Show simple item record

The using of Feuerstein Instrumental Enrichment for developing reading strategies of adolescents with dyslexia
dc.contributor.advisorSaicová Římalová, Lucie
dc.creatorBurešová, Hana
dc.date.accessioned2020-11-26T21:29:19Z
dc.date.available2020-11-26T21:29:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/86112
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to analyse the development of reading strategies of adolescent pupils with dyslexia using Feuerstein's Instrumental Enrichment, an internationally recognized method which is aimed at the development of cognitive functions. In the context of the actual legislative changes in the education of pupils with special educational needs, this reflects the needs of educational practice. The theoretical part summarizes the basic terminology and the state of the Czech and foreign literature related to the topic of this work. The research part of the work characterizes the research design and the research sample, and then presents individual results and conclusions for further researches and educational practice. The objectives of the research can be divided into two levels, in the qualitative part of the research there were realized special reeducations of adolescent pupils with dyslexia using set of teaching materials based on the principles of Feuerstein's Instrumental Enrichment. In this part of the thesis, the aim was to describe and analyze selected factors influencing the development of reading strategies of adolescents with dyslexia involved in the research (own learning process, behavior of pupils and lecturer); to find out what reading strategies are developed in...en_US
dc.description.abstractTato práce se zabývá problematikou rozvoje čtenářských strategií dospívajících žáků s dyslexií za využití Feuersteinova instrumentálního obohacování, mezinárodně uznávané metody zacílené na rozvoj kognitivních funkcí. V souvislosti s aktuálními legislativními změnami ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami tak reflektuje potřeby vzdělávací praxe. Teoretická část shrnuje základní terminologii a stav domácí a zahraniční literatury vztahující se k tématu práce. Ve výzkumné části práce je charakterizován design výzkumu a výzkumný vzorek, následně jsou představeny jednotlivé výsledky a závěry pro další výzkum a vzdělávací praxi. Cíle výzkumu lze rozdělit do dvou rovin, v kvalitativní části výzkumu proběhla realizace speciálních reedukací dospívajících žáků s dyslexií za využití sady výukových materiálů založených na principech Feuersteinova instrumentálního obohacování. V této části práce bylo cílem popsat a analyzovat vybrané faktory ovlivňující rozvoj čtenářských strategií dospívajících s dyslexií zapojených do výzkumu (vlastní učební proces, chování žáků a lektora); zjistit, jaké čtenářské strategie jsou u dospívajících s dyslexií zapojených do daného výzkumu rozvíjeny, které deficity kognitivních funkcí se u výzkumného vzorku projevují při recepci textu a jaká kritéria...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectAdolescent|Cognitive Function|Dyslexia|Instrumental Enrichment|Reading Strategies|Reuven Feuersteinen_US
dc.subjectčtenářské strategie|dospívající|dyslexie|instrumentální obohacování|kognitivní funkce|Reuven Feuersteincs_CZ
dc.titleVyužití Feuersteinova instrumentálního obohacování pro rozvoj čtenářských strategií dospívajících s dyslexiícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-06-20
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId146353
dc.title.translatedThe using of Feuerstein Instrumental Enrichment for developing reading strategies of adolescents with dyslexiaen_US
dc.contributor.refereeZajícová, Pavla
dc.contributor.refereeMorávková Krejčová, Lenka
dc.identifier.aleph002144181
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidaktika konkrétního jazykacs_CZ
thesis.degree.disciplineForeign Language Teachingen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika konkrétního jazykacs_CZ
uk.degree-discipline.enForeign Language Teachingen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá problematikou rozvoje čtenářských strategií dospívajících žáků s dyslexií za využití Feuersteinova instrumentálního obohacování, mezinárodně uznávané metody zacílené na rozvoj kognitivních funkcí. V souvislosti s aktuálními legislativními změnami ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami tak reflektuje potřeby vzdělávací praxe. Teoretická část shrnuje základní terminologii a stav domácí a zahraniční literatury vztahující se k tématu práce. Ve výzkumné části práce je charakterizován design výzkumu a výzkumný vzorek, následně jsou představeny jednotlivé výsledky a závěry pro další výzkum a vzdělávací praxi. Cíle výzkumu lze rozdělit do dvou rovin, v kvalitativní části výzkumu proběhla realizace speciálních reedukací dospívajících žáků s dyslexií za využití sady výukových materiálů založených na principech Feuersteinova instrumentálního obohacování. V této části práce bylo cílem popsat a analyzovat vybrané faktory ovlivňující rozvoj čtenářských strategií dospívajících s dyslexií zapojených do výzkumu (vlastní učební proces, chování žáků a lektora); zjistit, jaké čtenářské strategie jsou u dospívajících s dyslexií zapojených do daného výzkumu rozvíjeny, které deficity kognitivních funkcí se u výzkumného vzorku projevují při recepci textu a jaká kritéria...cs_CZ
uk.abstract.enThe purpose of this thesis is to analyse the development of reading strategies of adolescent pupils with dyslexia using Feuerstein's Instrumental Enrichment, an internationally recognized method which is aimed at the development of cognitive functions. In the context of the actual legislative changes in the education of pupils with special educational needs, this reflects the needs of educational practice. The theoretical part summarizes the basic terminology and the state of the Czech and foreign literature related to the topic of this work. The research part of the work characterizes the research design and the research sample, and then presents individual results and conclusions for further researches and educational practice. The objectives of the research can be divided into two levels, in the qualitative part of the research there were realized special reeducations of adolescent pupils with dyslexia using set of teaching materials based on the principles of Feuerstein's Instrumental Enrichment. In this part of the thesis, the aim was to describe and analyze selected factors influencing the development of reading strategies of adolescents with dyslexia involved in the research (own learning process, behavior of pupils and lecturer); to find out what reading strategies are developed in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990021441810106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV