Show simple item record

First-hand experience with art at school as a factor in shaping attitudes to art and an artistic perception of the world
dc.contributor.advisorHazuková, Helena
dc.creatorČerná, Nina
dc.date.accessioned2018-02-13T11:46:33Z
dc.date.available2018-02-13T11:46:33Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/8853
dc.description.abstractFirst-hand experience with art at school as a factor in shaping attitudes to art and an artistic perception of the world My dissertation deals with the issue of how pre-school teachers acquire art-related skills and looks at the factors which influence this process. The general focus of the dissertation was updated, with the agreement of my supervisor, in line with the recommendations of lecturers from the Faculty of Primary Education. The aim of the dissertation is to provide up-to-date feedback on the effect of teaching art and the influence it has on the attitudes of pre-school teachers. I have attempted to point out the factors which emerged as insufficient in teacher training and yet are essential for ensuring a high standard of teaching. I have based my findings on the experiences reported by pre-school teachers and secondary teacher-training school students of art at school. The dissertation examines the findings of mainly quality-related research, drawn from analysis of interviews with pre-school teachers in the joint towns of Brandýs nad Labem and Stará Boleslav, which have been used as the basis for compilation of a series of case studies. The research has been supplemented with a questionnaire-based investigation for secondary teacher-training school students and a survey conducted amongst...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou nabývání kompetencí učitelek mateřských škol v oblasti výtvarné výchovy v souvislosti s faktory, které tento proces ovlivňují. Obecné zadání diplomové práce bylo na doporučení pedagogů z katedry primární pedagogiky po dohodě s vedoucí práce aktualizováno. Cílem diplomové práce je přinést aktuální zpětnovazebnou informaci o efektu výuky výtvarné výchovy a jejím vlivu na postoje učitelek mateřských škol. Na základě zkušenosti učitelek mateřských škol a studentek střední pedagogické školy ze školní výtvarné výchovy jsem se pokusila upozornit na faktory, které se ukázaly jako nedostatečné v přípravě, a zároveň potřebné pro kvalitní vykonávání učitelské profese. Diplomová práce vychází z výsledků převážně kvalitativního výzkumu, který čerpá z analýzy rozhovorů s učitelkami mateřských škol v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi, na jejichž základě bylo zpracováno několik případových studií. Výzkum je doplněn dotazníkovým šetřením pro studentky středních pedagogických škol a anketou pro rodiče dětí mateřských škol zjišťující postoje rodičů k výtvarným činnostem. Diplomová práce má přinést diagnostické a explikativní informace pro učitele výtvarné výchovy SPgŠ, které by mohly být jedním z východisek pro tvorbu dalších vzdělávacích programů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVlastní zkušenost ze školní výtvarné výchovy jako faktor formování postojů k výtvarné tvorbě a výtvarnému vnímání světacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-01-18
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId21589
dc.title.translatedFirst-hand experience with art at school as a factor in shaping attitudes to art and an artistic perception of the worlden_US
dc.contributor.refereeLandischová, Erika
dc.identifier.aleph002040097
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá problematikou nabývání kompetencí učitelek mateřských škol v oblasti výtvarné výchovy v souvislosti s faktory, které tento proces ovlivňují. Obecné zadání diplomové práce bylo na doporučení pedagogů z katedry primární pedagogiky po dohodě s vedoucí práce aktualizováno. Cílem diplomové práce je přinést aktuální zpětnovazebnou informaci o efektu výuky výtvarné výchovy a jejím vlivu na postoje učitelek mateřských škol. Na základě zkušenosti učitelek mateřských škol a studentek střední pedagogické školy ze školní výtvarné výchovy jsem se pokusila upozornit na faktory, které se ukázaly jako nedostatečné v přípravě, a zároveň potřebné pro kvalitní vykonávání učitelské profese. Diplomová práce vychází z výsledků převážně kvalitativního výzkumu, který čerpá z analýzy rozhovorů s učitelkami mateřských škol v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi, na jejichž základě bylo zpracováno několik případových studií. Výzkum je doplněn dotazníkovým šetřením pro studentky středních pedagogických škol a anketou pro rodiče dětí mateřských škol zjišťující postoje rodičů k výtvarným činnostem. Diplomová práce má přinést diagnostické a explikativní informace pro učitele výtvarné výchovy SPgŠ, které by mohly být jedním z východisek pro tvorbu dalších vzdělávacích programů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enFirst-hand experience with art at school as a factor in shaping attitudes to art and an artistic perception of the world My dissertation deals with the issue of how pre-school teachers acquire art-related skills and looks at the factors which influence this process. The general focus of the dissertation was updated, with the agreement of my supervisor, in line with the recommendations of lecturers from the Faculty of Primary Education. The aim of the dissertation is to provide up-to-date feedback on the effect of teaching art and the influence it has on the attitudes of pre-school teachers. I have attempted to point out the factors which emerged as insufficient in teacher training and yet are essential for ensuring a high standard of teaching. I have based my findings on the experiences reported by pre-school teachers and secondary teacher-training school students of art at school. The dissertation examines the findings of mainly quality-related research, drawn from analysis of interviews with pre-school teachers in the joint towns of Brandýs nad Labem and Stará Boleslav, which have been used as the basis for compilation of a series of case studies. The research has been supplemented with a questionnaire-based investigation for secondary teacher-training school students and a survey conducted amongst...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.identifier.lisID990020400970106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV