Archeologie okouzlení novými technologiemi ve vědeckých diskurzech
Archeology of enchantment by new technologies in science discourses
dizertační práce (NEOBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85726Identifikátory
SIS: 134498
Kolekce
- Kvalifikační práce [18207]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Skovajsa, Marek
Bulvas Stejskal, Jakub
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
19. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
archeologie, technologie, okouzlení, diskurz, estetika, sociologieKlíčová slova (anglicky)
archeology, technology, enchantment, discourse, aesthetic, sociologyv českém jazyce Práce se zabývá okouzlením novými informačními technologiemi, které se objevovalo v humanitních a společenskovědních diskurzech na přelomu dvacátého a jednadvacátého století. Za pomocí archeologické metody Michela Foucaulta a jejích současných obdob historické epistemologie a ontologie zkoumá podmínky, které zakládaly pojem okouzlení v estetice. Na pozadí teze Maxe Webera o odkouzlení světa práce zjišťuje, že koncept okouzlení je zatížen epistemologickými a ontologickými rozpory. Tyto tenze lze vystopovat také v současných výkladech, které užívají pojmu okouzlení v souvislosti s novými informačními technologiemi. V závěru práce zvažuje možnost využít pro popis a výklad zmíněného jevu koncept sublimních diskurzů, který neimplikuje rozpory přítomné v pojmu okouzlení.
v anglickém jazyce The theses focuses on enchantment by new information technologies which occurred in humanities and social science discourses at the turn of twentieth and twenty-first century. Using archaelogical method of Michel Foucault and its recent inspirations historical epistemology and ontology it investigates the conditions which built the term enchantment in aesthetics. Based on examinig Max Weber's thesis about the disenchantment of the world the work finds that the concept of enchantment implies epistemological and ontological contradictions. These tensions can be traced also in contemporary interpretations that use the concept of enchantment in connection with new information technologies. In conclusion, the theses consideres the possibility of using the concpet of sublime discourses for the description and explanation of the phenomenon, which do not imply the contradictions present in the notion of enchantment.