Show simple item record

Detection of the measurement error using the reaction time
dc.contributor.advisorRemr, Jiří
dc.creatorAntoňová, Tereza
dc.date.accessioned2017-07-20T10:25:32Z
dc.date.available2017-07-20T10:25:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/86401
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá detekcí chyb měření pomocí reakčního času na základě pozice otázky v dotazníku. Největší část teoretické kapitoly je věnována respondentovi, který je v této práci zkoumaným zdrojem chyby. Respondent musí k zodpovězení otázky provést kognitivní proces. Různé vlivy působící na tento proces mohou mít efekt na akurátnost respondentovi odpovědi. Často zmiňovanými vlivy jsou věk, vzdělání a motivace respondenta. Absence motivace či její ztráta může mít vliv na míru úsilí v rámci provedení celého kognitivního procesu. Respondent pak nevěnuje otázce patřičnou pozornost a popřípadě čas. Čas, který respondent otázce věnuje, se nazývá reakční čas a může být použit jako indikátor jeho kognitivního úsilí otázku zodpovědět. Na základě realizovaných studií byly sestaveny hypotézy o změně délky reakčního času s pozicí otázky v dotazníku, o vlivu respondentových charakteristik na reakční čas a jeho zkrácení v průběhu dotazníku. Signifikantní zkrácení reakčního času u otázky s pozdější pozicí bylo použito jako indikátor možného výskytu chyby měření. Na základě výsledků analýz s podporou z předešlých výzkumů lze říci, že respondenti mají tendenci čas s postupem v dotazníku zkracovat. Nicméně analýza neukázala, že by zkrácení reakčního času znamenalo naměření jiných odpovědí. Vliv na délku...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the detection of measurement error based on the question order using the reaction time. The major part of the theoretical chapter deals with the respondent as the source of the error. A respondent needs to proceed through a cognitive process to answer a question. Various influences affect the process and they might have an effect on the accuracy of the answer. The frequently mentioned effects are age, education and motivation of respondent. The absence of respondents' motivation might lead to a reduction of their effort to properly proceed with the cognitive process. In that case, the respondent does not dedicate the appropriate cognitive effort and time to a question in the questionnaire. That length of time, which the respondent takes to answer, is called the reaction time and it is suggested that it might be used as an indicator of the amount of cognitive effort. Based on previously executed studies, the author designed hypotheses about the change in length of the reaction time with a change of question position in a questionnaire, about the effect of respondents' characteristics on the reaction time and its shortening. The significant shortening of the reaction time on the question located closer to the end of the experimental questionnaire is used as an indicator...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectMeasurement errorsen_US
dc.subjectthe question orderen_US
dc.subjectthe reaction timeen_US
dc.subjectthe respondent's characteristicsen_US
dc.subjectChyba měřenícs_CZ
dc.subjectpozice otázkycs_CZ
dc.subjectreakční čascs_CZ
dc.subjectcharakteristiky respondentacs_CZ
dc.titleDetekce chyby měření pomocí reakčního časucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-06-19
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId190869
dc.title.translatedDetection of the measurement error using the reaction timeen_US
dc.contributor.refereeHendl, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá detekcí chyb měření pomocí reakčního času na základě pozice otázky v dotazníku. Největší část teoretické kapitoly je věnována respondentovi, který je v této práci zkoumaným zdrojem chyby. Respondent musí k zodpovězení otázky provést kognitivní proces. Různé vlivy působící na tento proces mohou mít efekt na akurátnost respondentovi odpovědi. Často zmiňovanými vlivy jsou věk, vzdělání a motivace respondenta. Absence motivace či její ztráta může mít vliv na míru úsilí v rámci provedení celého kognitivního procesu. Respondent pak nevěnuje otázce patřičnou pozornost a popřípadě čas. Čas, který respondent otázce věnuje, se nazývá reakční čas a může být použit jako indikátor jeho kognitivního úsilí otázku zodpovědět. Na základě realizovaných studií byly sestaveny hypotézy o změně délky reakčního času s pozicí otázky v dotazníku, o vlivu respondentových charakteristik na reakční čas a jeho zkrácení v průběhu dotazníku. Signifikantní zkrácení reakčního času u otázky s pozdější pozicí bylo použito jako indikátor možného výskytu chyby měření. Na základě výsledků analýz s podporou z předešlých výzkumů lze říci, že respondenti mají tendenci čas s postupem v dotazníku zkracovat. Nicméně analýza neukázala, že by zkrácení reakčního času znamenalo naměření jiných odpovědí. Vliv na délku...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the detection of measurement error based on the question order using the reaction time. The major part of the theoretical chapter deals with the respondent as the source of the error. A respondent needs to proceed through a cognitive process to answer a question. Various influences affect the process and they might have an effect on the accuracy of the answer. The frequently mentioned effects are age, education and motivation of respondent. The absence of respondents' motivation might lead to a reduction of their effort to properly proceed with the cognitive process. In that case, the respondent does not dedicate the appropriate cognitive effort and time to a question in the questionnaire. That length of time, which the respondent takes to answer, is called the reaction time and it is suggested that it might be used as an indicator of the amount of cognitive effort. Based on previously executed studies, the author designed hypotheses about the change in length of the reaction time with a change of question position in a questionnaire, about the effect of respondents' characteristics on the reaction time and its shortening. The significant shortening of the reaction time on the question located closer to the end of the experimental questionnaire is used as an indicator...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV