Show simple item record

Spatial orientation and independent movement of children with visual and multiple impairment
dc.contributor.advisorŠumníková, Pavlína
dc.creatorBedlánová, Eva
dc.date.accessioned2017-06-21T09:42:31Z
dc.date.available2017-06-21T09:42:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/85118
dc.description.abstractTématem diplomové práce je prostorová orientace a samostatný pohyb dětí se zrakovým a kombinovaným postižením. Práce představuje teoretická východiska, na základě kterých sleduje a komparuje rozdíly přístupů rodin, pedagogických pracovníků a poradců rané péče k rozvoji zmíněné kompetence. Dále zjišťuje poznatky ohledně informovanosti rodičů v oblasti této problematiky. K tomuto sledování a komparaci práce využívá metodu kvalitativního šetření - rozhovoru. Dílčím cílem práce je vypracování informativní brožury pro rodiče dětí s primárně zrakovým postižením, která obsahuje základní informace a zkušenosti týkající se kompetence prostorové orientace a samostatného pohybu a její zařazení do běžných situací. Z výzkumného šetření vyplývá, že se rodiče dozvídají o zmíněné problematice z SPC nebo rané péče. Na základě šetření se dá sdělit, že materiály poskytnuté rodičům byly vnímány vesměs jako nedostatečné. Nicméně dostupnost materiálů v kontrastu s výběrem lze považovat za poměrně dobrou. Z výsledků rozhovorů vyplývá, že děti s kombinovaným postižením vyžadují v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu vyšší časovou dotaci a individualizaci. V poslední řadě lze říci, že se pedagogičtí pracovníci, rodiče i poradkyně rané péče v rámci rozvoje zaměřují v jistém hledisku na jiné kompetence než na...cs_CZ
dc.description.abstractThe topic of this thesis is spatial orientation and navigation in children with combined visual impairment. This study introduces different theoretical stages and compares different attitudes of families, teachers and counselors. Furthermore this study is to identify various levels of parents' awareness of this problem. Qualitative research based on interviews has been used for this observation. The objective of this thesis is to create an information brochure which should then serve as an aid and support for parents with visually impaired children. Such brochure should include basic information about spatial orientation and navigation, as well as it should share personal experience and relevant advice useful in daily life. Recent research suggests that parents of visually impaired children learn about these issues mainly from special education centers or Early Care. Materials obtained at said institutions were, according to research, insufficient. However the availability of these materials was satisfactory. Children with impairment need specific and individual approach and teachers, parents and counselors, when working with children with visual impairment, seem to often focus on different subjects.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectDítě se zrakovým postižením Dítě s kombinovaným postižením Prostorová orientace Samostatný pohybcs_CZ
dc.subjectVisually impaired child Child with multiple disabilities Spatial orientation Independent movementen_US
dc.titleProstorová orientace a samostatný pohyb dětí se zrakovým a kombinovaným postiženímcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-05-31
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId175847
dc.title.translatedSpatial orientation and independent movement of children with visual and multiple impairmenten_US
dc.contributor.refereeKvětoňová, Lea
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem diplomové práce je prostorová orientace a samostatný pohyb dětí se zrakovým a kombinovaným postižením. Práce představuje teoretická východiska, na základě kterých sleduje a komparuje rozdíly přístupů rodin, pedagogických pracovníků a poradců rané péče k rozvoji zmíněné kompetence. Dále zjišťuje poznatky ohledně informovanosti rodičů v oblasti této problematiky. K tomuto sledování a komparaci práce využívá metodu kvalitativního šetření - rozhovoru. Dílčím cílem práce je vypracování informativní brožury pro rodiče dětí s primárně zrakovým postižením, která obsahuje základní informace a zkušenosti týkající se kompetence prostorové orientace a samostatného pohybu a její zařazení do běžných situací. Z výzkumného šetření vyplývá, že se rodiče dozvídají o zmíněné problematice z SPC nebo rané péče. Na základě šetření se dá sdělit, že materiály poskytnuté rodičům byly vnímány vesměs jako nedostatečné. Nicméně dostupnost materiálů v kontrastu s výběrem lze považovat za poměrně dobrou. Z výsledků rozhovorů vyplývá, že děti s kombinovaným postižením vyžadují v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu vyšší časovou dotaci a individualizaci. V poslední řadě lze říci, že se pedagogičtí pracovníci, rodiče i poradkyně rané péče v rámci rozvoje zaměřují v jistém hledisku na jiné kompetence než na...cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of this thesis is spatial orientation and navigation in children with combined visual impairment. This study introduces different theoretical stages and compares different attitudes of families, teachers and counselors. Furthermore this study is to identify various levels of parents' awareness of this problem. Qualitative research based on interviews has been used for this observation. The objective of this thesis is to create an information brochure which should then serve as an aid and support for parents with visually impaired children. Such brochure should include basic information about spatial orientation and navigation, as well as it should share personal experience and relevant advice useful in daily life. Recent research suggests that parents of visually impaired children learn about these issues mainly from special education centers or Early Care. Materials obtained at said institutions were, according to research, insufficient. However the availability of these materials was satisfactory. Children with impairment need specific and individual approach and teachers, parents and counselors, when working with children with visual impairment, seem to often focus on different subjects.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV