Pokušení svatého Antonína. Motiv novodobé a moderní tvorby mezi textem a obrazem.
The Temptation of Saint Anthony. The Theme of Modern Art between Text and Image.
rigorózní práce (UZNÁNO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84711Identifikátory
SIS: 175300
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Oponent práce
Wittlich, Petr
Rakušanová, Marie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
7. 4. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
Pokušení, svatý Antonín, ikonografie, symbolismus, Gustave Flaubert, ilustraceKlíčová slova (anglicky)
Temptation, Saint Anthony, iconography, symbolism, Gustave Flaubert, illustrationDiplomová práce zkoumá Pokušení svatého Antonína v poslední čtvrtině 19. století ve Francii a v Belgii. Na rozboru vybraných děl ukazuje variabilitu jeho ikonografie a zároveň obsahovou komplexnost, v níž se odráží dobový vztah k náboženství, historii, vědě, exotismu, erotice a dalším oblastem, s nimiž je konfrontován člověk žijící v epoše velkých změn. Důraz je kladen na význam románu Pokušení svatého Antonína od Gustava Flauberta a jeho roli inspiračního zdroje pro výtvarné umění, v obecnější rovině je řešena také problematika vztahu textu a obrazu. Stať o umění fin de siècle se opírá o přehled celkového vývoje Pokušení svatého Antonína v literatuře i výtvarném umění a o historické, společenské a náboženské souvislosti, v jejichž kontextu se postava svatého Antonína postupně stala trvalou součástí francouzské kultury.
This thesis examines the Temptation of Saint Anthony in the last quarter of the 19th century in France and Belgium. By analysis of particular art works it shows the variability of iconography and complexity of the Temptation theme which reflects the contemporary relation to religion, history, science, exotism, eroticism and other areas, which man living in the era of greate changes was confronted with. The importance of "The Temptation of Saint Anthony" by Gustave Flaubert is emphasized as an inspirational source for fine arts and on the general level the relation of text and visual presentation is discussed. The final part of the thesis dealing with "fin de siècle" art references the metamorphosis of the Temptation of st. Anthony in literature and fine arts as well as historical, social and religious relations in the context of which the character of Saint Anthony gradually became a permanent part of French culture.