Show simple item record

Bedřich Brenske and "the language of evil": Nazi totalitarian discourse as means of characterization in Arnošt Lustig's novella A Prayer for Kateřina Horovitzová
dc.contributor.advisorČermáková, Anna
dc.creatorGráfová, Sarah Jane
dc.date.accessioned2017-07-20T13:44:09Z
dc.date.available2017-07-20T13:44:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/86570
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zabývá komparací autentického a literárního nacistického diskurzu. Promítá již poměrně bohatě probádaný koncept původního nacistického jazyka na text českého literárního díla a zkoumá možnosti propojení tohoto jazyka s jeho beletristickou reflexí. Zvoleným postupem je podrobná paralelní analýza rysů a prostředků jednak reálného nacistického jazyka dle dosavadních jazykovědných a filologických poznatků, jednak diskurzu nacistické postavy Bedřicha Brenskeho z novely Arnošta Lustiga Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou (1964), přičemž ústřední pozici v obou rozborech zaujímá lexikálně sémantická rovina a její role v procesu psychologické manipulace; v rozboru beletristickém jsou brány v potaz též extralingvální a paralingvální aspekty Brenskeho projevu, o kterých je čtenář informován v diskurzu vypravěče. Při komparaci se zjišťuje vysoká míra korespondence jazyka původního a beletristického jednak co do samotných jazykových prostředků, jednak stran vztahu lexika ke komunikačním záměrům. Ve světle těchto shod a s přihlédnutím k spisovatelovým vlastním zkušenostem v nacistických koncentračních táborech i k jeho výrokům o vlastní motivaci k literární reflexi těchto zkušeností se v Závěru uvažuje o možnosti nahlížení na diskurz Brenskeho jako na zlomkový jazykový dokument...cs_CZ
dc.description.abstractThe present master's thesis undertakes to provide a comparative study of authentic and literary nazi discourse. It takes up the thread of research already carried out into the concept of original nazi language, projects existing observations on that phenomenon onto a work of Czech fine literature and examines the possibility of the drawing of parallels between authentic nazi discourse and its recreation in fiction. The method selected for the purpose is one of study and collation of the features and devices of original nazi language as described in existing linguistic and philological commentaries in parallel with a detailed analysis of the discourse of Bedřich Brenske, the prime nazi protagonist in Arnošt Lustig's novella A Prayer for Katerina Horovitzova (1964). The main focus throughout is on lexical and semantic aspects and their roles in the process of psychological manipulation; the analysis of the fictional text also casts light upon certain extralinguistic and paralinguistic aspects of Brenske's communication that are revealed to the reader through the narrator discourse. Consideration of Brenske's direct speech in the light of the original discourse of the Third Reich reveals a high degree of correspondence between the two, both on the fundamental level of linguistic features and in terms...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectArnošt Lustig|Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou|Bedřich Brenske|nacistický jazyk|nacistický diskurz|totalitní jazyk|jazyk Třetí říše|literatura holokaustu|rétorika|manipulacecs_CZ
dc.subjectArnost Lustig|A Prayer for Katerina Horovitzova|Bedrich Brenske|nazi language|nazi discourse|totalitarian language|language of the Third Reich|holocaust literature|rhetoric|manipulationen_US
dc.titleK Bedřichu Brenskemu a "jazyku zla": řeč nacistické totality jako charakterizační prostředek v Lustigově novele Modlitba pro Kateřinu Horovitzovoucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-05-30
dc.description.departmentInstitute of Czech Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav bohemistických studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId169485
dc.title.translatedBedřich Brenske and "the language of evil": Nazi totalitarian discourse as means of characterization in Arnošt Lustig's novella A Prayer for Kateřina Horovitzováen_US
dc.contributor.refereeAdamovičová, Ana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeština pro cizincecs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech for Non-Native Speakersen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav bohemistických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeština pro cizincecs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech for Non-Native Speakersen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce se zabývá komparací autentického a literárního nacistického diskurzu. Promítá již poměrně bohatě probádaný koncept původního nacistického jazyka na text českého literárního díla a zkoumá možnosti propojení tohoto jazyka s jeho beletristickou reflexí. Zvoleným postupem je podrobná paralelní analýza rysů a prostředků jednak reálného nacistického jazyka dle dosavadních jazykovědných a filologických poznatků, jednak diskurzu nacistické postavy Bedřicha Brenskeho z novely Arnošta Lustiga Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou (1964), přičemž ústřední pozici v obou rozborech zaujímá lexikálně sémantická rovina a její role v procesu psychologické manipulace; v rozboru beletristickém jsou brány v potaz též extralingvální a paralingvální aspekty Brenskeho projevu, o kterých je čtenář informován v diskurzu vypravěče. Při komparaci se zjišťuje vysoká míra korespondence jazyka původního a beletristického jednak co do samotných jazykových prostředků, jednak stran vztahu lexika ke komunikačním záměrům. Ve světle těchto shod a s přihlédnutím k spisovatelovým vlastním zkušenostem v nacistických koncentračních táborech i k jeho výrokům o vlastní motivaci k literární reflexi těchto zkušeností se v Závěru uvažuje o možnosti nahlížení na diskurz Brenskeho jako na zlomkový jazykový dokument...cs_CZ
uk.abstract.enThe present master's thesis undertakes to provide a comparative study of authentic and literary nazi discourse. It takes up the thread of research already carried out into the concept of original nazi language, projects existing observations on that phenomenon onto a work of Czech fine literature and examines the possibility of the drawing of parallels between authentic nazi discourse and its recreation in fiction. The method selected for the purpose is one of study and collation of the features and devices of original nazi language as described in existing linguistic and philological commentaries in parallel with a detailed analysis of the discourse of Bedřich Brenske, the prime nazi protagonist in Arnošt Lustig's novella A Prayer for Katerina Horovitzova (1964). The main focus throughout is on lexical and semantic aspects and their roles in the process of psychological manipulation; the analysis of the fictional text also casts light upon certain extralinguistic and paralinguistic aspects of Brenske's communication that are revealed to the reader through the narrator discourse. Consideration of Brenske's direct speech in the light of the original discourse of the Third Reich reveals a high degree of correspondence between the two, both on the fundamental level of linguistic features and in terms...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav bohemistických studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV