Zobrazit minimální záznam

Fairy Tale as a Dream
dc.contributor.advisorKučera, Miloš
dc.creatorVídršperková, Lenka
dc.date.accessioned2017-06-13T09:11:40Z
dc.date.available2017-06-13T09:11:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/84720
dc.description.abstractThis thesis presents the psychological concept of dreams and fairy tales and the possible similarities existing between them. Its main source is a depth psychology, psychoanalysis particularly. The thesis is consisting of two parts. In the first part, the theories of dreams and fairy tales are described and the possibilities for their interpretations are given. Then the affinity between dreams and fairy tales is presented including the theory of the Hungarian psychoanalytic Géza Róheim and the Israeli psychologist Ravit Raufman. Róheim assumes that fairy tales represent a social transformation of individual dreams. The development of this idea is: the fairy tales are inducting dreams that would be dreamed, anyway. But they finish better now, with the victory for the child. Raufman applies the methods with which fairy tales have been studied on dreams and defines the affinities between them. In the other part, the similarities between dreams and fairy tales are checked using collected dreams of children aged from 6 to 15. Dreams are interpreted with a special attention to a fourteen years old girl. The thesis also works with the dream of a young woman collected by Raufman. Finally, an explicit and implicit content and formal characteristics of the children's dreams are compared with the most famous...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá psychologickým pojetím snů a pohádek, a zkoumá vztah, který by mohl mezi sny a pohádkami být. Hlavní zdroj čerpá z hlubinně psychologických směrů, zejména z psychoanalýzy. Práce se skládá ze dvou částí: v první části je z psychologického hlediska popsán sen i pohádka a možnosti jejich interpretace. Dále je popsán vztah snů a pohádek podle maďarského psychoanalytika Gézy Róheima a izraelské psycholožky Ravit Raufmanové. Róheim předpokládá, že pohádky vznikly jako transformace snů, rozšířením této myšlenky vzniká teorie o indukci - pohádky indukují sny, které by se zdály stejně, ale díky pohádce končí dobře. Raufmanová aplikuje na sny metody folklorního výzkumu a pomocí nich hledá podobnosti mezi sny a pohádkami. V další části práce je vztah snů a pohádek ověřován na snech dětí ve věku 6 - 15 let. Dětské sny jsou interpretovány, přičemž zvláštní pozornost je věnována snům čtrnáctileté dívky. Do práce je dále zahrnut sen mladé dospělé ženy sebraný Raufmanovou. Explicitní i implicitní obsah a formální charakteristiky dětských snů jsou následně srovnávány s nejznámějšími lidovými pohádkami. Klíčová slova: pohádka, sen, psychoanalýza, školní věk, indukcecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectPohádkacs_CZ
dc.subjectsencs_CZ
dc.subjectpsychoanalýzacs_CZ
dc.subjectškolní věkcs_CZ
dc.subjectindukce;cs_CZ
dc.subjectFairy taleen_US
dc.subjectdreamen_US
dc.subjectpsychoanalysisen_US
dc.subjectschool ageen_US
dc.subjectinduction;en_US
dc.titlePohádka jako sencs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-05-23
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId176405
dc.title.translatedFairy Tale as a Dreamen_US
dc.contributor.refereeViktorová, Ida
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá psychologickým pojetím snů a pohádek, a zkoumá vztah, který by mohl mezi sny a pohádkami být. Hlavní zdroj čerpá z hlubinně psychologických směrů, zejména z psychoanalýzy. Práce se skládá ze dvou částí: v první části je z psychologického hlediska popsán sen i pohádka a možnosti jejich interpretace. Dále je popsán vztah snů a pohádek podle maďarského psychoanalytika Gézy Róheima a izraelské psycholožky Ravit Raufmanové. Róheim předpokládá, že pohádky vznikly jako transformace snů, rozšířením této myšlenky vzniká teorie o indukci - pohádky indukují sny, které by se zdály stejně, ale díky pohádce končí dobře. Raufmanová aplikuje na sny metody folklorního výzkumu a pomocí nich hledá podobnosti mezi sny a pohádkami. V další části práce je vztah snů a pohádek ověřován na snech dětí ve věku 6 - 15 let. Dětské sny jsou interpretovány, přičemž zvláštní pozornost je věnována snům čtrnáctileté dívky. Do práce je dále zahrnut sen mladé dospělé ženy sebraný Raufmanovou. Explicitní i implicitní obsah a formální charakteristiky dětských snů jsou následně srovnávány s nejznámějšími lidovými pohádkami. Klíčová slova: pohádka, sen, psychoanalýza, školní věk, indukcecs_CZ
uk.abstract.enThis thesis presents the psychological concept of dreams and fairy tales and the possible similarities existing between them. Its main source is a depth psychology, psychoanalysis particularly. The thesis is consisting of two parts. In the first part, the theories of dreams and fairy tales are described and the possibilities for their interpretations are given. Then the affinity between dreams and fairy tales is presented including the theory of the Hungarian psychoanalytic Géza Róheim and the Israeli psychologist Ravit Raufman. Róheim assumes that fairy tales represent a social transformation of individual dreams. The development of this idea is: the fairy tales are inducting dreams that would be dreamed, anyway. But they finish better now, with the victory for the child. Raufman applies the methods with which fairy tales have been studied on dreams and defines the affinities between them. In the other part, the similarities between dreams and fairy tales are checked using collected dreams of children aged from 6 to 15. Dreams are interpreted with a special attention to a fourteen years old girl. The thesis also works with the dream of a young woman collected by Raufman. Finally, an explicit and implicit content and formal characteristics of the children's dreams are compared with the most famous...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV