Vliv mediálního pokrytí období světových epidemií na společnost (na příkladu virů ebola a zika)
The social impact of the media coverage of world epidemics (exemplified on ebola and zika viruses)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85999Identifikátory
SIS: 180165
Kolekce
- Kvalifikační práce [18160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trunečková, Ludmila
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
15. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mimořádná událost, virus ebola, virus zika, farmaceutický průmysl, mediální pokrytí, vliv médií, případová studie, analýza, rozhovorKlíčová slova (anglicky)
Extraordinary event, ebola virus, zika virus, pharmaceutical industry, media coverage, media influence, case study, analysis, interviewTato bakalářská práce se věnuje vlivu médií na společnost během epidemií virů ebola (v letech 2014-2016) a zika (v roce 2016). Teoretická část charakterizuje základní pojmy a stručně popisuje průběh obou epidemií. Následně předkládá teoretický základ k problematice vlivu mediálních sdělení na publikum, na společnost a na farmaceutický průmysl. Krátce také rozebírá úpravu referování o nemocech ve vybraných kodexech (v kodexu veřejnoprávní České televize, v kodexu britské veřejnoprávní televize BBC a v kodexu Asociace televizních organizací ČR). V praktické části jsou poznatky z části teoretické aplikovány do případové studie, kde jsou analyzovány audiovizuální zpravodajské příspěvky České televize a televize Nova během epidemií eboly a ziky. Práce si všímá četnosti a frekvence příspěvků ve sledovaném období, zajímá se o charakter zpráv, jejich jazykovou úpravu i hosty, kteří v příspěvcích vystupují. Analýza je doplněna o popis redakční práce v obou televizích. Následně jsou na základě výsledků průzkumů veřejného mínění vybrány nejviditelnější vlivy, které mediální pokrytí vyvolalo u publika, a na základě rozhovorů s odborníky charakterizovány účinky, které zpravodajství o epidemiích vyvolalo ve farmaceutickém průmyslu. Závěr je věnován návrhu úpravy, která by v podobných situacích eliminovala výskyt...
This bachelor thesis focuses on the media influence on society during Ebola epidemic (in 2014-2016) and Zika epidemic (in 2016). The theoretical part describes the basic concepts and outlines the progress of both epidemics. Then presents a theoretical basis for the issue of the influence of media messages on the audience, society and the pharmaceutical industry. This part also briefly discusses the adaptation of reporting about diseases in the selected ethical codes (The Czech Television Code, BBC Editorial Guidelines and The Code of Association of Television Organizations CR). In the practical part, the findings from the theoretical part are applied in the case study, where the audio-visual news from The Czech television and Television Nova during Ebola and Zika epidemics are analysed. The thesis notices frequency of the news during these periods, the character of the news, language usage and the guests who appear in the broadcasting. The analysis is accompanied by a description of the editorial work in both televisions. Subsequently, based on the results of opinion polls, there are chosen the most visible effects, that the media coverage caused on the audience. Based on the interviews with several experts, there are characterized the effects, which reports of epidemics caused on the...