Show simple item record

Inquiry-based science education of plant pigments in upper primary school
dc.contributor.advisorSkýbová, Jana
dc.creatorNovotná, Apolena
dc.date.accessioned2017-06-19T10:21:27Z
dc.date.available2017-06-19T10:21:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/84988
dc.description.abstractThis thesis is focused on interconnection between education of plant pigments and inquiry- based science education in upper primary school. The theoretical section of this thesis deals with the current quality of education and knowledge level of Czech pupils in science subjects, as well as characteristic of inquiry based science education and description of various types of plant pigments. Evaluation of publications focused on occurrence of plant pigments in curricular document is another part of this thesis. The study revealed that plant pigments represent only a marginal topic of these publications. The next section of this thesis is a questionnaire survey about utilization of inquiry based science education among the teachers of biology in upper primary school. The results showed that most of the teachers were well acquainted with the method and applied it during their teaching. The last section of this thesis contains two proposals for experimental tasks of inquiry-based science education of plant pigments, which are focused on interface of biology and chemistry. Both tasks were successfully solved.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá propojením výuky rostlinných barviv s badatelsky orientovanou výukou na 2. stupni ZŠ. Teoretická část práce se zabývá současným stavem přírodovědného vzdělání a úrovní českých žáků v přírodovědných předmětech, charakteristikou badatelsky orientované výuky a stručným popisem jednotlivých typů rostlinných barviv. Součástí práce je hodnocení publikací, které zkoumá zastoupení rostlinných barviv v kurikulárních dokumentech. Tímto hodnocením bylo zjištěno, že zkoumané publikace se věnují tematikou rostlinných barviv jen okrajově. Další částí práce je výzkum realizovaný pomocí dotazníkového šetření zabývající se využitím badatelsky orientované výuky vyučujícími přírodopisu na 2. stupni ZŠ. Z výzkumu vyplývá, že většina vyučujících tuto metodu zná a využívá ji ve výuce. Poslední část práce obsahuje návrhy na dvě praktické úlohy týkající se badatelsky orientované výuky rostlinných barviv, které jsou zaměřeny na mezipředmětové vztahy přírodopisu a chemie. Obě úlohy byly úspěšně ověřeny.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectbadatelsky orientovaná výukacs_CZ
dc.subjectrostlinná barvivacs_CZ
dc.subjectpraktické úlohycs_CZ
dc.subjectexperimentcs_CZ
dc.subjectmezipředmětové vztahycs_CZ
dc.subjectpřírodopiscs_CZ
dc.subjectchemiecs_CZ
dc.subjectinquiry-based science educationen_US
dc.subjectplant pigmentsen_US
dc.subjectexperimental tasken_US
dc.subjectexperimenten_US
dc.subjectintersubject connectionen_US
dc.subjectbiologyen_US
dc.subjectchemistryen_US
dc.titleBadatelsky orientovaná výuka rostlinných barviv na 2. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-05-29
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId175131
dc.title.translatedInquiry-based science education of plant pigments in upper primary schoolen_US
dc.contributor.refereePavlasová, Lenka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistryen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemiecs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistryen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá propojením výuky rostlinných barviv s badatelsky orientovanou výukou na 2. stupni ZŠ. Teoretická část práce se zabývá současným stavem přírodovědného vzdělání a úrovní českých žáků v přírodovědných předmětech, charakteristikou badatelsky orientované výuky a stručným popisem jednotlivých typů rostlinných barviv. Součástí práce je hodnocení publikací, které zkoumá zastoupení rostlinných barviv v kurikulárních dokumentech. Tímto hodnocením bylo zjištěno, že zkoumané publikace se věnují tematikou rostlinných barviv jen okrajově. Další částí práce je výzkum realizovaný pomocí dotazníkového šetření zabývající se využitím badatelsky orientované výuky vyučujícími přírodopisu na 2. stupni ZŠ. Z výzkumu vyplývá, že většina vyučujících tuto metodu zná a využívá ji ve výuce. Poslední část práce obsahuje návrhy na dvě praktické úlohy týkající se badatelsky orientované výuky rostlinných barviv, které jsou zaměřeny na mezipředmětové vztahy přírodopisu a chemie. Obě úlohy byly úspěšně ověřeny.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is focused on interconnection between education of plant pigments and inquiry- based science education in upper primary school. The theoretical section of this thesis deals with the current quality of education and knowledge level of Czech pupils in science subjects, as well as characteristic of inquiry based science education and description of various types of plant pigments. Evaluation of publications focused on occurrence of plant pigments in curricular document is another part of this thesis. The study revealed that plant pigments represent only a marginal topic of these publications. The next section of this thesis is a questionnaire survey about utilization of inquiry based science education among the teachers of biology in upper primary school. The results showed that most of the teachers were well acquainted with the method and applied it during their teaching. The last section of this thesis contains two proposals for experimental tasks of inquiry-based science education of plant pigments, which are focused on interface of biology and chemistry. Both tasks were successfully solved.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV