Show simple item record

Deziluze v románech Iana McEwana po roce 2000
dc.contributor.advisorBeran, Zdeněk
dc.creatorZemanová, Tereza
dc.date.accessioned2017-08-21T09:56:35Z
dc.date.available2017-08-21T09:56:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/87493
dc.description.abstract(česky) Diplomová práce se zabývá deziluzí v dílech současného spisovatele Iana McEwana, a to zejména v jeho románech z jednadvacátého století. Práce zkoumá, jak McEwan dosahuje efektu deziluze u čtenáře, jak pracuje s tradiční narací a čtenářovým očekáváním a jakým způsobem manipuluje se čtenářem prostřednictvím nespolehlivého vypravěče v knihách Pokání (2001) a Mlsoun (2012), zobrazením sebeklamu v dílech Sobota (2005) a Solar (2010) a zachycením mezilidského i intrapersonálního nedorozumění v románech Na Chesilské pláži (2007) a Myslete na děti! (2014). Díla jsou analyzována metodou kritického čtení a interpretována v rámci hermeneutického přístupu v kombinaci s Iserovou teorií o čtenářově zkušenosti, s přihlédnutím k Foucaultově definici diskurzu a k některým obecně přijímaným tezím z psychologie. Výsledkem analýzy je závěr, že Ian McEwan používá deziluzi ve svých románech jako nástroj, jehož prostřednictvím se snaží povzbudit čtenáře ke kritickému zhodnocení svých předsudků o světě, navyklých vyprávěčských konvencí a sebereflexi, a zároveň vybízí čtenáře k diskuzi o tom, jakou narativní roli čtenář připisuje sobě a lidem kolem sebe. Tím, že vybízí čtenáře k vytvoření určité představy očekávaného rozuzlení příběhu, které je vzápětí rozvráceno, poukazuje Ian McEwan na to, že čtenář je uvyklý na...cs_CZ
dc.description.abstract(in English): The focus of this diploma thesis is disillusion in the works of the contemporary novelist Ian McEwan, particularly in his twenty-first century novels. The thesis analyses the disillusionment of the reader based on McEwan's work with traditional narratives and the reader's expectations, which is achieved through the employment of the unreliable narrator in Atonement (2001) and Sweet Tooth (2012), depiction of self-deception in Saturday (2005) and Solar (2010), and the misunderstanding on the interpersonal and intrapersonal level in On Chesil Beach (2007) and The Children Act (2014). The analysis uses the method of close reading and critical evaluation through the hermeneutic process in combination with Iser's theory about the reader, Foucault's definition of discourse and some generally accepted ideas based on psychology. The analysis reveals that Ian McEwan uses disillusion in his novels as a device through which he tries to encourage the reader to critically evaluate the reader's preconceptions about the world, the conventional narratives, and the roles the reader ascribes to him/herself and to the society around him/herself. By allowing the reader to build his/her expectations of the story's denouement and then crushing them, McEwan points out the reader's routine regarding a given...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectIan McEwan|disillusion|reader's expectations|unreliable narrator|self-deception|21st centuryen_US
dc.subjectIan McEwan|deziluze|čtenářova očekávání|nespolehlivý vypravěč|sebeklam|21. stoletícs_CZ
dc.titleDisillusion in Ian McEwan's 21st century Novelsen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-05-23
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId152022
dc.title.translatedDeziluze v románech Iana McEwana po roce 2000cs_CZ
dc.contributor.refereeKolinská, Klára
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.degree.disciplineAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglophone Literatures and Culturesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Diplomová práce se zabývá deziluzí v dílech současného spisovatele Iana McEwana, a to zejména v jeho románech z jednadvacátého století. Práce zkoumá, jak McEwan dosahuje efektu deziluze u čtenáře, jak pracuje s tradiční narací a čtenářovým očekáváním a jakým způsobem manipuluje se čtenářem prostřednictvím nespolehlivého vypravěče v knihách Pokání (2001) a Mlsoun (2012), zobrazením sebeklamu v dílech Sobota (2005) a Solar (2010) a zachycením mezilidského i intrapersonálního nedorozumění v románech Na Chesilské pláži (2007) a Myslete na děti! (2014). Díla jsou analyzována metodou kritického čtení a interpretována v rámci hermeneutického přístupu v kombinaci s Iserovou teorií o čtenářově zkušenosti, s přihlédnutím k Foucaultově definici diskurzu a k některým obecně přijímaným tezím z psychologie. Výsledkem analýzy je závěr, že Ian McEwan používá deziluzi ve svých románech jako nástroj, jehož prostřednictvím se snaží povzbudit čtenáře ke kritickému zhodnocení svých předsudků o světě, navyklých vyprávěčských konvencí a sebereflexi, a zároveň vybízí čtenáře k diskuzi o tom, jakou narativní roli čtenář připisuje sobě a lidem kolem sebe. Tím, že vybízí čtenáře k vytvoření určité představy očekávaného rozuzlení příběhu, které je vzápětí rozvráceno, poukazuje Ian McEwan na to, že čtenář je uvyklý na...cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The focus of this diploma thesis is disillusion in the works of the contemporary novelist Ian McEwan, particularly in his twenty-first century novels. The thesis analyses the disillusionment of the reader based on McEwan's work with traditional narratives and the reader's expectations, which is achieved through the employment of the unreliable narrator in Atonement (2001) and Sweet Tooth (2012), depiction of self-deception in Saturday (2005) and Solar (2010), and the misunderstanding on the interpersonal and intrapersonal level in On Chesil Beach (2007) and The Children Act (2014). The analysis uses the method of close reading and critical evaluation through the hermeneutic process in combination with Iser's theory about the reader, Foucault's definition of discourse and some generally accepted ideas based on psychology. The analysis reveals that Ian McEwan uses disillusion in his novels as a device through which he tries to encourage the reader to critically evaluate the reader's preconceptions about the world, the conventional narratives, and the roles the reader ascribes to him/herself and to the society around him/herself. By allowing the reader to build his/her expectations of the story's denouement and then crushing them, McEwan points out the reader's routine regarding a given...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV