dc.contributor.advisor | Kučera, Miloš | |
dc.creator | Vídršperková, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2017-06-13T09:11:40Z | |
dc.date.available | 2017-06-13T09:11:40Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/84720 | |
dc.description.abstract | This thesis presents the psychological concept of dreams and fairy tales and the possible similarities existing between them. Its main source is a depth psychology, psychoanalysis particularly. The thesis is consisting of two parts. In the first part, the theories of dreams and fairy tales are described and the possibilities for their interpretations are given. Then the affinity between dreams and fairy tales is presented including the theory of the Hungarian psychoanalytic Géza Róheim and the Israeli psychologist Ravit Raufman. Róheim assumes that fairy tales represent a social transformation of individual dreams. The development of this idea is: the fairy tales are inducting dreams that would be dreamed, anyway. But they finish better now, with the victory for the child. Raufman applies the methods with which fairy tales have been studied on dreams and defines the affinities between them. In the other part, the similarities between dreams and fairy tales are checked using collected dreams of children aged from 6 to 15. Dreams are interpreted with a special attention to a fourteen years old girl. The thesis also works with the dream of a young woman collected by Raufman. Finally, an explicit and implicit content and formal characteristics of the children's dreams are compared with the most famous... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá psychologickým pojetím snů a pohádek, a zkoumá vztah, který by mohl mezi sny a pohádkami být. Hlavní zdroj čerpá z hlubinně psychologických směrů, zejména z psychoanalýzy. Práce se skládá ze dvou částí: v první části je z psychologického hlediska popsán sen i pohádka a možnosti jejich interpretace. Dále je popsán vztah snů a pohádek podle maďarského psychoanalytika Gézy Róheima a izraelské psycholožky Ravit Raufmanové. Róheim předpokládá, že pohádky vznikly jako transformace snů, rozšířením této myšlenky vzniká teorie o indukci - pohádky indukují sny, které by se zdály stejně, ale díky pohádce končí dobře. Raufmanová aplikuje na sny metody folklorního výzkumu a pomocí nich hledá podobnosti mezi sny a pohádkami. V další části práce je vztah snů a pohádek ověřován na snech dětí ve věku 6 - 15 let. Dětské sny jsou interpretovány, přičemž zvláštní pozornost je věnována snům čtrnáctileté dívky. Do práce je dále zahrnut sen mladé dospělé ženy sebraný Raufmanovou. Explicitní i implicitní obsah a formální charakteristiky dětských snů jsou následně srovnávány s nejznámějšími lidovými pohádkami. Klíčová slova: pohádka, sen, psychoanalýza, školní věk, indukce | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Pohádka | cs_CZ |
dc.subject | sen | cs_CZ |
dc.subject | psychoanalýza | cs_CZ |
dc.subject | školní věk | cs_CZ |
dc.subject | indukce; | cs_CZ |
dc.subject | Fairy tale | en_US |
dc.subject | dream | en_US |
dc.subject | psychoanalysis | en_US |
dc.subject | school age | en_US |
dc.subject | induction; | en_US |
dc.title | Pohádka jako sen | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-05-23 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 176405 | |
dc.title.translated | Fairy Tale as a Dream | en_US |
dc.contributor.referee | Viktorová, Ida | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá psychologickým pojetím snů a pohádek, a zkoumá vztah, který by mohl mezi sny a pohádkami být. Hlavní zdroj čerpá z hlubinně psychologických směrů, zejména z psychoanalýzy. Práce se skládá ze dvou částí: v první části je z psychologického hlediska popsán sen i pohádka a možnosti jejich interpretace. Dále je popsán vztah snů a pohádek podle maďarského psychoanalytika Gézy Róheima a izraelské psycholožky Ravit Raufmanové. Róheim předpokládá, že pohádky vznikly jako transformace snů, rozšířením této myšlenky vzniká teorie o indukci - pohádky indukují sny, které by se zdály stejně, ale díky pohádce končí dobře. Raufmanová aplikuje na sny metody folklorního výzkumu a pomocí nich hledá podobnosti mezi sny a pohádkami. V další části práce je vztah snů a pohádek ověřován na snech dětí ve věku 6 - 15 let. Dětské sny jsou interpretovány, přičemž zvláštní pozornost je věnována snům čtrnáctileté dívky. Do práce je dále zahrnut sen mladé dospělé ženy sebraný Raufmanovou. Explicitní i implicitní obsah a formální charakteristiky dětských snů jsou následně srovnávány s nejznámějšími lidovými pohádkami. Klíčová slova: pohádka, sen, psychoanalýza, školní věk, indukce | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis presents the psychological concept of dreams and fairy tales and the possible similarities existing between them. Its main source is a depth psychology, psychoanalysis particularly. The thesis is consisting of two parts. In the first part, the theories of dreams and fairy tales are described and the possibilities for their interpretations are given. Then the affinity between dreams and fairy tales is presented including the theory of the Hungarian psychoanalytic Géza Róheim and the Israeli psychologist Ravit Raufman. Róheim assumes that fairy tales represent a social transformation of individual dreams. The development of this idea is: the fairy tales are inducting dreams that would be dreamed, anyway. But they finish better now, with the victory for the child. Raufman applies the methods with which fairy tales have been studied on dreams and defines the affinities between them. In the other part, the similarities between dreams and fairy tales are checked using collected dreams of children aged from 6 to 15. Dreams are interpreted with a special attention to a fourteen years old girl. The thesis also works with the dream of a young woman collected by Raufman. Finally, an explicit and implicit content and formal characteristics of the children's dreams are compared with the most famous... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |