dc.contributor.advisor | Hrabáková, Jaroslava | |
dc.creator | Hladišová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2017-03-31T11:53:01Z | |
dc.date.available | 2017-03-31T11:53:01Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/8770 | |
dc.description.abstract | In my diploma thesis Beginning of Psychological Prose in Václav Řezáč's Work I go after developement psychological motives and themes in work one of the unique czech writers. I also concern for procedure, which is typical for psychological prose. In my diploma thesis I am interested only in a 1928 - 1940 period, when Řezač started writing his first short stories and lately focused on writing novels (Větrná setba 1935, Slepá ulička 1938, Černé světlo 1940). Černé světlo has assured him the forefront position in czech psychological prose. Summary of developement Rezáč's prose in a 1928 - 1940 period I mention in Conclusion. Psychological elements occur already in Řezáč's first short stories. His novel Větrná setba (1935) deals with a protagonist, the adolescent boy, who sinks into moral decline during the First World War. Novel takés advantage of psychological themes such as Oidipus complex, conflict of thought and acts. The protagonist does not like himself. Větrná setba draws on Šrámek's novel Stříbrný vítr (1910). Slepá ulička (1938) is sociál novel with psychological elements. For the first time author works with many storylines, lyric style gives way to epic style. There appear motives of anarchism and socialist realism. The title is symbolic, all characters end in a blind alley. From psychological... | en_US |
dc.description.abstract | V diplomové práci Počátky psychologické prózy u Václava Řezáče sleduji vývoj psychologických motivů a témat u významného českého prozaika. Soustředím se také na postupy typické pro psychologickou prózu. Tyto jevy nesleduji v celém Řezáčově díle. Zabývám se pouze obdobím mezi lety 1928 až 1940. Toto období Řezáčovy tvorby je velmi různorodé. Na jeho počátku se objevují první povídky začínajícího autora, spadá sem Řezáčův první román Větrná setba, publikovaný roku 1935, próza Slepá ulička (1935) a předně autorův první psychologický román Černé světlo (1940), jenž zajistil Řezáčovi přední místo v oblasti české psychologické prózy. Výsledky z jednotlivých fází tohoto období následně srovnávám a prezentuji závěrem této práce. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Počátky psychologické prózy u Václava Řezáče | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-01-16 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 21549 | |
dc.title.translated | The Origins of the Psychological Prose of Václav Řezáč | en_US |
dc.contributor.referee | Pechová, Drahoslava | |
dc.identifier.aleph | 000586161 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchova | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Art | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchova | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | V diplomové práci Počátky psychologické prózy u Václava Řezáče sleduji vývoj psychologických motivů a témat u významného českého prozaika. Soustředím se také na postupy typické pro psychologickou prózu. Tyto jevy nesleduji v celém Řezáčově díle. Zabývám se pouze obdobím mezi lety 1928 až 1940. Toto období Řezáčovy tvorby je velmi různorodé. Na jeho počátku se objevují první povídky začínajícího autora, spadá sem Řezáčův první román Větrná setba, publikovaný roku 1935, próza Slepá ulička (1935) a předně autorův první psychologický román Černé světlo (1940), jenž zajistil Řezáčovi přední místo v oblasti české psychologické prózy. Výsledky z jednotlivých fází tohoto období následně srovnávám a prezentuji závěrem této práce. | cs_CZ |
uk.abstract.en | In my diploma thesis Beginning of Psychological Prose in Václav Řezáč's Work I go after developement psychological motives and themes in work one of the unique czech writers. I also concern for procedure, which is typical for psychological prose. In my diploma thesis I am interested only in a 1928 - 1940 period, when Řezač started writing his first short stories and lately focused on writing novels (Větrná setba 1935, Slepá ulička 1938, Černé světlo 1940). Černé světlo has assured him the forefront position in czech psychological prose. Summary of developement Rezáč's prose in a 1928 - 1940 period I mention in Conclusion. Psychological elements occur already in Řezáč's first short stories. His novel Větrná setba (1935) deals with a protagonist, the adolescent boy, who sinks into moral decline during the First World War. Novel takés advantage of psychological themes such as Oidipus complex, conflict of thought and acts. The protagonist does not like himself. Větrná setba draws on Šrámek's novel Stříbrný vítr (1910). Slepá ulička (1938) is sociál novel with psychological elements. For the first time author works with many storylines, lyric style gives way to epic style. There appear motives of anarchism and socialist realism. The title is symbolic, all characters end in a blind alley. From psychological... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990005861610106986 | |