Show simple item record

Music Perception Projects in Pre-School Education
dc.contributor.advisorKodejška, Miloš
dc.creatorVaňátková, Kateřina
dc.date.accessioned2017-06-23T09:51:40Z
dc.date.available2017-06-23T09:51:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/85446
dc.description.abstractCílem práce bylo ověřit účinnost poslechových aktivit dětí předškolního věku v období pěti až šesti letech, představit využití metodiky poslechu hudby Jaroslava Herdena v podmínkách předškolní výchovy a vzdělávání a prokázat význam motivace a integrativních aktivit pro rozvoj pozornosti a celkového harmonického vývoje dítěte. V teoretické části jsem přiblížila vstup hudby do vědomí dítěte z hlediska základních psychických znaků a funkcí důležitých pro vnímání. Představila jsem základní hudební schopnosti, především hudební tvořivost, představivost a fantazii. V závěru teorie jsem osvětlila základní výrazové a formotvorné prostředky důležité pro hudební percepci a percepci v hudebně ontogenetickém kontextu a uvedla filozofii pedagogického myšlení o poslechových činnostech profesora Jaroslava Herdena. V praktické části jsem uvedla ucelený autorský projekt zahrnující metodiku poslechu hudby Jaroslava Herdena přizpůsobenou věku dětí od pěti do šesti let. Tento projekt jsem zrealizovala a následně vyhodnotila. Na základě výsledků výzkumu jsem dospěla k závěru, že za předpokladu silné motivace je poslechový projekt velmi dobře využitelný k rozvoji dětské percepce a apercepce a pozitivně ovlivňuje celou psychofyziologickou stránku dítěte.cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to verify the effectiveness of children's listening activities in the preschool period from five to six years of age, to introduce the utilization of methodology connected with listening to the music by Jaroslav Herden in terms of preschool education, and to demonstrate the importance of motivation and integrative activities for the development of attention together with the overall harmonious development of children. In the theoretical part, I analyse the input of music into the consciousness of children in terms of basic psychological features and functions which are important for perception. I introduce basic musical abilities, particularly musical creativity and imagination. The theoretical part is concluded with the clarification of basic means of expression and shape features, which are important not only for the music perception as such, but also the music perception in an ontogenetic context. Moreover, I also present the philosophy of educational thinking concerning the listening activities proposed by Professor Jaroslav Herden. In the practical part, I introduce a comprehensive authorial project involving the methodology of Jaroslav Herden's music tailored to children who are aged from five to six years. This project was implemented into practice and evaluated...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectPoslechové činnosti. Psychické znaky. Charakteristika vnímání. Hudební schopnosti. Metodika poslechových činnostícs_CZ
dc.subjectListening activities. Prychological characteristics. Characteristics of perception. Musical abilities. Methodology of listening activitiesen_US
dc.titleHudebně poslechové projekty v předškolním vzdělávánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-05-30
dc.description.departmentKatedra hudební výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId162401
dc.title.translatedMusic Perception Projects in Pre-School Educationen_US
dc.contributor.refereeVáňová, Hana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem práce bylo ověřit účinnost poslechových aktivit dětí předškolního věku v období pěti až šesti letech, představit využití metodiky poslechu hudby Jaroslava Herdena v podmínkách předškolní výchovy a vzdělávání a prokázat význam motivace a integrativních aktivit pro rozvoj pozornosti a celkového harmonického vývoje dítěte. V teoretické části jsem přiblížila vstup hudby do vědomí dítěte z hlediska základních psychických znaků a funkcí důležitých pro vnímání. Představila jsem základní hudební schopnosti, především hudební tvořivost, představivost a fantazii. V závěru teorie jsem osvětlila základní výrazové a formotvorné prostředky důležité pro hudební percepci a percepci v hudebně ontogenetickém kontextu a uvedla filozofii pedagogického myšlení o poslechových činnostech profesora Jaroslava Herdena. V praktické části jsem uvedla ucelený autorský projekt zahrnující metodiku poslechu hudby Jaroslava Herdena přizpůsobenou věku dětí od pěti do šesti let. Tento projekt jsem zrealizovala a následně vyhodnotila. Na základě výsledků výzkumu jsem dospěla k závěru, že za předpokladu silné motivace je poslechový projekt velmi dobře využitelný k rozvoji dětské percepce a apercepce a pozitivně ovlivňuje celou psychofyziologickou stránku dítěte.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to verify the effectiveness of children's listening activities in the preschool period from five to six years of age, to introduce the utilization of methodology connected with listening to the music by Jaroslav Herden in terms of preschool education, and to demonstrate the importance of motivation and integrative activities for the development of attention together with the overall harmonious development of children. In the theoretical part, I analyse the input of music into the consciousness of children in terms of basic psychological features and functions which are important for perception. I introduce basic musical abilities, particularly musical creativity and imagination. The theoretical part is concluded with the clarification of basic means of expression and shape features, which are important not only for the music perception as such, but also the music perception in an ontogenetic context. Moreover, I also present the philosophy of educational thinking concerning the listening activities proposed by Professor Jaroslav Herden. In the practical part, I introduce a comprehensive authorial project involving the methodology of Jaroslav Herden's music tailored to children who are aged from five to six years. This project was implemented into practice and evaluated...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV