Zobrazit minimální záznam

Explanation of professional and educational visions of pupils in the ninth grade
dc.contributor.advisorRemr, Jiří
dc.creatorVařeková, Karolína
dc.date.accessioned2020-08-19T09:46:25Z
dc.date.available2020-08-19T09:46:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/86258
dc.description.abstract1 Abstract This thesis is focused on the interpretation of the ninth-grade pupil's conceptions of hierarchical segmentation of society based on profession and obtained degree of education. Its main goal is to clarify student's perception of inequalities of social status among different work positions and to understand impact of study achievements on their vertical grouping. Theoretical part deals with sociological theories to explain the role of occupation and education in formation and maintenance of social stratification. Analytical part validates theoretical explanations by qualitative research conducted within one ninth class. Research questions are answered by qualitative analysis of data acquired by in-depth semi-structured interviews. Student's conceptions correspond to the basic three-dimensional hierarchical classification of the social layers defined in theoretical part. Mutual inequalities of those layers depend mainly on the level of work position which is related to particular layers. Pupils perceive different social status among vertically segmented vocational groups to be justified because individuals within those categories are distinguished by different personality traits. Achievement of specific social status depends to a great extent on educational performance, which is a measure of...en_US
dc.description.abstract1 Abstrakt Předkládaná bakalářská práce se zaměřuje na interpretaci způsobu, kterým je v představách žáků deváté třídy společnost hierarchicky segmentována na základě vykonávání odlišných povolání a absolvování rozdílných stupňů vzdělání. Cílem práce je objasnit studentovo vnímání nerovností ve společenském postavení mezi různými pracovními pozicemi a chápání vlivu studijních úspěchů na jejich vertikální seskupování. V teoretické části je sociologickými teoriemi vysvětlena úloha povolání a vzdělání při utváření a udržování sociální stratifikace. Teoretické koncepty jsou v analytické části ověřeny skrz kvalitativní výzkum uskutečněný v rámci jedné deváté třídy. Výzkumné otázky jsou zodpovězeny prostřednictvím kvalitativní analýzy dat získaných z hloubkových polostrukturovaných rozhovorů. Představy žáků odpovídají základnímu, v teoretické části definovanému, trojdimenzionálnímu hierarchickému členění sociálních vrstev, jejichž vzájemné nerovnosti podléhají zejména úrovním pracovních pozic pojících se k daným vrstvám. Mezi vertikálně členěnými profesními skupinami jsou rozdílná společenská postavení vnímaná žáky jako opodstatněná, jelikož jedinci nacházející se v těchto kategoriích se vyznačují odlišnými osobnostními dispozicemi. Dle výsledků analýzy dosažení určitého společenského postavení do velké míry...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectsociální stratifikacecs_CZ
dc.subjectpovolánícs_CZ
dc.subjectvzdělánícs_CZ
dc.subjectžákcs_CZ
dc.subjectspolečenské postavenícs_CZ
dc.subjectkvalitativní výzkumcs_CZ
dc.subjectsocial stratificationen_US
dc.subjectoccupationen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectpupilen_US
dc.subjectsocial statusen_US
dc.subjectqualitative researchen_US
dc.titleExplanace profesních a edukačních představ žáků jedné deváté třídycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-06-12
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId178716
dc.title.translatedExplanation of professional and educational visions of pupils in the ninth gradeen_US
dc.contributor.refereePetrúšek, Ivan
dc.identifier.aleph002144408
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology a Social Policyen_US
thesis.degree.disciplineSociologie a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology a Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs1 Abstrakt Předkládaná bakalářská práce se zaměřuje na interpretaci způsobu, kterým je v představách žáků deváté třídy společnost hierarchicky segmentována na základě vykonávání odlišných povolání a absolvování rozdílných stupňů vzdělání. Cílem práce je objasnit studentovo vnímání nerovností ve společenském postavení mezi různými pracovními pozicemi a chápání vlivu studijních úspěchů na jejich vertikální seskupování. V teoretické části je sociologickými teoriemi vysvětlena úloha povolání a vzdělání při utváření a udržování sociální stratifikace. Teoretické koncepty jsou v analytické části ověřeny skrz kvalitativní výzkum uskutečněný v rámci jedné deváté třídy. Výzkumné otázky jsou zodpovězeny prostřednictvím kvalitativní analýzy dat získaných z hloubkových polostrukturovaných rozhovorů. Představy žáků odpovídají základnímu, v teoretické části definovanému, trojdimenzionálnímu hierarchickému členění sociálních vrstev, jejichž vzájemné nerovnosti podléhají zejména úrovním pracovních pozic pojících se k daným vrstvám. Mezi vertikálně členěnými profesními skupinami jsou rozdílná společenská postavení vnímaná žáky jako opodstatněná, jelikož jedinci nacházející se v těchto kategoriích se vyznačují odlišnými osobnostními dispozicemi. Dle výsledků analýzy dosažení určitého společenského postavení do velké míry...cs_CZ
uk.abstract.en1 Abstract This thesis is focused on the interpretation of the ninth-grade pupil's conceptions of hierarchical segmentation of society based on profession and obtained degree of education. Its main goal is to clarify student's perception of inequalities of social status among different work positions and to understand impact of study achievements on their vertical grouping. Theoretical part deals with sociological theories to explain the role of occupation and education in formation and maintenance of social stratification. Analytical part validates theoretical explanations by qualitative research conducted within one ninth class. Research questions are answered by qualitative analysis of data acquired by in-depth semi-structured interviews. Student's conceptions correspond to the basic three-dimensional hierarchical classification of the social layers defined in theoretical part. Mutual inequalities of those layers depend mainly on the level of work position which is related to particular layers. Pupils perceive different social status among vertically segmented vocational groups to be justified because individuals within those categories are distinguished by different personality traits. Achievement of specific social status depends to a great extent on educational performance, which is a measure of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990021444080106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV