Vývoj metodiky psaní levou rukou a přístup pedagogů k levorukým žákům
Development of the Methodology of Left-hander's Writing and Teacher's Attitude toward Left-handed Children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90419Identifikátory
SIS: 161284
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Poche Kargerová, Jana
Oponent práce
Wildová, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Lateralita, metodika psaní levou rukou, horní způsob psaní, dolní způsob psaní, pomůcky pro leváky, školení pedagogů, nácvik psaní, učitel, žák na počátky školní docházky, základní škola, zápis do 1. třídy ZŠ, rodinná výchovaKlíčová slova (anglicky)
laterality, diagnostics of laterality, dominance, methodology of left-handers writing, left-hand overwriting, left-hand underwriting, equipment for left-handers, teacher's training, practice of writing, teacher, pupil at the beginning of primary education, primary schoolDiplomová práce se zabývá vývojem metodiky psaní levou rukou, čerpáním z metodik v praxi základního vzdělávání, zkoumáním dostupných materiálů na téma levorukosti určených učitelům a rodičům žáků a popisem postupů a názorů na metodiku psaní levou rukou konkrétních učitelů základních škol. Charakter práce je teoreticko-výzkumný. V teoretické části jsou vymezeny termíny lateralita a dominance, dále je popsán vývoj metodiky psaní levou rukou od roku 1967, kdy došlo k legalizaci tohoto způsobu psaní. Shrnuty jsou možnosti získávaní informací o problematice leváctví včetně knižních zdrojů a školení určených pro učitele 1. stupně základních škol. V závěru jsou popsány dostupné pomůcky pro žáky píšící levou rukou. Výzkum kombinuje dvě metody - dotazník a rozhovor. Kvantitativní šetření má zajistit konkretizaci počtu leváků na prvním stupni základních škol a obecné poznatky týkající se přístupu pedagogů k levorukým žákům. Kvalitativní šetření bylo provedeno formou rozhovoru s pedagogy 1. stupně základních škol a Ivem Vodičkou. Cílem práce je zmapovat konkrétní postupy pedagogů při práci s leváky, znalost metodik psaní levou rukou, míru vyškolenosti pedagogů a na základě získaných dat navrhnout řešení efektivního vzdělávání učitelů primárních škol v oblasti leváctví. KLÍČOVÁ SLOVA lateralita, diagnostika...
The thesis follows the development of the methodology of left-handers's writing, teacher's usage of the knowledge of methodology in a practice, researching the materials aimed in left- handness dedicated to teachers and parents, describing statements and opinions of the concrete primary teachers on left-hander's methodology. The thesis consists of the theoretical part and the empiric part. In the therotical part there are defined terms laterality and dominance, the development of the methodology of left-hander's writing since the year 1967 when this type of writing was legalised in the Czech Republic. The possibilities of getting information about the problematic of left-handness are summed, including books and trainings for primary school teachers. Finally, available equipment for left-handers is introduced. The research combines two methods - questionnaire and interview. The quantitative research is supposed to come up with the concrete percentage of left-handed pupils and with the general knowledge of teachers connected with methodology of left-hander's writing. The qualitative research was made by the form of interiewing teachers and Ivo Vodička. The aim of the thesis is to find out the way how to train teachers effectively based on researched information. KEYWORDS laterality, diagnostics of...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Účinnost metody tvůrčího psaní na rozvoj řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím/druhém jazyku
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOStárková, Zuzana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 11. 8. 2017This dissertation concentrates on the development of writing skills in learners of Czech as a foreign/second language at A2-B2 levels. It aims to determine whether creative writing has positive influence on linguistic and ... -
Analýza písemného projevu žáků vyučovaných analyticko-syntetickou metodou a genetickou metodou v průběhu prvního ročníku
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVeverková, Jana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 19. 9. 2011Tato diplomová práce je zaměřena na písařské dovednosti ve výuce počátečního čtení a psaní v průběhu první třídy základní školy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část představuje vývoj písma ... -
Effectiveness of teaching synthetic phonics to EFL students
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOUrbanová, Lucie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 10. 1. 2017Efektivita výuky syntetické metody čtení a psaní v anglickém jazyce u EFL studentů Abstrakt Diplomová práce se zabývá efektivitou systematické explicitní výuky syntetické metody čtení a psaní v anglickém jazyce u EFL ...