Představy o vzniku života ve vědě vs. SŠ učebnicích
Conceptions about the Origin of Life in Science vs. High School Textbooks
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85673Identifiers
Study Information System: 186455
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Toman, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry Oriented at Education - Biology Oriented at Education
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
8. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vznik života, buňka, teorie, učebnice, definice životaKeywords (English)
origin of life, cell, theory, textbook, definition of lifeTeorie vzniku života v hodinách biologie na středních školách - toto téma se v učebnicích omezuje na pojmy jako abiogeneze, panspermismus, kreacionismus, biologická a chemické evoluce. To co bylo před lety vepsáno do středoškolských učebnic, ve většině případů již není aktuální. Cílem této bakalářské práce je shrnout nejnovější vědecké poznatky související s tématem vzniku života a následně je porovnat s obsahem středoškolských učebnic, který je předkládán studentům středních škol. Práce je rozdělena na tři části, kde první bude literární rešerše zaměřená na odborné vědecké články věnující se tématu vzniku života (buňky). Další tvoří rešerše obsahu výukového materiálu středoškolských učebnic a v poslední dvě předcházející části porovnám. Mojí snahou je poukázat na informace, které mohou být již mylné či zastaralé a na středních školách jsou přednášeny studentům jako fakta. Po srovnání aktuálních poznatků s obsahy dnes používaných učebnic bych doporučila samotný výklad aktualizovat informacemi, o které bylo v posledních letech toto téma obohaceno.
The theory of the origin of life in lessons of biology in secondary schools - this topic is limited on concepts such as abiogenesis, panspermia, creationism, biological and chemical evolution in textbooks. What was written in textbooks years ago is, in many cases, no longer upto date. The aim of this bachelor thesis is to summarize the most recent scientific pieces of knowledge relevant to the topic of the origin of life and ensuingly compare them with the material that is presented to students at secondary schools. This bachelor thesis consists of three parts, where the first is a literary research focused on technical scientific articles dealing with the topic of the origin of life (cell). The following part contains a research of the contents of educational material and textbooks, and I compare the two previous parts in the last one. My effort is to point out information that can already be mistaken or archaic, and are being lectured to students as facts in secondary schools. After comparing the current knowledge with the contents of the textbooks I have used today, I would recommend the actual interpretation to be updated by the information that has been enriched in the past years.