Show simple item record

Music of Nepal and Possibilities of its Use Within Music Lessons at the Primary School
dc.contributor.advisorSaláková, Magdalena
dc.creatorRaska, Tereza
dc.date.accessioned2017-09-28T09:48:25Z
dc.date.available2017-09-28T09:48:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/90503
dc.description.abstractTITLE: Music of Nepal and possibilities of its use in Music Curriculum in Primary Schools (1st-5th grade) AUTHOR: Tereza Hladíková DEPARTMENT: Department of Music Education SUPERVISOR: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. ABSTRACT: The principal aim of this thesis is to explore the application of Nepalese folk music in elementary education (1st-5th grade), and provide elementary school teachers with a design curriculum to integrate this topic in various forms and teaching school programs. In doing so, the thesis also examines the enrichment of student's cultural and musical perspectives that shape their development. In particular, the study provides a comprehensive methodological themes that focus on the traditional Nepalese folk music, including a set of hypotheses,and their evaluation in experimental lessons. The key findings of the thesis show the utility of the lydian melody, syncopation in rhythm, and cultural enrichment of students in music curriculum of elementary schools.en_US
dc.description.abstractNÁZEV: Hudba Nepálu a možnosti jejího využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ AUTOR: Tereza Hladíková KATEDRA Katedra hudební výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. ABSTRAKT: Tato práce se zabývá možnostmi využití folklorní hudby Nepálu k seznámení se s oblastí Himálaje, navrhuje postup práce s tímto tématem v různých formách a vyučovacích programech učitelům základních škol a zkoumá obohacení kulturního a hudebního přehledu žáků. Stěžejními částmi této práce je podání uceleného a metodicky kvalitně zpracovaného tématu hudba Nepálu a potvrzení hypotéz při vyhodnocení realizace experimentálního vyučování, v rámci něhož se zkoumal cit k lydické melodii, synkopickému rytmu a kulturní obohacení žáků. Díky těmto výsledkům mohou učitelé prvního stupně zařadit do výuky také práci s lydickým modem, synkopou nebo se dotýkat multikulturní výchovy.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectEthnomusicologyen_US
dc.subjectmusic of Nepalen_US
dc.subjectNepalen_US
dc.subjectmusic educationen_US
dc.subjectmulticultural educationen_US
dc.subjectsyncopationen_US
dc.subjectlydian modeen_US
dc.subjectEtnomuzikologiecs_CZ
dc.subjecthudba Nepálucs_CZ
dc.subjectNepálcs_CZ
dc.subjecthudební výchovacs_CZ
dc.subjectmultikulturní výchovacs_CZ
dc.subjectsynkopacs_CZ
dc.subjectlydický moduscs_CZ
dc.titleHudba Nepálu a možnosti jejího využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-07
dc.description.departmentKatedra hudební výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId119664
dc.title.translatedMusic of Nepal and Possibilities of its Use Within Music Lessons at the Primary Schoolen_US
dc.contributor.refereeSelčanová, Zuzana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csNÁZEV: Hudba Nepálu a možnosti jejího využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ AUTOR: Tereza Hladíková KATEDRA Katedra hudební výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. ABSTRAKT: Tato práce se zabývá možnostmi využití folklorní hudby Nepálu k seznámení se s oblastí Himálaje, navrhuje postup práce s tímto tématem v různých formách a vyučovacích programech učitelům základních škol a zkoumá obohacení kulturního a hudebního přehledu žáků. Stěžejními částmi této práce je podání uceleného a metodicky kvalitně zpracovaného tématu hudba Nepálu a potvrzení hypotéz při vyhodnocení realizace experimentálního vyučování, v rámci něhož se zkoumal cit k lydické melodii, synkopickému rytmu a kulturní obohacení žáků. Díky těmto výsledkům mohou učitelé prvního stupně zařadit do výuky také práci s lydickým modem, synkopou nebo se dotýkat multikulturní výchovy.cs_CZ
uk.abstract.enTITLE: Music of Nepal and possibilities of its use in Music Curriculum in Primary Schools (1st-5th grade) AUTHOR: Tereza Hladíková DEPARTMENT: Department of Music Education SUPERVISOR: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. ABSTRACT: The principal aim of this thesis is to explore the application of Nepalese folk music in elementary education (1st-5th grade), and provide elementary school teachers with a design curriculum to integrate this topic in various forms and teaching school programs. In doing so, the thesis also examines the enrichment of student's cultural and musical perspectives that shape their development. In particular, the study provides a comprehensive methodological themes that focus on the traditional Nepalese folk music, including a set of hypotheses,and their evaluation in experimental lessons. The key findings of the thesis show the utility of the lydian melody, syncopation in rhythm, and cultural enrichment of students in music curriculum of elementary schools.en_US
uk.file-availabilityP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV