Zobrazit minimální záznam

"Historická romance" nebo "příběh ctnosti a soucitu"? Thaddeus of Warsaw jako "nový druh psaní"
dc.contributor.advisorNováková, Soňa
dc.creatorKrýsová, Anna
dc.date.accessioned2017-08-28T10:26:56Z
dc.date.available2017-08-28T10:26:56Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/87596
dc.description.abstractv češtině Cílem této diplomové práce je interpretace a kategorizace málo známého románu Thaddeus of Warsaw skotské autorky Jane Porter. Román se vyznačuje použitím mnoha žánrových konvencí, mezi nejvýznamnější z nichž můžeme zařadit konzervativní román nebo národní příběh, historický román a sentimentální román. Centrální román je postupně interpretován skrze optiku těchto tří žánrů a dále porovnán s dalšími relevantními romány z tohoto období, Self-Control od Mary Brunton, The Old English Baron od Clary Reeve a The Wild Irish Girl od Lady Morgan. Cílem tohoto srovnání je kontextualizace románu Jane Porter a pozorování podobností nebo rozdílů ve zpracování určitých témat či motivů. Nejdůležitějšími motivy je životní zkouška, ve které vyjde najevo charakter hrdiny, kontinuita, univerzálnost až jakási parabolická povaha historie, důraz na ctnosti a použití sentimentálních konvencí pro zobrazování pocitů postav. Této analýze předchází interpretace dvou autorčiných předmluv, z nichž novější (1831) tvrdí, že román, k němuž je připojena, je historický román vydaný ještě před tím, než se objevilo Waverley Sira Waltera Scotta, který je běžně pokládán za zakladatele tohoto žánru. Starší předmluva vydaná současně s románem v roce 1803 naopak zařazuje Porter mezi autory konzervativních románu namířených proti...cs_CZ
dc.description.abstractin English The aim of this thesis is to interpret and categorize the lesser known novel Thaddeus of Warsaw by the Scottish author Jane Porter. The novel is characterised by the use of several genre conventions - most importantly those commonly found in the conservative anti-jacobin novel or national tale, historical novel and novel of sensibility. Porter's novel is interpreted from all three perspectives and also compared to other relevant novels from roughly the same period: Self- Control by Mary Brunton, The Old English Baron by Clary Reeve and The Wild Irish Girl by Lady Morgan. The comparison aims at the contextualization of Thaddeus of Warsaw and the observation of similarities and differences in the approach to certain themes or motives. The most important motives is that of a trial that shows the character of the protagonist in action, continuity, universality and even a certain parabolic nature of history, an emphasis on virtue and the use of sentimental conventions to portray the emotions of characters. This analysis is preceded by an interpretation of two authorial prefaces. The new one (from 1831) claims that the work it comments on is a historical novel published even before Sir Walter Scott's Waverley, usually considered the first historical novel. The older preface published alongside...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectJane Porteren_US
dc.subjectSir Walter Scotten_US
dc.subjectnovel of sensibilityen_US
dc.subject18th and 19th century British literatureen_US
dc.subjectScottish literatureen_US
dc.subjectBritish women writersen_US
dc.subjectJane Portercs_CZ
dc.subjectSir Walter Scottcs_CZ
dc.subjectsentimentální románcs_CZ
dc.subjectbritská literatura 18. a 19. stoletícs_CZ
dc.subjectskotská literaturacs_CZ
dc.subjectbritské spisovatelkycs_CZ
dc.title"Historical Romance" or a "Tale of Virtue and of Pity"? Thaddeus of Warsaw as a "New Species of Writing"en_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-05-23
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId175858
dc.title.translated"Historická romance" nebo "příběh ctnosti a soucitu"? Thaddeus of Warsaw jako "nový druh psaní"cs_CZ
dc.contributor.refereeBeran, Zdeněk
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglophone Literatures and Cultures - Dutch Language and Literatureen_US
thesis.degree.disciplineAnglofonní literatury a kultury - Nizozemský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglofonní literatury a kultury - Nizozemský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglophone Literatures and Cultures - Dutch Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csv češtině Cílem této diplomové práce je interpretace a kategorizace málo známého románu Thaddeus of Warsaw skotské autorky Jane Porter. Román se vyznačuje použitím mnoha žánrových konvencí, mezi nejvýznamnější z nichž můžeme zařadit konzervativní román nebo národní příběh, historický román a sentimentální román. Centrální román je postupně interpretován skrze optiku těchto tří žánrů a dále porovnán s dalšími relevantními romány z tohoto období, Self-Control od Mary Brunton, The Old English Baron od Clary Reeve a The Wild Irish Girl od Lady Morgan. Cílem tohoto srovnání je kontextualizace románu Jane Porter a pozorování podobností nebo rozdílů ve zpracování určitých témat či motivů. Nejdůležitějšími motivy je životní zkouška, ve které vyjde najevo charakter hrdiny, kontinuita, univerzálnost až jakási parabolická povaha historie, důraz na ctnosti a použití sentimentálních konvencí pro zobrazování pocitů postav. Této analýze předchází interpretace dvou autorčiných předmluv, z nichž novější (1831) tvrdí, že román, k němuž je připojena, je historický román vydaný ještě před tím, než se objevilo Waverley Sira Waltera Scotta, který je běžně pokládán za zakladatele tohoto žánru. Starší předmluva vydaná současně s románem v roce 1803 naopak zařazuje Porter mezi autory konzervativních románu namířených proti...cs_CZ
uk.abstract.enin English The aim of this thesis is to interpret and categorize the lesser known novel Thaddeus of Warsaw by the Scottish author Jane Porter. The novel is characterised by the use of several genre conventions - most importantly those commonly found in the conservative anti-jacobin novel or national tale, historical novel and novel of sensibility. Porter's novel is interpreted from all three perspectives and also compared to other relevant novels from roughly the same period: Self- Control by Mary Brunton, The Old English Baron by Clary Reeve and The Wild Irish Girl by Lady Morgan. The comparison aims at the contextualization of Thaddeus of Warsaw and the observation of similarities and differences in the approach to certain themes or motives. The most important motives is that of a trial that shows the character of the protagonist in action, continuity, universality and even a certain parabolic nature of history, an emphasis on virtue and the use of sentimental conventions to portray the emotions of characters. This analysis is preceded by an interpretation of two authorial prefaces. The new one (from 1831) claims that the work it comments on is a historical novel published even before Sir Walter Scott's Waverley, usually considered the first historical novel. The older preface published alongside...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV