodují. Obě skupiny vnímají velký význam rodiče na skupině. Skupina působí terapeuticky jak na dítě, tak i na rodiče. Toto působení ovlivňuje průběh celého procesu. KLÍČOVÁ SLOVA: dětská psychoterapie, skupinová psychoterapie, podpůrné skupiny, rodič problémového dítěte, spolupráce s rodičemcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectchild psychotherapyen_US
dc.subjectgroup psychotherapyen_US
dc.subjectsupport groupsen_US
dc.subjectparent of a problem childen_US
dc.subjectcooperation with parenten_US
dc.subjectdětská psychoterapiecs_CZ
dc.subjectskupinová psychoterapiecs_CZ
dc.subjectpodpůrné skupinycs_CZ
dc.subjectrodič problémového dítětecs_CZ
dc.subjectspolupráce s rodičemcs_CZ
dc.titleDětské skupiny v poradenství v kontextu aktivní spolupráce rodičecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-08
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId174392
dc.title.translatedChildren's groups in counseling in the context of the active cooperation with parentsen_US
dc.contributor.refereeHeider, David
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá dětskými skupinami v poradenství v kontextu aktivní spolupráce rodiče. Mapuje prožívání rodiče na skupinách z pohledu matek a terapeutů. Teoretická část se zaměřuje na vymezení skupinové psychoterapie, specifik dětské psychoterapie a podpůrných skupin. Dále je zde věnována pozornost prožívání rodiče problémového dítěte a jeho aktivní roli v procesu dětské psychoterapie. Věnuje se také roli terapeuta. V empirické části je představen kvalitativní výzkum. Byly provedeny polostrukturované rozhovory s 5 matkami a se 4 terapeuty. Tyto rozhovory byly analyzovány dle metody vytváření tematických trsů. Vyhodnocování dat bylo inspirováno také metodou zakotvené teorie. Výsledky dokazují, že pohledy rodičů a terapeutů se ve většině oblastech shodují. Obě skupiny vnímají velký význam rodiče na skupině. Skupina působí terapeuticky jak na dítě, tak i na rodiče. Toto působení ovlivňuje průběh celého procesu. KLÍČOVÁ SLOVA: dětská psychoterapie, skupinová psychoterapie, podpůrné skupiny, rodič problémového dítěte, spolupráce s rodičemcs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis discusses the children's groups in counselling in the context of active parenting. It maps experiences of parents in groups from the point of view of mothers and therapists. The theoretical part focuses on the definition of the group psychotherapy, the specifics of child psychotherapy and the support groups. Furthermore, it focuses on the experiences of a parent of a problem child and its active role in the process of a child psychotherapy. It also considers the work of a therapist. The qualitative research is presented in the empirical part. Semi-structured interviews with 5 mothers and 4 therapists were conducted. These interviews were analysed based on the method of creating thematic categories. The evaluation of the data is also inspired by the method of grounded theory. The results show that the views of parents and therapists are the same in most areas. Both groups perceive the importance of a parent participating in the group. The group acts therapeutically for both the child and the parents. This affects the process of the whole therapy. KEYWORD: child psychotherapy, group psychotherapy, support groups, parent of a problem child, cooperation with parenten_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV