Show simple item record

Primary school curriculum enrichment in the subject area of science
dc.contributor.advisorDvořák, Dominik
dc.creatorFischerová, Zuzana
dc.date.accessioned2017-09-27T09:22:55Z
dc.date.available2017-09-27T09:22:55Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/90390
dc.description.abstractThe results of the international study TIMSS (The Trends in International Mathematics and Science Study) raise concerns that Czech primary pupils fall behind in some content domains of science (namely the physical sciences) and in some skills (experimental skills). This thesis compares the Czech curriculum with the current international trends in the science education and shows that above mentioned topics/skills are not sufficiently covered in the official curriculum. The second part of the thesis describes a case study of a relatively successful implementation of innovative science lessons focused on these skills in three primary classrooms of a Czech school. The concepts of inquiry-based learning, theory of learning materials and lesson study method are the main components of the theoretical and conceptual background of the study. When comparing the Czech curriculum (official documents and textbooks used in school) and school curricular plans with the TIMSS framework, it emerges that both the national curricular framework and the school curriculum do not cover some of those upper mentioned. Based on these findings, a lesson plan introducing some of the missing areas and task types was developed and tested in a particular school. The qualitative research desigh of case study with embedded...en_US
dc.description.abstractZ výsledků mezinárodního šetření TIMSS (The Trends in International Mathematics and Science Study) vyplývá, že čeští žáci mají horší výsledky v některých oblastech přírodních věd (neživá příroda) a v některých testovaných schopnostech (vědecké zkoumání). Práce porovnává české kurikulum se současnými zahraničními trendy v oblasti přírodovědného vzdělávání a s výsledky TIMSS a ukazuje, že výše zmíněné oblasti a schopnosti nejsou v oficiálních dokumentech dostatečně pokryty. Druhá část diplomové práce popisuje případovou studii relativně úspěšné implementace inovativních hodin přírodovědy zaměřených na tyto schopnosti ve třech třídách prvního stupně základní školy. Koncept badatelsky orientované výuky, teorie výukových materiálů a metoda lesson study jsou hlavními složkami teoretické základny práce. V rámci výzkumu jsem porovnala výsledky českých žáků z oblasti přírodovědy v mezinárodním šetření TIMSS s oficiálními kurikulárními dokumenty České republiky a realizovaným kurikulem vybrané české základní školy (školní vzdělávací program a učebnice využívané na zkoumané škole). Identifikovala jsem nedostatečně pokryté oblasti a typy úloh a navrhla jsem lekci rozšiřující o tyto školní kurikulum, která byla implementována do výuky na vybrané základní škole. Jednalo se o kvalitativní výzkum typu případové...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectcurriculumen_US
dc.subjectscienceen_US
dc.subjectprimary schoolen_US
dc.subjectenrichmenten_US
dc.subjectinquiry-based learningen_US
dc.subjectinternational large-scale assessments in educationen_US
dc.subjectkurikulumcs_CZ
dc.subjectpřírodovědacs_CZ
dc.subjectprimární školacs_CZ
dc.subjectrozšířené učivocs_CZ
dc.subjectbadatelská výukacs_CZ
dc.subjectmezinárodní šetřenícs_CZ
dc.titleRozšíření kurikula 1. stupně základní školy o netradiční přírodovědné úlohycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-06
dc.description.departmentÚstav výzkumu a rozvoje vzdělávánícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId172561
dc.title.translatedPrimary school curriculum enrichment in the subject area of scienceen_US
dc.contributor.refereeSimonová, Jaroslava
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZ výsledků mezinárodního šetření TIMSS (The Trends in International Mathematics and Science Study) vyplývá, že čeští žáci mají horší výsledky v některých oblastech přírodních věd (neživá příroda) a v některých testovaných schopnostech (vědecké zkoumání). Práce porovnává české kurikulum se současnými zahraničními trendy v oblasti přírodovědného vzdělávání a s výsledky TIMSS a ukazuje, že výše zmíněné oblasti a schopnosti nejsou v oficiálních dokumentech dostatečně pokryty. Druhá část diplomové práce popisuje případovou studii relativně úspěšné implementace inovativních hodin přírodovědy zaměřených na tyto schopnosti ve třech třídách prvního stupně základní školy. Koncept badatelsky orientované výuky, teorie výukových materiálů a metoda lesson study jsou hlavními složkami teoretické základny práce. V rámci výzkumu jsem porovnala výsledky českých žáků z oblasti přírodovědy v mezinárodním šetření TIMSS s oficiálními kurikulárními dokumenty České republiky a realizovaným kurikulem vybrané české základní školy (školní vzdělávací program a učebnice využívané na zkoumané škole). Identifikovala jsem nedostatečně pokryté oblasti a typy úloh a navrhla jsem lekci rozšiřující o tyto školní kurikulum, která byla implementována do výuky na vybrané základní škole. Jednalo se o kvalitativní výzkum typu případové...cs_CZ
uk.abstract.enThe results of the international study TIMSS (The Trends in International Mathematics and Science Study) raise concerns that Czech primary pupils fall behind in some content domains of science (namely the physical sciences) and in some skills (experimental skills). This thesis compares the Czech curriculum with the current international trends in the science education and shows that above mentioned topics/skills are not sufficiently covered in the official curriculum. The second part of the thesis describes a case study of a relatively successful implementation of innovative science lessons focused on these skills in three primary classrooms of a Czech school. The concepts of inquiry-based learning, theory of learning materials and lesson study method are the main components of the theoretical and conceptual background of the study. When comparing the Czech curriculum (official documents and textbooks used in school) and school curricular plans with the TIMSS framework, it emerges that both the national curricular framework and the school curriculum do not cover some of those upper mentioned. Based on these findings, a lesson plan introducing some of the missing areas and task types was developed and tested in a particular school. The qualitative research desigh of case study with embedded...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávánícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV