Relativita známkování na 1. st. ZŠ
Relativity of Grading at Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90392Identifikátory
SIS: 172870
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Uhlířová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hodnocení, známkování, subjektivita, učitelé, kritéria, úskalíKlíčová slova (anglicky)
evaluation, marking, subjectivity, teachers, criteria, difficultyPráce se zabývá relativitou známkování na 1. stupni základní školy se zaměřením na subjektivitu v hodnocení žákovských prací z českého jazyka při použití klasifikace. Teoretická část je zaměřena na hodnocení obecně, respektive na funkce, typy a formy hodnocení. V teoretické části zmiňuji i to, jaké typy hodnocení jsou považovány za kvalitní. Dvě kapitoly jsou věnovány také objektivitě a spravedlnosti v hodnocení. Práce obsahuje i několik odstavců o ukotvení hodnocení v zákoně. Cílem výzkumu je zjistit, zda učitelé interpretují výkon žáka odlišně, a jaká kritéria berou do úvahy. Tím chci upozornit na velkou míru subjektivity při hodnocení známkováním. Učitelům byla předložena stejná simulovaná práce žáka. Jejich úkolem bylo práci opravit a uvést, co mělo vliv na jejich hodnocení, tedy udělenou známku. Pro výzkum byla zvolena metoda polostrukturovaného rozhovoru. Práce potvrdila předpoklad, že hodnocení známkováním je zatíženo velkou mírou subjektivity. Učitelky totiž známkovaly práci velmi rozmanitě a své hodnocení opíraly o různá kritéria. KLÍČOVÁ SLOVA hodnocení, známkování, subjektivita, učitelé, kritéria, úskalí
The thesis is concerned with the relativity of marking at primary school, aimed to subjectivity in evaluation when rating the pupils' work in the Czech language. The theory is focused on evaluation generally - its functions, types, forms. In the theoretical part there is mentioned, what types of assessment are believed to be the first- quality ones. Two chapters are devoted to objectiveness and fairness in the evaluating, too. This thesis contains several paragraphs about the embedment of evaluation in the law. The target of the research was to find out, if the teachers interpret the pupil's performance differently and what criteria are taken into consideration. I want to alert to the huge amount of subjectivity when rating with marks. The teachers were given the same simulated piece of a pupil's work. Their task was to correct it and to mention what was an influence on their evaluation, the given mark. The half-structured dialogue was the chosen method for the research. The thesis confirmed the hypothesis that the evaluation through the marks is burdened with a high measure of subjectivity. That is to say, that the teachers marked the work very differently and their evaluation was grounded on various criteria. KEYWORDS evaluation, marking, subjectivity, teachers, criteria, difficulty