dc.contributor.advisor | Mouralová, Magdalena | |
dc.creator | Konrádová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2020-08-21T22:37:34Z | |
dc.date.available | 2020-08-21T22:37:34Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/87072 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se věnuje tématu předškolního vzdělávání v České republice s konkrétním zaměřením na vztahy mezi školou a rodinou. Jejím cílem je prozkoumat a popsat vztahy mezi mateřskou školou (ředitelkami/učitelkami) a rodinou (rodiči dětí) v soudobé žité realitě těchto škol. Tento text se rovněž zabývá tím, zda či do jaké míry odpovídá současná realita českého předškolního vzdělávání konceptu partnerství nebo akontability, které představují jeho teoretická východiska. K naplnění cílů je využito studium veřejněpolitických dokumentů a zejména kvalitativní výzkumné šetření sestávající z dvanácti polostrukturovaných rozhovorů s ředitelkami/učitelkami veřejných mateřských škol. Na základě kvalitativního šetření mezi těmito respondentkami práce dochází k závěru, že podoba vztahů daných aktérů odpovídá spíše konceptu akontability než partnerství. Text práce dále totiž shledává, že akontabilita a partnerství jsou svým pojetím koncepty spíše protichůdnými. Ředitelky/učitelky mateřských škol se tak cítí akontabilní vůči rodičům a současně deklarují silnou vnitřní odpovědnost vůči dětem samotným. Výzkumná zjištění rovněž podrobněji ukazují diskrepanci mezi silně reflektovaným zájmem respondentek o partnerské vztahy a jejich neexistencí, přičemž zvláštní pozornost je věnovaná důvodům stojícím za tímto... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis concerns the topic of pre-primary education in the Czech Republic with a special focus on the school-family relations. The general aim of this study is to examine and describe the relations between kindergarten (principals/teachers) and family (parents of children) in the contemporary reality of these schools. Moreover, this text deals with the relations between mentioned stakeholders from the perspective of partnership and accountability which constitute its theoretical background. The objectives are fulfilled via qualitative research, particularly twelve semi-structured interviews with principals/teachers of public kindergartens, and analysis of relevant public policy documents. Based on the qualitative research among these respondents, it concludes that the relations between the actors involved correspond more to the concept of accountability than partnership. The text also indicates that accountability and partnership are rather contradictory concepts. The principals/teachers feel accountable to the parents and they also declare very strong responsibility towards the children themselves. The research findings also show in more detail the discrepancy between the strongly reflected interest of respondents in a partnership and its absence, with a particular attention paid to the reasons... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | akontabilita | cs_CZ |
dc.subject | mateřská škola | cs_CZ |
dc.subject | partnerství | cs_CZ |
dc.subject | předškolní vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | rodina | cs_CZ |
dc.subject | vztah | cs_CZ |
dc.subject | accountability | en_US |
dc.subject | kindergarten | en_US |
dc.subject | partnership | en_US |
dc.subject | pre-primary education | en_US |
dc.subject | family | en_US |
dc.subject | relation | en_US |
dc.title | Předškolní vzdělávání: vztahy mezi mateřskou školou a rodinou | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-06-19 | |
dc.description.department | Department of Public and Social Policy | en_US |
dc.description.department | Katedra veřejné a sociální politiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.identifier.repId | 165791 | |
dc.title.translated | Pre-primary education: relations between kindergarten and family | en_US |
dc.contributor.referee | Hejzlarová, Eva | |
dc.identifier.aleph | 002146147 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Veřejná a sociální politika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Public and Social Policy | en_US |
thesis.degree.program | Sociologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Sociology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra veřejné a sociální politiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Public and Social Policy | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Veřejná a sociální politika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Public and Social Policy | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Sociology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se věnuje tématu předškolního vzdělávání v České republice s konkrétním zaměřením na vztahy mezi školou a rodinou. Jejím cílem je prozkoumat a popsat vztahy mezi mateřskou školou (ředitelkami/učitelkami) a rodinou (rodiči dětí) v soudobé žité realitě těchto škol. Tento text se rovněž zabývá tím, zda či do jaké míry odpovídá současná realita českého předškolního vzdělávání konceptu partnerství nebo akontability, které představují jeho teoretická východiska. K naplnění cílů je využito studium veřejněpolitických dokumentů a zejména kvalitativní výzkumné šetření sestávající z dvanácti polostrukturovaných rozhovorů s ředitelkami/učitelkami veřejných mateřských škol. Na základě kvalitativního šetření mezi těmito respondentkami práce dochází k závěru, že podoba vztahů daných aktérů odpovídá spíše konceptu akontability než partnerství. Text práce dále totiž shledává, že akontabilita a partnerství jsou svým pojetím koncepty spíše protichůdnými. Ředitelky/učitelky mateřských škol se tak cítí akontabilní vůči rodičům a současně deklarují silnou vnitřní odpovědnost vůči dětem samotným. Výzkumná zjištění rovněž podrobněji ukazují diskrepanci mezi silně reflektovaným zájmem respondentek o partnerské vztahy a jejich neexistencí, přičemž zvláštní pozornost je věnovaná důvodům stojícím za tímto... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis concerns the topic of pre-primary education in the Czech Republic with a special focus on the school-family relations. The general aim of this study is to examine and describe the relations between kindergarten (principals/teachers) and family (parents of children) in the contemporary reality of these schools. Moreover, this text deals with the relations between mentioned stakeholders from the perspective of partnership and accountability which constitute its theoretical background. The objectives are fulfilled via qualitative research, particularly twelve semi-structured interviews with principals/teachers of public kindergartens, and analysis of relevant public policy documents. Based on the qualitative research among these respondents, it concludes that the relations between the actors involved correspond more to the concept of accountability than partnership. The text also indicates that accountability and partnership are rather contradictory concepts. The principals/teachers feel accountable to the parents and they also declare very strong responsibility towards the children themselves. The research findings also show in more detail the discrepancy between the strongly reflected interest of respondents in a partnership and its absence, with a particular attention paid to the reasons... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021461470106986 | |