Účinnost metody tvůrčího psaní na rozvoj řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím/druhém jazyku
Effectiveness of the Creative Writing Method to Develop Writing Skills in Czech as Foreign/Second Language
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87667Identifikátory
SIS: 149219
Kolekce
- Kvalifikační práce [16856]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šindelářová, Jaromíra
Hrdlička, Milan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Didaktika českého jazyka
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
11. 8. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
akční výzkum, čeština jako cizí, druhý jazyk, didaktika psaní, diskursní kompetence, jazyková úroveň A2 - B2 podle Společného evropského referenčního rámce, lingvistická kompetence, modely psaní, řečová dovednost psaní, tvůrčí psaníKlíčová slova (anglicky)
action research, creative writing, Czech as a foreign, second language, didactics of writing, discursive competence, language level A2 - B2 according to the Common European Framework of Reference, linguistic competence, writing models, writing skillsPředložená disertační práce se zabývá rozvojem řečové dovednosti psaní u studentů češtiny jako cizího/druhého jazyka úrovně A2 až B2. Věnuje se otázce, zda může mít tvůrčí psaní pozitivní vliv na lingvistickou a diskursní kompetenci při osvojování tohoto cílového jazyka ve srovnání s klasickými postupy. Pro tento účel byla provedena sonda - jednosemestrální akční výzkum kvalitativního charakteru, která byla zasazena do kontextu tendencí v novodobém výzkumu psaní. Výzkumný vzorek sestával z 30 vysokoškolských respondentů. Ti byli rozděleni do dvou experimentálních a kontrolních skupin s ohledem na maximální srovnatelnost v jazykové úrovni, v sociolingvistických parametrech, zadaných žánrech, tématech i počtu výukových hodin. U experimentálních skupin byla rozvíjena dovednost psaní metodou psaní tvůrčího, u kontrolních skupin klasickými postupy. Po semestrálním působení dvěma různými metodami došlo u experimentální skupiny I a kontrolní skupiny I, které byly na jazykové úrovni B1/B2, ke srovnatelnému zvýšení sledovaných kompetencí. Lze tedy konstatovat, že metoda tvůrčího psaní může v daných kompetencích kladně ovlivnit rozvoj řečové dovednosti psaní. V případě experimentální skupiny II a kontrolní skupiny II, které byly na jazykové úrovni A2/B1, nejsou výsledky jednoznačné. Respondenti obou...
This dissertation concentrates on the development of writing skills in learners of Czech as a foreign/second language at A2-B2 levels. It aims to determine whether creative writing has positive influence on linguistic and discursive competence in acquiring Czech, as opposed to classic approaches. For these purposes, a probe was conducted in form of a one-semester qualitative action research. The sample consisted of 30 non-native University respondents. They were divided into two experimental and two control groups - with upmost regard to their comparability in terms of language levels, socio-linguistic parameters, the genres and topics assigned, as well as the number of lessons taught. In experimental groups, the writing skills was developed by the method of creative writing while the control groups were taught by means of traditional approach. After the semester, in case of experimental group I and control group I (at levels B1/B2), comparable increase in competences took place, therefore it can be concluded that the creative writing method may influence the development of the writing skills positively. In case of experimental group II and control group II (at levels A2/B1), the results are ambiguous. Nevertheless, the experimental groups̕ respondents had higher sureness in drafting.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Vývoj metodiky psaní levou rukou a přístup pedagogů k levorukým žákům
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHradecká, Lucie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 6. 9. 2017Diplomová práce se zabývá vývojem metodiky psaní levou rukou, čerpáním z metodik v praxi základního vzdělávání, zkoumáním dostupných materiálů na téma levorukosti určených učitelům a rodičům žáků a popisem postupů a názorů ... -
Analýza písemného projevu žáků vyučovaných analyticko-syntetickou metodou a genetickou metodou v průběhu prvního ročníku
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVeverková, Jana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 19. 9. 2011Tato diplomová práce je zaměřena na písařské dovednosti ve výuce počátečního čtení a psaní v průběhu první třídy základní školy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část představuje vývoj písma ... -
Effectiveness of teaching synthetic phonics to EFL students
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOUrbanová, Lucie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 10. 1. 2017Efektivita výuky syntetické metody čtení a psaní v anglickém jazyce u EFL studentů Abstrakt Diplomová práce se zabývá efektivitou systematické explicitní výuky syntetické metody čtení a psaní v anglickém jazyce u EFL ...