dc.contributor.advisor | Pípalová, Renata | |
dc.creator | Romanenko, Elena | |
dc.date.accessioned | 2017-08-29T09:57:23Z | |
dc.date.available | 2017-08-29T09:57:23Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/87649 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce představuje mnohovrstevnou analýzu zjednodušené beletrie na úrovni B2 a C1 a jejích originálních, nezjednodušených protějšků. Práce zkoumá způsob zjednodušení a jazykovou transformaci, která byla na autentickém textu provedena za účelem jeho přizpůsobení jednotlivým úrovním CEFR. Dále se snaží určit, zda existují obecné jazykové rysy, které by charakterizovaly autentický text a jeho adaptace pro jednotlivé úrovně a které by tak vyučujícím a studentům ulehčily volbu mezi zjednodušeným a originálním textem. Na základě teoretického rámce poskytuje práce analýzu specializovaného korpusu šesti textů, které sestávají vždy z první kapitoly dvou autentických románů a jejich zjednodušených verzí adaptovaných v obou případech pro úrovně B2 a C1, a to dvěma různými vydavateli. Každý úryvek byl podroben analýze vybraných jazykových jevů, čímž byly odkrývány tendence ve zjednodušování jazyka, diskursu a obsahu v adaptované četbě. V závěru byly za účelem určení skutečné komplexity textu porovnány výsledky textové analýzy s definicemi úrovní CEFR. Výsledky srovnání ukazují na určité rozpory v tomto ohledu. Klíčová slova: CEFR, specializovaný korpus, adaptovaná četba, autentické texty, zjednodušení, adaptace jazyka, adaptace diskursu, adaptace obsahu | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis presents a multi-aspectual analysis of simplified fiction at the B2 and C1 levels and their original counterparts. It aims to explore the simplification and language transformation performed on authentic texts to adapt them to particular CEFR levels. The thesis also endeavors to provide an insight into whether there are common linguistic features that characterize authentic and adapted texts of different levels, thus helping teachers and learners justify their choice between original and simplified texts. Based on the theoretical framework, the thesis provides an analysis of a specialized corpus of six texts which is comprised of the first chapters of the two original novels and their simplified versions adapted to the B2 and C1 levels by two different publishers. Each sample was subjected to scrutiny of selected linguistic features, thus unveiling the tendencies in the language, discourse, and information control in the graded readers. Consequently, the results of the text analysis were contrasted with CEFR to compare the actual text complexity with its assigned CEFR level. The results of the analysis seem to indicate certain discrepancies in this respect. Keywords: CEFR, specialized corpus, graded readers, authentic texts, simplification, language control, discourse control,... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | CEFR | en_US |
dc.subject | specialized corpus | en_US |
dc.subject | graded readers | en_US |
dc.subject | authentic texts | en_US |
dc.subject | simplification | en_US |
dc.subject | language control | en_US |
dc.subject | discourse control | en_US |
dc.subject | information control | en_US |
dc.subject | CEFR | cs_CZ |
dc.subject | specializovaný korpus | cs_CZ |
dc.subject | adaptovaná četba | cs_CZ |
dc.subject | autentické texty | cs_CZ |
dc.subject | zjednodušení | cs_CZ |
dc.subject | adaptace jazyka | cs_CZ |
dc.subject | adaptace diskursu | cs_CZ |
dc.subject | adaptace obsahu | cs_CZ |
dc.title | Analysis of Selected Linguistic Aspects of Simplified Fiction as against the Originals | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-06-02 | |
dc.description.department | Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 162482 | |
dc.title.translated | Analýza vybraných lingvistických aspektů zjednodušené beletrie ve srovnání s originály | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Dvořák, Bohuslav | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Russian language | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - ruský jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - ruský jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Russian language | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce představuje mnohovrstevnou analýzu zjednodušené beletrie na úrovni B2 a C1 a jejích originálních, nezjednodušených protějšků. Práce zkoumá způsob zjednodušení a jazykovou transformaci, která byla na autentickém textu provedena za účelem jeho přizpůsobení jednotlivým úrovním CEFR. Dále se snaží určit, zda existují obecné jazykové rysy, které by charakterizovaly autentický text a jeho adaptace pro jednotlivé úrovně a které by tak vyučujícím a studentům ulehčily volbu mezi zjednodušeným a originálním textem. Na základě teoretického rámce poskytuje práce analýzu specializovaného korpusu šesti textů, které sestávají vždy z první kapitoly dvou autentických románů a jejich zjednodušených verzí adaptovaných v obou případech pro úrovně B2 a C1, a to dvěma různými vydavateli. Každý úryvek byl podroben analýze vybraných jazykových jevů, čímž byly odkrývány tendence ve zjednodušování jazyka, diskursu a obsahu v adaptované četbě. V závěru byly za účelem určení skutečné komplexity textu porovnány výsledky textové analýzy s definicemi úrovní CEFR. Výsledky srovnání ukazují na určité rozpory v tomto ohledu. Klíčová slova: CEFR, specializovaný korpus, adaptovaná četba, autentické texty, zjednodušení, adaptace jazyka, adaptace diskursu, adaptace obsahu | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis presents a multi-aspectual analysis of simplified fiction at the B2 and C1 levels and their original counterparts. It aims to explore the simplification and language transformation performed on authentic texts to adapt them to particular CEFR levels. The thesis also endeavors to provide an insight into whether there are common linguistic features that characterize authentic and adapted texts of different levels, thus helping teachers and learners justify their choice between original and simplified texts. Based on the theoretical framework, the thesis provides an analysis of a specialized corpus of six texts which is comprised of the first chapters of the two original novels and their simplified versions adapted to the B2 and C1 levels by two different publishers. Each sample was subjected to scrutiny of selected linguistic features, thus unveiling the tendencies in the language, discourse, and information control in the graded readers. Consequently, the results of the text analysis were contrasted with CEFR to compare the actual text complexity with its assigned CEFR level. The results of the analysis seem to indicate certain discrepancies in this respect. Keywords: CEFR, specialized corpus, graded readers, authentic texts, simplification, language control, discourse control,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |