Show simple item record

Conversion of Iran to Shiite Islam
dc.contributor.advisorOudová Holcátová, Barbara
dc.creatorHorňák, Milan
dc.date.accessioned2017-07-25T09:31:07Z
dc.date.available2017-07-25T09:31:07Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/87123
dc.description.abstractV této práci se zabývám konverzí íránské oblasti k ší'itskému islámu. Ta probíhala pod patronátem dynastie Safíovců mezi lety 1501 a 1736. Věnuji se primárně jednotlivým náboženským skupinám, které v této době státní podporu neměly. Na nich pak ukazuji, jakým způsobem se proměnilo íránské rozmanité náboženské prostředí ze sunnitského s mnoha heterodoxními a jinověrnými skupinami na centralizovanou říši s ší'itskou identitou. Panovaly zde významné rozdíly v jednotlivých obdobích. Po většinu šestnáctého století se Safíovci snaží budovat ší'itskou identitu země s vlastní mesianistickou rolí, na což doplácejí zejména sunnité, súfijské řády a ostatní ší'itské směry. Naopak v sedmnáctém století už je ší'itská identita pevně zakořeněná a probíhají jen přesuny křesťanského obyvatelstva z politických důvodů. V samém závěrů safíovské vlády, v době úpadku říše, se vrstva vlivných kleriků snaží o sjednocení obyvatelstva na základě ší'itské islámu a přicházejí další perzekuce, tentokrát cílící na sunnity a neislámské menšiny říše. Během celého safíovského období navíc probíhá úpadek heterodoxního islámu neseného původním safíovským súfijským řádem, jehož milenialismus se v průběhu času neutralizuje.cs_CZ
dc.description.abstractThe subject of this paper is the conversion of the Iranian area to Shi'a Islam. This conversion took place under the patronage of the Safavid dynasty in the period between the years 1501 and 1736. I deal primarily with individual religious groups which did not have the support of the state in this period. On these I demonstrate the way Iranian diverse religious scene changed from a Sunni one with many heterodox and unislamic groups to a centralized polity with a Shi'ite identity. There was a great difference between the two Safavid centuries. In the 16th the kings focused on building a Shi'ite identity for their lands while keeping their own messianic role. That was detrimental mainly for Sunnis, Sufi orders, and other Shi'ite groups. Contrarily, in the 17th centrury the Shi'ite identity was well rooted and only politically motivated movements of Christian population took place. In the very end of Safavid rule, in a time of decline, a class of influential clerics tried to unite the population under Shi'ite Islam and instigated another wave of persecutions targeting this time Sunnis and non-Islamic minorities. During the whole Safavid period the heterodox Islam of the original Safavid Sufi order declined, since their chiliasm was over time neutralized.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectConversion|Safavid|Islam|Shi'a|religious minorities|Qizilbash|ghulat|Iranen_US
dc.subjectKonverze|Safíovci|islám|ší'a|náboženské menšiny|Kizilbaš|ghulát|Íráncs_CZ
dc.titleKonverze Íránu k ší'itskému islámucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-06-19
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId178650
dc.title.translatedConversion of Iran to Shiite Islamen_US
dc.contributor.refereeŽenka, Josef
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineReligious Studiesen_US
thesis.degree.disciplineReligionistikacs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csReligionistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enReligious Studiesen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV této práci se zabývám konverzí íránské oblasti k ší'itskému islámu. Ta probíhala pod patronátem dynastie Safíovců mezi lety 1501 a 1736. Věnuji se primárně jednotlivým náboženským skupinám, které v této době státní podporu neměly. Na nich pak ukazuji, jakým způsobem se proměnilo íránské rozmanité náboženské prostředí ze sunnitského s mnoha heterodoxními a jinověrnými skupinami na centralizovanou říši s ší'itskou identitou. Panovaly zde významné rozdíly v jednotlivých obdobích. Po většinu šestnáctého století se Safíovci snaží budovat ší'itskou identitu země s vlastní mesianistickou rolí, na což doplácejí zejména sunnité, súfijské řády a ostatní ší'itské směry. Naopak v sedmnáctém století už je ší'itská identita pevně zakořeněná a probíhají jen přesuny křesťanského obyvatelstva z politických důvodů. V samém závěrů safíovské vlády, v době úpadku říše, se vrstva vlivných kleriků snaží o sjednocení obyvatelstva na základě ší'itské islámu a přicházejí další perzekuce, tentokrát cílící na sunnity a neislámské menšiny říše. Během celého safíovského období navíc probíhá úpadek heterodoxního islámu neseného původním safíovským súfijským řádem, jehož milenialismus se v průběhu času neutralizuje.cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of this paper is the conversion of the Iranian area to Shi'a Islam. This conversion took place under the patronage of the Safavid dynasty in the period between the years 1501 and 1736. I deal primarily with individual religious groups which did not have the support of the state in this period. On these I demonstrate the way Iranian diverse religious scene changed from a Sunni one with many heterodox and unislamic groups to a centralized polity with a Shi'ite identity. There was a great difference between the two Safavid centuries. In the 16th the kings focused on building a Shi'ite identity for their lands while keeping their own messianic role. That was detrimental mainly for Sunnis, Sufi orders, and other Shi'ite groups. Contrarily, in the 17th centrury the Shi'ite identity was well rooted and only politically motivated movements of Christian population took place. In the very end of Safavid rule, in a time of decline, a class of influential clerics tried to unite the population under Shi'ite Islam and instigated another wave of persecutions targeting this time Sunnis and non-Islamic minorities. During the whole Safavid period the heterodox Islam of the original Safavid Sufi order declined, since their chiliasm was over time neutralized.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV